nachtdiensy - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu nachtdiensy - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

nachtdiensy

Blijf op de hoogte en volg carmen

24 Juni 2015 | Ghana, Nandom

Nachtdienst en wat al niet meer.

Doe er weer eens 4. Het is goed voor de afwisseling toch. En ben daarna lekker 3 dagen vrij.
En ik ben zo vrij geweest ook het weekend erbij te nemen. Heb deze maand alle weekenden al gewerkt, dus een beetje voor mezelf opkomen dan maar.
Ga vrijdag met Julius en Adenani naar Mole National Park. Julius is er nog nooit geweest . Dan ben je een Ghanees uit de streek en nog nooit een olifant gezien. Dus we gaan het proberen. Ik heb zo mijn twijfels, gezien de regen zijn best doet. Dan hebben ze water genoeg in de bush en hoeven ze niet naar de vijver bij het hotel. We zullen zien.

Ben deze keer niet alleen, dus dat is ook wel fijn. Hoewel sister Pia de halve nacht een dutje doet, maar ze is er als het nodig is.
Er zijn op het moment 8 patiënten, allemaal onder controle.
Een man die vanmiddag tijdens de funeral het schot moest lossen, schoot zijn hand aan flarden, dus deze moeten amputeren. Hij is er nuchter onder ,omdat hij beseft dat het veel erger had gekund.
Maar toch een handicap voor het leven. Heeft zijn zak bloed gehad, zijn pijnmedicatie en kan gaan slapen.
Met weer 2 opnames erbij.
Eentje met zijn fiets in de gutter( en die zijn hier diep ) gereden. Maar niet gedronken hoor, haha. En dat moet ik geloven.’
Een wond op zijn hoofd , geplakt met steristrips en een paasei op zijn voorhoofd. Hij verteld nog wat verhalen, huilt en valt in slaap.
Nummer 2 , een snakebite. Pijnlijke gezwollen arm, hoofdpijn. De slang dood en meegenomen. Kunnen we altijd nog zien of het een giftige is. We nemen wat bloed af om te kijken of het stolt. Als dat zo is , is het geen giftige slang geweest en krijgt hij voorlopig geen tegengif. We herhalen dit 6 uur later nog een keer. Lucky man, het stolt binnen 10 minuten, dus even geen actie. Een nat kompres en afwachten.
Ik heb hier tot nu toe in al die jaren nog maar 1 slang gezien. Begin van het jaar, bij Agnes om de hoek. Een hele mooi grote gele, dus niet giftig. En de man kreeg hem niet gevangen. De kleine zwarte zeggen ze, zijn wel giftig.
Ook niet gewoon bij ons zijn de schorpioensteken. Vorige week eentje. Erg pijnlijk en we geven dan een blokkade mbv lidocaine. Als ik uitleg dat we die bij ons niet in het “wild” hebben, vinden ze dat toch wel vreemd.
Ook dat onze muggen ,geen malaria verspreiden , vraagt extra uitleg.
Ook het feit dat niet al het fruit, wat ze hier hebben, bij ons niet groeit gezien de temperatuur.
Zo ie zo de temperaturen, de seizoenen, de regen het is allemaal anders.
Het maakt het zo uniek.
En het zal de temperatuur hier wel zijn, dat maakt dat ik zo door de maanden heen mijn kilo’s kwijtraak. De grens van 60 kg is bereikt en ik hoop dat het zo blijft. Zag mezelf laatst in de spiegel in Tamale ( heb hier geen spiegel) en schrok er wel een beetje van.Geen billen, geen boezem meer en mijn ribben zijn te zien. Buikje blijft , dat dan weer wel. Ook Sister Juliana sprak haar bezorgdheid uit aan Jerry. Gelukkig heeft ie uitgelegd dat ik kerngezond ben, maar dat het nu eenmaal zo is . Ik eet voldoende en gezond, drink genoeg, ook mijn Shandy’s ;-). Neem zo af en toe een kuurtje multivitaminen. Zodat mijn bloed op peil blijft en ik weer bloed kan geven volgende maand. Meer kan ik niet doen. Heb nu wel in Wa chocolade gekocht, 2 repen. Jerry vindt dat ik me zelf mag verwennen. Heb in town ook heerlijke chocokoekjes ontdekt, dus wie weet komen de kilo’s er weer aan, haha. Oh ja, en mayonaise ( remia) voor bij de Yamfrietjes, mmmm. Smullen hoor.
We houden jullie op de hoogte.









Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 234038

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: