vrouwen onder elkaar - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu vrouwen onder elkaar - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

vrouwen onder elkaar

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

02 Juni 2015 | Ghana, Nandom

Vrouwen onder elkaar.
Sinds vorig jaar , na mijn vertrek, is dr Rodriguez gekomen, Van huis uit huisarts, maar inmiddels zo bijgeschoold dat ze ook operaties etc. doet. Ze is al 15 jaar in Ghana en heeft altijd in de Upper East gewerkt, Bolgatanga. Een door de wol geverfde vrouw, 49 jaar, 2 kids. Had haar nog niet ontmoet ,omdat ze in Liberia is geweest ivm de Ebola.
We maakte een paar weken terug kennis op weg naar huis. Inmiddels leren we elkaar een beetje kennen. En vorige week na het werk , zijn we wat gaan drinken. Jerry mocht niet mee, het was vrouwenmiddag. En ik mag haar Djamilla noemen, voor de rest Dr Rodriguez.
Ze heeft een auto, dus geen fietstochtje dus. De auto rammelt aan alle kanten ,maar brengt ons naar de spot. Zij een Club en ik een Shandy. Ze besteld er meteen een kippetje bij. Smullen maar.
Ze verteld me haar hele story. En ik kan jullie zeggen , dat dat niet niks is. Haar dochter is inmiddels in Ghana en gaat in Kumasi naar school sinds vorig jaar. Haar zoon is terug naar Cuba naar zijn vader. Haar moeder is de enige die op bezoek mocht komen vanuit Cuba en zij is afgelopen week weer terug naar huis gegaan.
En Djamilla gaat deze zomer naar Cuba, voor het eerst in 15 jaar. Ze is zo blij. Wat een belevenis gaat dat worden.
Ik kan jullie zeggen, ze praat nog meer dan ik. Ik kan er af en toe geen speld tussen krijgen. Ze is open en praat vrijuit, heerlijk mens.
Ze doet hier ook de consulten voor vrouwen , die niet zwanger raken. Ze councelt zowel man als vrouw. En de mannen kijken er van op, vinden het niet altijd fijn om door een vrouw aangesproken te worden op hun gedrag. Een man verlaat hier regelmatig zijn vrouw omdat ze niet zwanger wordt. Maar hij bedenkt niet ,dat hij misschien degene is waardoor er geen kids komen.
Mannen moeten hier opgevoed worden , hoe om te gaan met een vrouw. Er is niet altijd gelijkheid binnen een relatie. Hij moet op zijn wenken bediend worden en niet dan zwaait er wat, letterlijk soms. Laatst hadden we een vrouw opgenomen, maar kregen het verhaal niet duidelijk. Ze zou uit een boom gevallen zijn ?, gevallen zijn in huis?, en optie 3 door haar man belaagd zijn. Uit haar hele gedrag blijkt het laatste, ze heeft een gelukkig alleen gekneusde arm, om zich te weren tegen de stok en een klein wondje op haar hoofd. Geloof maar dat dr Rodriguez het ware verhaal er uit krijgt. “Ze was niet snel genoeg om meneer water te brengen “. Zij zal geen aangifte doen van het gebeuren. Zij moet met deze man verder. Maar uiteindelijk wordt de man aangesproken en tekent hij een papier waarin hij beterschap belooft. Hij weet dat als zijn vrouw weer met onduidelijke klachten en duister verhaal komt, hij aangegeven wordt bij de politie. We hopen er het beste van.
Maar we kletsen wat af. Vrouwen onder elkaar. Of ik voor haar een grote Nederlandse man kan zoeken, die haar gelukkig maakt. Ik zal mijn best doen, maar waar vind ik die zo snel.
En zo komen we op het onderwerp voorlichting , seks binnen de tradities. Laatst had ik een gesprek met het zusje van Jerry en dochter van Benedicta. Zij komen dan meteen met allerlei vragen over seks, menstruatie etc. Seks is er om kinderen te krijgen. Maar gelukkig ziet deze generatie het ook als genieten. Maar na je 40 ste is er geen seks meer. Wauw, dat zou toch wel erg zijn. Ze kwamen niet meer bij toen ik vertelde, dat het niet ongewoon is dat mensen van boven de 70 nog seks hebben. Ongelooflijk, ajakkes. Masturberen een nog lelijker woord, daar doen ze hier niet aan. Dus voorlichting is hier nog zeker nodig. Djamilla en ik liggen in een deuk, maar goed het is hier normaal.
Geboorteregeling is niet voor iedereen weggelegd in de vorm van de pil, spiraal etc. Dus dan blijft geen seks het enige middel om niet zwanger te worden. Want condooms , daar is iedere man vies van.
We hebben het goed samen met een tweede biertje als de regen komt met veel wind. Dus we vluchtten in de auto. Het lijkt Mc Donalds drive in wel. We betalen vanuit het raampje onze drankjes en drinken op ons gemak verder.
Biertje op , dus tijd om naar huis te gaan. Er zullen er vast nog meer volgen. Het is een heerlijke vrouw.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 233461

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: