nachtdienst - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu nachtdienst - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

nachtdienst

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

02 Juni 2015 | Ghana, Nandom

Nachtdienst.

Mijn nachtdiensten, 4 stuks, zitten er op. Gezien het personeelstekort heb ik in mijn eentje nachtdienst. De nachten zijn hier 12 uurs diensten. Van 19.30 tot 7.30 uur.
We gaan het zien , heb nog geen nachten gedraaid op Accidant en Emergency.
Als we de schade opmaken : eerste nacht 4 opnames voor 24 uur en eentje om 6 uur, allemaal accidants. De tweede nacht 3 opnames, buikpijn/hoge bloeddruk . Derde nacht 3 opnames voor 24 uur, waarvan 1 reanimatie, die het niet gered heeft. Mijn laatste nachtje, 4 opnames. Daarnaast lagen er natuurlijk al patiënten op de afdeling.
Iedereen krijgt een infuus, antibiotica, pijnmedicatie en controles. Een schaafwond knie, bij een dronken dame, start met maar liefst 2 verschillende antibiotica’s. Wat ben ik blij dat ik na mijn val niet naar het zkh ben geweest. Maar hier wordt veel preventief gegeven. Alles wat valt krijgt anti-tetanusserum. Maar de mijne was nog geldig, dus geluk.
De nachten gaan wel snel als je zo bezig bent. En dat vind ik prima. Het kan niet zo zijn dat ik een dutje ga doen.
Ik loop de eerste nacht om 0.30 uur naar alle afdelingen om te kijken met wie ik dienst heb, mocht ik hulp nodig hebben. Je zult het niet geloven, overal 2 plegen en beide slapen. Niemand heeft ook maar iets gemerkt dat ik binnen ben geweest. Er zal maar iets met de patiënt gebeuren, wie wordt er wakker van. ER is wel vaak familie, maar die slapen buiten. En als ze binnen en wakker zijn zullen zij de functie van “zusterbel”zijn.
Toch kan ik er niet mee leven. De volgende ochtend, meld ik het toch aan de afd. Slapen prima, maar nooit samen. Je kunt je niet verantwoorden als er iets fout gaat.
Dan behoort iedereen om 7.30 uur binnen te zijn, maar het blijft Ghanatime. Er is een attendance book waar je je naam in vermeldt en de tijd dat je binnenkomt. Soms zou ik dat wel eens willen checken of dat eerlijk gebeurt.
Dus ik ga naar huis om 8.30 uur. Och ja ik heb de hele dag om te slapen. En dat lukt me prima. Om 16.30 uur word ik wakker. Ik ben te lui, te gemakkelijk en kook niet. Jerry is er toch niet , dus ook geen druk. Ik eet een soepje, maak 2 boterhammen, met een eitje of kaas en smeer mijn bammetje voor de nacht. Ik heb heerlijk smoothies in de diepvries zelfgemaakt. Mango, banaantje, sinaasappelsap in de blender en dan in de vriezer. Heerlijk om zo fruit te eten. Dus ik eet hier heel gezond. En meer fruit dan ik thuis in 2 jaar eet ;-).
En drink natuurlijk veel water om het verloren vocht weer aan te vullen. De nachten zijn nog warm en gezien 3 van de 4 nachten er stroomuitval was is het echt zweten. En helaas heb ik op mijn “zusterspost” geen ventilator. En onhandig werken met een zaklamp. Er is een generator, maar die wordt niet altijd ingezet zo blijkt. Kost natuurlijk fuel, maar het gaat wel om mensenlevens. Het is niet als thuis , geen stroom, generator aan. En dan moet je de man bellen die dienst heeft om de knop om te zetten, wat allemaal tijd kost.
Tijd kost geld zeggen ze, maar hier kost het misschien wel mensenlevens.
Maar ik ben tevreden over mijn nachten. Heb alles kunnen doen voor mijn patiënten. Ondanks dat ik ze niet allemaal heb kunnen redden. Heb de laatste nacht een man opgenomen, die dacht in zijn dronkenschap het te kunnen winnen van een auto op zijn fietsje. Helaas een flink opengeklapte wond en wsch ook wel een hersentrauma. Moeilijk beoordelen, maar we gaan van uit het ergste uit, dus hersenletsel. Geen CT dus gokken. DE man overlijdt de volgende dag om 18 uur. Waarschijnlijk een bloeding geweest, we zullen het nooit weten en uiteindelijk heeft God alles in de hand. Dat is hier een overlevingsstrategie

Na mijn nachten ben ik vrij, 3 dagen. Dus wat gaat het worden ??
Heb zondag eerst geslapen en daarna naar de chief en de markt. Als het laat is, is niet alles er meer. En dus ga ik zonder plantain, sinaasappels, bananen, sla en worteltjes naar huis.
We zullen deze week wel zien. Kom zo maar niet om van de honger. Hoewel ik prima en gezond eet ben ik inmiddels 12 kg afgevallen. Er moest wat af, maar vind dit ook genoeg. Word zo skinny en moet mijn kleren in laten nemen.
Maandagochtend eerst naar de kapper voor vlechtjes. Mijn haar wordt langer en het is zweten. Met de vlechtjes kan ik een knot, minder warm. Het wordt een lange zit van ruim 5 uur. Maar dan heb je ook iets, 60 vlechtjes voor de prijs van 15 deci. Dat is nog geen € 4. 5 uur werken voor een beetje .Dat ga je in Nederland niet redden. Daar kun je je portemonnee opentrekken ;-).

  • 02 Juni 2015 - 13:29

    Dorothé:

    Eej jarige, fijn weer te lezen. Was ook wel n gezellig samennachtje he?
    Fijne dag! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 233773

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: