jarig in Ghana - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu jarig in Ghana - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

jarig in Ghana

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

04 Juni 2015 | Ghana, Nandom

Jarig in Ghana.

Een jaar Ghana betekent dat je er ook jarig bent en dat moet gevierd worden.
Al een tijdje nodig ik vrienden uit om 2 juni met mij mijn verjaardag te vieren. Hier zijn ze niet zo bezig met verjaardagen, sommige weten niet eens wanneer ze jarig zijn. En het vieren zoals wij dat doen is hier ongewoon. Ze vieren inmiddels wel verjaardagen van kids.
Weet dat ik ze ook moet herinneren een dag ervoor of zelfs op de dag zelf.
Maar goed, ik ben weekend naar Tamale geweest en hoop dus dat ze het niet vergeten zijn.
Mijn dag begon met een heerlijk ontbijt op bed, gebakken eitje op toasted bread en een theetje. Dat heeft jerry goed gedaan.
Hij is het weekend thuis geweest , dus ik weet niet of hij nog verrassingen in petto heeft.
Ik ben vrij en mag niet in de keuken komen, niets doen. Moeilijk voor mij, dus ga op het net en schrijf mijn verhalen.
Jerry maak jollef rice. Hij haalt een shandy en ik krijg een voorafje, in de vorm van stukjes pork. Lekker.
Hij is druk en ik weet echt niet wat me te wachten staat.
Ik geniet van een heerlijk stukje van mijn verjaardagstaart. Af en toe een beetje zoet , heb ik nodig haha.
Ik vier mijn feestje in de spot. Is gemakkelijk, hoef niks in te kopen, alleen te betalen achteraf.
Na het werk heb ik iedereen uitgenodigd en we wachten af of ze komen.
Als ik aankom in de spot is het versierd met ballonnen. Jerry dus toch er tussen uit gesneakt om dat te regelen. En langzaam druppelt de visite binnen.
Agnes komt met champagne, alcoholvrij ;-).
Dus ik wordt gedoopt met champagne. Dat is hier een gebruik, de jarige overgieten met drankje. Het is mierenzoet en zal dus na het feestje mijn haren moeten wassen. Er wordt voor me gezongen en ik voel me echt jarig. Jerry doet een woordje en ik krijg een mooie verjaardagskaart met een hoop namen van vrienden er op. Jerry heeft een kaart ontworpen en laten printen in town. Zelfs mijn nandom chief heeft getekend. Ik heb van hem natuurlijk een cadeau gekregen . Raden maar, een guineafawl. Dus dat wordt weer smullen. Van angst heeft ze nog een ei gelegd.
En er is muziek, want een feestje zonder een dansje is geen feestje.
En dan komt mijn hele volleybalteam, wauw. ( Ik support hier het volleybalteam, weet niet of dat al ergens in een verhaal gemeld is . Ik ga een paar keer per week naar de training en ga met ze mee als ze een wedstrijd hebben). En ook zij zingen voor me. Ik geloof dat er nog nooit zoveel voor mij gezongen is. Ik wordt gelift en foto’s worden gemaakt.
En na een biertje komen ze los en wordt er gedanst. Dr. Rodriguez is er ook , maar zij is toch minder van het dansen dan ik dacht ;-). Benedicta joins me op de dansvloer. Ook Dagaridans, ik moet er aan geloven. Dus niet nadenken over de stapjes gewoon doen.
Hier gaan feestjes niet door tot 4 uur in de morning, dus rond 22 uur sluiten we de tent. We maken de rekening op. Voor nog geen € 70 hebben we een hele avond kunnen drinken met zo’n ruim 30 man. En genoeg, Jerry is een beetje aangeschoten, haha.
We gaan naar huis en ik ben zo blij , heb een heerlijke verjaardag gehad. Bedankt Jerry en al mijn vrienden.
Jerry slaapt al voor ik uit de douche kom, hij snurkt. Ik ga nog even op het net voor een berichtje op FB en om 24 uur duik ik mijn bed in. Morgen weer gewoon werken.


  • 04 Juni 2015 - 08:30

    Suus:

    hoe gezellig was dat!
    ik hoop dat we in okt-nov ookzo'n gezellige avond hebben ;-)
    werk ze, ik ben inmiddels begonnen, de hele dag trauma.
    xxx

  • 04 Juni 2015 - 09:59

    Toos ( Bavel ) :

    Carmen, natuurlijk heel hartelijk gefeliciteerd , dat is heel bijzonder om zo te kunnen en mogen feesten . Het is heel leuk om jouw
    Verslagen te lezen , jij hebt het druk , maar geweldig naar je zin ! Groet Toos'

  • 05 Juni 2015 - 22:15

    Alfred, France En De Kids:

    hè lief zusterke ,
    nog proficiat met je ..... ste verjaardag ( haha ) het is inmiddels
    4 jaar geleden dat Alfred bij jou op de afdeling kwam !! dus je vierde
    toen een speciaal feestje waarvoor je hem uitnodigde ...!!!
    kon je gerust doen je wist toch wel dat ie niet kon komen hahah ,
    nu heb je ons niet uitgenodigd ..... bang dat we kwamen ???
    lieve Somerense groetjes van ons allemaal en een dikke knuffel
    van jou kanjer !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 233468

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: