visa 11-12- 2017 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu visa 11-12- 2017 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

visa 11-12- 2017

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

19 December 2017 | Ghana, Nandom

Visa verlengen. 11-12-2017

Al de verhalen van voorheen over visa, zijn verleden tijd.
Met goede moed vertrek ik maandagochtend met de trotro. We rijden een lekke band binnen een half uur ,maar dat is gelukkig snel opgelost.
Om 9.30 uur sta ik bij de immigratie op de stoep.
Alles ingeleverd, formulier ingevuld en je gelooft het niet binnen een half uur sta ik buiten met een paspoort.
Heb geïnformeerd voor een residence permit. Daar ga ik volgende keer aan werken.
Een brief van het ziekenhuis hier, een bewijs van goed gedrag in Nederland, kopie diploma, een gezondheidsverklaring van hier en dan zou dat moeten lukken.
We zullen het zien.
Even op de markt appels gekocht voor appelcompote met kaneel en suiker.
En zo ben ik om 15.30 uur weer thuis op honk.

Even Apeldoorn bellen.

Bij het huis van de nonnen staan 2 prachtig grote bomen. Ze moeten worden gekapt.
Er is een tijd terug een tak uitgevallen en dat heeft wat zorgen gebaard. Als ze met een wind omvallen vallen ze op het huis en dat is wat men wil voorkomen.
Nummer 1 hebben ze eerst ontdaan van zijn takken en de stam met wortel door een bulldozer er uit laten duwen en wrikken. Was een hele klus.
Nummer 2 is blijkbaar wat lastiger. Ze kunnen de kroon van de boom niet per tak er uit zagen omdat deze te hoog is. Een kraan laten komen is een optie maar ook een kostbare. Dus wat wordt het. De bulldozer zal hem omver duwen.
Vrijdag beginnen ze aan de klus en het begint goed. De waterleiding moet er aan geloven. De loodgieter zorgt voor een noodoplossing. Wij hebben geluk , dat we water op kunnen pompen, omdat we solar op het dak hebben, die de waterpomp voorziet van stroom. Dus niet afhankelijk van deze leiding.
De administrator en de plumber bekijken zo eens het huis van de nonnen. Beide vinden dat ze het moeten afbreken en een nieuw moeten bouwen. Renoveren is duurder .Het huis is het oudste gebouw hier op het ziekenhuisterrein en dus ruim 50 jaar oud.
Zaterdagmiddag horen we opeens een vreselijk knal en ik zie dat de boom is omgevallen. En zeggen jullie het maar, inderdaad op het huis van de nonnen ipv naar de ander kant. Gelukkig alleen op de kapel en deel van de veranda. De nonnen blijven ongedeerd. De mannen hun gebed is verhoord, 
Maar waarschijnlijk wordt het toch renoveren.
Nu na het weekend ,is de boom in stukken gezaagd en wordt afgevoerd. Daar kunnen weer heel wat huishoudens van stoken.
De werklui zijn al stenen aan het maken om de boel op te bouwen. Een strop voor de “tuinman” die de boom heeft geveld. Hij zal voor dit klusje moeten opdraaien. Apeldoorn bellen , kennen ze hier niet.
Ik ben benieuwd , alleen een nieuwe kapel denk ik.
De nonnen bidden zolang in hun eetzaal neem ik aan. IK zeg altijd dat je geen kerk of kapel nodig hebt om te bidden. Bidden kun je overal en altijd. Er wordt hier voor en na elke vergadering/bijeenkomst gebeden. Officieel zou er voor aanvang van de dienst gebeden moeten worden maar dat gebeurd vaak niet gezien de overdracht van de dienst of gewoon de drukte.
Ik doe nog al eens een schietgebedje in de trotro.





  • 24 December 2017 - 14:28

    Toos:

    Carmen , bedankt voor jouw leuke verslagen . wij wensen jou en jullie een fijne Kerst en een goed en gezond 2018

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 233617

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: