kids in, 6-8-21015 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu kids in, 6-8-21015 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

kids in, 6-8-21015

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

17 September 2015 | Ghana, Nandom

Bezoek rest kids.

En dan komen de rest van de kids. Helen en Peter zijn in april al geweest .
Irma komt met haar vriendin Natascha, onze dokters to be, dus die kunnen hier wat rondneuzen.
Een week later komt Marieke en Stephan . Marieke gaat hier haar buitenlandstage doen voor de opleiding PA verloskunde. Daarna komt Pieter, omdat hij wacht tot het huis zo ver klaar is voor de bouwvakvakantie.
En nu zijn ze allemaal aan het reizen door het land. We zien elkaar 11 augustus aan de kust op KOSAbeach. Daar zullen we op 13 augustus Stephan zijn verjaardag vieren. Hij wordt 30, dus dat kunnen we niet ongemerkt voor bij laten gaan. AL had hij dat zelf misschien wel gewild .
Ze vertrekken dan 16 augustus in de vroege morgen terug naar huis. Ik ga dan weer terug naar Nandom en heb dan weer energie genoeg om zelf in december terug te komen.

DE docs hebben hier rondgeneusd, operaties gekeken, wonden gezien. Ze hebben een beetje een indruk hoe het in een Afrikaans land gaat. Niet te vergelijken met Nederland. Roeien met de riemen die ze hebben. Moet zeggen dat ik blij ben met het medisch personeel. We hebben 3 PA-ers, dr. Rodriguez, Dr.Idaana, afgestudeerd arts, Dr. Robert is weer terug, dus een orthopeed in huis, sinds het weekend Ben , ook afgestudeerd. Dus niet slecht. Als je hier afgestudeerd bent , kun je niet meteen specialiseren. Je werkt 3 jaar in een ziekenhuis en doet daar alles wat je kunt. Dus opereren, algemene interne, kinderziektes, allround dus. Daarnaast komen er gedurende het jaar artsen operatie doen op verschillende gebieden. Oogarts bv komt 3 x per jaar. Ook dr. Moh, de beste orthopeed van Ghana, komt moeilijke operaties doen. Hij is geboren hier , dus heeft wel een band met Nandom hospital.
Marieke heeft een mooie presentatie gegeven over zwangerschapsvergiftiging en verloskundige wat bijgebracht over echo’s. Ze heeft het prima gedaan. Een uitdaging voor haar omdat het in het Engels moest. En gewoon lekker socializen met haar broer , zusje en Natasch. Voor Stephan , als stedenbouwkundige niet zo veel te doen, maar kan genieten van de rust en een goed boek. Natuurlijk ’s avonds een biertje bij de spot. En niet onbelangrijk zijn moeder zien.
En zo vliegt de tijd. Marieke is nog een weekje met mij alleen voor Pieter komt.
Helaas heb ik een maag-darminfectie opgelopen en heeft ze zuster moeten zijn. Bloed geprikt en me aan het infuus met antibiotica gelegd. Kan me de tijd niet heugen dat ik ziek geweest ben met koorts, braken en diarree. Maar ook dat hebben we overleefd. Met 2-3 dagen weer beter. Dus als Pieter komt kunnen we een biertje drinken.
Pieter blijft alleen het weekend hier en dan gaan ze met zijn tweetjes door Ghana reizen. De andere 3 zijn dan al weg.

En zo ben ik even alleen en weer druk op de afdeling. Waar het personeelstekort en kwaliteit een issue is. Het blijft een uitdaging.
Nog 4 nachtjes en dan even relaxen aan de kust. We gaan er voor.