lieke - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu lieke - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

lieke

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

17 September 2015 | Ghana, Nandom

Lieke arrived.

Lieke is 11 september gearriveerd. Lieke is een oud-leerling, die in juni geslaagd is voor vpk.
Ze heeft de eerste paar dagen genoten van Accra met Justin. Ze heeft daar een leuke tijd gehad bij de tante en al kennisgemaakt met de Ghanese cultuur. Leuke foto’s waar ze grote schaal op haar hoofd draagt. Een moeilijke klus .
We houden een rustige middag en eten ’s avonds rijst met mijn heerlijk stoofvlees, hachee. Smullen .
Lieke vertelt haar verhalen van Accra en ik zie dat ze zo genoten heeft. De jongens zijn zo enthousiast over haar . Ze is zo makkelijk in de omgang. Ze gaat zo easy mee in de flow van Ghana. Weet zeker dat ze het hier naar haar zin gaat hebben.
Ze was wat onzeker voor ze kwam na een gesprek met een man ( via via in contact gekomen ) in Nl, die in Ghana was geweest. Zij dacht het is goed om info in te winnen, maar het heeft haar alleen maar bang gemaakt. Deze man beweerde dat je in Ghana niet kunt pinnen, niet in 1 dag van zuid naar noord kunt reizen en dat Ghana helemaal niet veilig is om te reizen. En als ze zijn dochter was , haar niet zou laten gaan. Wat blijkt is hij 10 jaar terug hier geweest. Maar misschien had hij zich moeten afvragen voor je iemand info geeft of die nog actueel is. Het gevolg wel dat Lieke helemaal van slag was. Maar zo blij dat ze heeft doorgezet en de droom , die ze al zo lang wilt waarmaken ook gaat volgen. Ik kom hier nu al jaren op een rij en ik voel me hier nog steeds veiliger dan in Nederland op sommige momenten. Maar goed heb veel met Lieke geappt en ze heeft alle vertrouwen weer.
Samen met Justin is ze naar hier gekomen. Moe en vol indrukken zijn ze na een lange reis gearriveerd. Ze hadden de pech dat ze geen rechtstreekse bus naar Nandom hadden. Dus eerst naar Kumasi , dan naar Wa en daarna met de trotro naar hier. Een ervaring op zich.
Het wordt een rustige avond. Lekker op tijd naar bed.
Zaterdagmorgen lekker samen ontbijten met een boterhammetje kaas en jam, kopje thee en een glaasje verse jus.
Daarna het ziekenhuis verkennen, wandelen naar het dorp. Even langs het politiebureau. We zijn uitgenodigd om bij Dan en Mavis fufu te eten ‘s avonds. De dag vliegt voorbij.
Justin is naar huis ,naar Kokoligu.
Zondagmorgen ga ik naar de kerk. Lieke heeft niet kunnen slapen en onzekerheden maken haar emotioneel. Ook een grote stap om alleen te gaan reizen voor 5 maanden. Na Ghana gaat ze nog een rondreis maken om de big five te zien. Knap hoor.
Ik adviseer haar de rust te zoeken, te slapen, even naar huis te bellen. En vecht niet tegen dit gevoel, gaat goed komen. Ze is gewoon oververmoeid en al die indrukken, de temperatuur, alles, is even too much.
Ik ga naar de kerk, drink een biertje met Francis, ga naar de markt en eet bij Dan en Mavis. Lieke besluit om thuis te blijven, prima.
En nu maandagmorgen , ik heb late , en het regent, samen ontbeten en lekker op de bank.
Ik schrijf , haha.
Strakjes gaan we samen werken. Ziet ze een beetje hoe het hier op de afdeling gaat.
En kan ze een keuze gaan maken waar ze wilt werken, of misschien wel overal een paar weken. Het is aan haar. 
Hebben samen een gezellige dienst gedraaid. Ze is weer helemaal in the mood. Morgen weer een nieuwe uitdaging.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 234034

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: