"mijn"auto - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu "mijn"auto - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

"mijn"auto

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

20 Juni 2015 | Ghana, Nandom

Mijn eigen auto ;-)

Inmiddels heb ik een grote vriendenkring .
Sinds we een nieuw politiebureau hebben, dat langs mijn route naar town ligt , ga ik daar elke dag langs. De politie is tenslotte je beste vriend. En hier in Ghana zeker. Altijd makkelijk om wat contacten te hebben , wanneer je problemen hebt. Gekheid, maar het zijn leuke gasten en dames. Sinds deze week zijn er 3 vrouwen en 5 mannen bijgekomen.
De commander, de rechercheur, de man van de straat, ze zijn allemaal even vriendelijk. Ze komen allemaal van buiten de regio, dus veel van het zuiden en noorden. BAssit komt uit Tamale en het leuke is , hij is een vriend van Naaleka. Mijn maatje in Tamale. De rest voornamelijk nog zuidelijker.
Accra, Ashanti regio. En zo maak ik daar elke dag een praatje.
Heb zelfs al in de cel gezeten, haha. Gekeken dus. Er was een paar weken terug een arrestant, die geprobeerd heeft te ontsnappen. Hij had de wc ontleed en een ijzer uit het doorspoelsysteem gesloopt om zo de muur uit te slijpen. De kraan van de douche laten lopen, zodat ze niets hoorde. Maar goed uiteindelijk toch gewoon betrapt natuurlijk. Vervelend want dit gaat hem extra straf opleveren.
Laatst was ik aan het werk , toen ik een sirene hoorde. Ik zie 1 van de mannen rennen met een kind in zijn armen. Ik ben nu eenmaal nieuwsgierig , dus volg hem naar de kinderafdeling. Het is John met zijn dochtertje Bernice. Ze heeft een koortsstuip. Gezien de bezigheden van de collega’s neem ik haar op. We zetten een lijn, nemen bloed af. Ze heeft malaria en we starten meteen met behandeling per infuus. We geven pcm ivm koorts en spongen haar. Alles onder controle en ik ga naar mijn afdeling terug. Voor ik naar huis ga loop ik langs. Ze is stabiel, maar een ziek vogeltje. Gelukkig werkt de medicatie snel en kan ze met 3 dagen naar huis. John is me dankbaar en ik bezoek ze thuis en zo heb je er weer vrienden bij. Het is leuk ook om de vrouwen te leren kennen. En ik kan zo nu en dan mee-eten, altijd makkelijk. Ze hebben meteen allerlei vragen op gezondheidsgebied, dus we doen wat consulten.
Dan , recherche, heeft een auto. Dus met een geintje vraag ik de sleutels. Hij geeft ze , dus ik maak daar gebruik van. Heb sinds ik hier ben nooit gereden. Het is een automaat, maar ik ben er van tussen. Ik rijd langs huis en jerry is verbaasd. Ik zeg dat ik mijn fiets heb geruild tegen de auto,;-).
Ik maak een rondje door town en breng hem veilig terug naar het bureau. En zo heb ik altijd een auto achter de hand. Vandaag dus met Jerry naar Basseble gereden, daarna met zijn allen naar de spot, om te eten en een drankje. We waren om 19 uur thuis en genoten. De auto houd ik voor mezelf even. Morgen breng ik hem weer terug hoor, maar fijn dat als ik hem nodig heb hem kan lenen. Misschien wel handig als de kids komen.
Als ik wil mag ik de motor gebruiken, maar ik ben een beetje bang hier om motor te rijden. De wegen zijn slecht en het rijgedrag van velen hier onbetrouwbaar. En we hebben hier altijd overstekend wild in de vorm van geiten, koeien, honden en ezels. Nee ik vertrouw op mijn fietsje .
Afgelopen week was de politie zelf betrokken in een ongeval. Ze waren op weg naar Nandom , met de nieuwe aanwinst, toen een tractor de weg overstak. De politie auto belandde in de bush tegen een boom. Werkelijk als je de foto’s van deze auto ziet , ben je blij dat de mannen in front hun gordel droegen en de auto airbags had. Dat heeft hun levens gered. Alleen wat gekneusde ribben en that’s it. 
Maar ze hebben een rapport nodig voor hun baas, om in de ziektewet te blijven. IK mag dat even voor ze doen. Ik geef de chauffeur 6 weken, gezien zijn gekneusde ribben. En schrijf nog een receptje pijnpillen. Hier kan dat allemaal. Maar goed , kan zijn dat ze vanuit Accra bellen om info. We zullen zien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 233682

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: