De tijd kabbelt door. - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu De tijd kabbelt door. - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

De tijd kabbelt door.

Blijf op de hoogte en volg carmen

26 November 2013 | Ghana, Nandom

Ik doe mijn ding en de dagen gaan snel. Ondanks dat het op de ward niet druk is, gaat het allemaal door. We doen onze dressings. De man met de brandwonden gaat langzaam vooruit. De verbandwissels zijn een pijnlijke kwestie elke keer weer. Ondanks dat bedankt ij me iedere keer weer. Ik leg hem uit dat hij ook zijn frustratie mag laten zien en niet altijd blij is als hij mij aan ziet komen met de verbandkar. Het grootste deel van zijn wonden zijn goed doorbloedt. Gezien de brandwonden rondom zijn anus , geeft hem dat een zeer pijnlijke stoelgang. Hem geadviseerd voor de ontlasting goed in te smeren met vaseline, zodat het wat minder pijnlijk is en de wonden afgeschermd zijn. Hier zou nu de cavilonbarrierezalf welkom zijn. Maar goed we doen ons best en proberen daarnaast contracturen van zijn knie te voorkomen, door hem regelmatig uit bed te halen, kleine stukjes te lopen en wat fysio te geven voor het kniegewricht. De blaascatheter blijft gehandhaafd, zodat we mogelijke infectie van zijn penis voorkomen . Zo dit was weer genoeg medische rapportage.
Ik ben op de ward begonnen met wat orde op zaken te stellen, ordenen van boeken en formulieren. Alles op het buro ligt door elkaar en mappen zijn niet meer overzichtelijk. Maar goed eerst moeten er nieuwe opbergmappen komen. Sister Lucy besteld ze meteen, dus we zullen zien wanneer ze er zijn. Ik heb inmiddels een kastje gevonden met vakken op de oude locatie van de oogkliniek in de kamer van de fysio. Ik zou het willen ruilen met wat er nu bij ons staat. Maar dat moet dan wel in overleg. Dus naar mister Brunu van de oogpoli. Hij laat zijn werk liggen en komt meteen mee. Geregeld dus. We ruilen de fysio , Charles , zijn kast met de onze. Hij ,lijkt niet blij, maar als ik alles voor hem heb gerangschikt in zijn nieuwe kast, annex buro, is hij toch wel blij. Alles wat in dozen stond ,zit nu in zijn kast. Ben benieuwd voor hoe lang deze overzichtelijke kast zo blijft. En ik ,ik wacht op mijn ordners, maar verplaats al wel naar de kas. Op het buro alleen de folders van de patienten. Cletus klaagt nu al dat hij op moet staan om een aanvraag te pakken voor bv bloedprikken. Hij zal wel moeten nu en het is maar twee stappen , maar je moet wel opstaan.
Vermaak me ,nu lian weg is, met een spelletje op de pc en speel alleen yathzee. En ik doe het eerlijk, smokkel niet. Heb mijn uitjes naar town, zeg mijn chief gedag. IS druk voor kakabe, dus het blijft bij 3 zoenen en ik ga weer. Voor iedereen er om heen, elke keer weer lachwekkend, omdat hier de 3 zoenen zeker geen gewoonte is, maar ik heb de permissie. Ga langs Agnes voor fufu met groundnutsoup , lekker. Bespaar me een avondje koken. De kleine lizy , doet het prima . Ze vindt een blanke een beetje eng, maar ze zal er aan moeten wennen. De kinderen zijn druk met koken, wassen en de afwas. Heel normaal, dat de kinderen hier mee helpen in het huishouden en dat vanaf een jonge leeftijd. Evans doet de afwas al vanaf zijn vierde jaar. En hij doet het goed, soppen , spoelen, spoelen. Agatha maakt een fles pap klaar voor Lizy. Ze drinkt hem gulzig en valt tevreden in slaap, een schatje. Ook hier thuis zijn de kinderen altijd druk in de weer. Na school kookt de oudste. Het jongste meisje, ze is een jaar of 6-7, zorgt een hele dag voor het zoontje van Joycelyn. De dappere dodo is bijna 1 ½ jaar. Ze speelt met hem , geeft hem eten, verschoont hem en legt hem op een matras om te slapen. Zij kan dan ook een dutje doen. Wie kan zich voorstellen , dat in ons land een meisje van 6 de hele dag verantwoordelijk is voor haar kleine broertje. Wat als er iets gebeurt?? Natuurlijk is mama in het ziekenhuis en dat is niet ver, maar je weet maar nooit. Zie dat het grote mes gewoon buiten ligt, dus hij kan er ook mee spelen en wat dan? Niet te veel bij nadenken nu en hopen dat alles goed gaat.
Jerry is heel de week druk in Wa geweest en kwam afgelopen zondag, maar vandaag weer terug. Er was een begrafenis in Basseble, maar door een miscommunicatie is hij er niet geweest. Een jonge man, een dertiger, gewoon dood. Als je vraagt waaraan, zeggen ze “hij was ziek en is dood gegaan”. Niemand kan zeggen waaraan hij zo plots is overleden. Gewoon een sterke jonge vent, nooit ziek. En dat is Ghana. Geen onderzoek, autopsie. God heeft het zo gewild, het zij zo. Dat sterke geloof, houdt ze hier wel op de been. Ze vinden er troost in en gaan weer verder.
Gezien de snelle groei van mijn haar, ben ik op zoek gegaan naar verf. De zus van Jerry, had blonde /rossige puntjes in haar haar. Dus ze hebben hier mijn kleur haarverf. Hoop dat het er is voor het weekend. Zou graag mijn haar weer een beetje op kleur hebben. En dan laat ik het verven bij de kapper en ook invlechten. Zodat ik het in een staart kan doen en even geen last heb van dat vele haar. Soms een beetje warm, haha. Als het lukt zal ik jullie de foto’s niet onthouden.
Gisteren, 25-11, samen met Jerry bij Agnes gegeten, fufu. Dus Jerry helemaal blij. Agnes heeft een prijs gekregen voor second best midwife of Ghana. Geweldig goed !! Marieke en Helen zullen mij bijvallen, als ik zeg dat Agnes een geweldig mens is, een vrouw met het hart op de juiste plek, een harde werker, die probeert er te zijn voor de mensen, die hulp nodig hebben. Ze runt haar kliniek, geeft praktijk aan de midwiveryschool. De studenten komen naar haar om te oefenen. Ze werkt niet meer op school. Maar zo kan het ook. Weet niet meer of ik het in een eerder verhaal al gemeld heb, maar ze starten hier met 20 mannen, die opleiding tot verloskunde gaan doen. Goed toch !!? Na ons etentje naar de spot voor een drankje met Ferdinard. Hij is jarig en wordt 30 , dus dat moet gevierd worden. De studenten hebben leuk contact met verschillende mensen ut het ziekenhuis, van OPD en lab. Ferdinard werkt op het lab. Als ik er niet op tijd ben, wordt ik gebeld, waar mama blijft. Haha dit is ghana, ben onderweg. We zingen “lang zal ie leven” en nemen er een shandy op. Er is giet, dus er kan gesmuld worden. Ze zijn al aardig op weg aangeschoten te raken. Er is whisky, en ze drinken het als limonade. Ik ga rond 22 uur naar huis en laat de jongelui achter om verder te feesten. Ben benieuwd wie er morgen op tijd op het werk is. Ferdinard heeft late dus die kan uitslapen. Hoewel hij mij zegt dat hij om 6 uur in de kerk zal zijn voor de mis. We zullen zien. Ik klets nog even met jerry en ga naar bed. Jerry gaat morgen naar Wa en kom vrijdag weer terug voor Kakube, dus vroeg op om de bus te halen of de trotro.
Tot zover weer,
Liefs x carmen

  • 26 November 2013 - 18:57

    Ellen:

    pfffffff, die arme stakker met z'n brand wonden.
    maar gelukkig word ie wel blij van zuster carmen.

  • 26 November 2013 - 21:25

    Teun:

    Bij je achterbuurman heb je ook altijd permissie voor drie zoenen hoor! Miss you, xxx

  • 27 November 2013 - 14:16

    Trudy:

    Ha lieve Carmen,

    Wat een mooie foto van je in de jurk van ghanese stof!
    Leuk om je verhalen te lezen, beetje jaloers ben ik natuurlijk wel!!
    Wens je veel plezier!

    xx, Trudy.

  • 02 December 2013 - 20:01

    Chantal:

    Hoi hoi,
    wat maak je toch veel mee. Door wat ik lees denk jk dat je het naar je zin hebt in Ghana.
    Liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 234229

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: