mary - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu mary - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

mary

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

25 Juli 2015 | Ghana, Nandom

Mary , in charge childrens ward.
23 juli 2015.
Mary is dood. Het kan niet waar zijn.
Ik ken Mary sinds 2011, een gedreven nurse , een oude rot in het vak, hoofd van de kinderafdeling.
Ze was in het begin een wat stugge vrouw, die niet zo veel sprak. Maar ze ontdooide .
Haar zoon John, kwam elke dag langs om een spelletje Yathzee te spelen. John is een gast van half twintig, maar functioneert op een lager niveau. Werkt bij de meubelmaker en is dus elke dag aan het werk. Het is het jongste kind van Mary.En hij is dol op Helen en Marieke. Ze praat niet veel over John zijn beperkingen , maar soms uit ze haar zorgen over de toekomst. Haar man is al jaren gelden overleden en ze heeft haar kids zelf grootgebracht. Ze hebben allemaal een baan en 1 van haar zoons doet medicijnen in Tamale. Ze is inmiddels een trotse oma.
Ze is met pensioen gegaan jan 2014. Ik was bij haar afscheid. Maar omdat de kinderafdeling een eigen SEH heeft opgezet, is ze voor een extra jaar terug gekomen.
Ze heeft me de eerste 3 maanden hier veel geleerd over kinderziektes en behandeling. Een hardwerkende vrouw, met hart voor de kids.
En nu is ze dood.
In juni hebben we haar 2 x binnen 2 weken opgenomen op de afdeling, met braken en diarree. Iets wat hier aan de orde van de dag is. Ging elke dag op visite en drukte haar op het hart niet te snel te gaan werken. En als ik haar zou zien binnen 2 weken , ik haar naar huis zou sturen.
Tijdens de 2 de opname hebben we haar uiteindelijk naar Tamale doorverwezen, daar waar ook haar zoon werkt. Ik was er niet gerust op. Hield me via haar zoon John op de hoogte. En ze werd ontslagen . Ze bleef in Tamale om rust te hebben en aan te sterken. Ze nam haar telefoon niet op.
Ik hoorde van Benedicta, dat ze gisteren overleden is. Ik ben uit het veld geslagen, verdrietig en boos. Ze zou gaan genieten van haar pensioen, was verhuisd naar town , had daar een mooi nieuw huis gebouwd en het is voorbij. Niemand kan me zeggen wat er aan de hand was, dus ik wacht af . Morgen informeren bij hoofd kinderafdeling.
24 juli.
Het schijnt dat Mary toch weer opgenomen was met braken en diarree, maar uiteindelijk oedeem kreeg aan voeten /benen. Het lijkt erop dat er hartfalen, nierproblemen zijn geweest. Het zal een raadsel blijven. Hier wordt alleen op uitdrukkelijk verzoek een autopsie gedaan. Het kost een hoop geld , dus niet gebruikelijk. Kan natuurlijk zijn dat haar zoon , student medicijnen, er op aandringt. We zullen het wel horen.
Maar ze komt er niet mee terug en we zullen haar moeten begraven.
Het is een groot verlies voor de kinderen en kleinkinderen. En ook hier op het ziekenhuis gaan we haar missen. En ik ben er daar 1 van. Heb al menig traantje voor haar gelaten. Omdat het zo oneerlijk is.

  • 25 Juli 2015 - 11:28

    Liesbeth Breda:

    Heeeeeee troeleke, Zo al jouw verslagen weer gelezen, Plezier, geluk ,geniet en, verdriet en boosheid, ja alles door elkaar. maar dat laatste heeft weer veel impact op je gehad he. jeetje super oneerlijk, maar zoals jij ook weet, dat is het leven. Het gaat niet zo als wij wensen of zouden willen ,verwachten. nee alles maar aan zijn beloop over laten. Maar dat jij er verdriet van hebt en veel anderen is uiteraard te begrijpen. Je schrijft heel beeldend wat het verhaal leuk maakt om te lezen. Ik kan mij er alles bij voorstellen en inleven. Nonde pinnekus. Zou zo weer terug willen. had ik maar meer opleiding gevolgd hee ,dan was het nu eenvoudiger geweest. maar goed zij zo. Dit jaar geen Afrika heup/kaak operatie ,ik vermoed in November. Traject gaat wel effe duren. Go en 1 maand later ben jij weer in ons kikkerland . Jeeeeeeeeeeeeeeetje tijd vliegt. Dus nog effe afwachten. met goed weer ben ik nogal eens op de camping. Nu thuis regen, wind, en misschien nog hagelbuien.. Bavel bestaat ook nog en is niets veranderd sinds jij weg bent. Misschien meer geboortus en mensen die zijn overleden. Thats all/ Nou Carmen geniet van je kids, en van alles om je heen. Tot een vlg. keer xx liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 233780

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: