wat kost het hier zoal - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu wat kost het hier zoal - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

wat kost het hier zoal

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

26 Januari 2015 | Ghana, Nandom

Wat kost het zoal.
1 € = 4 cedi
Om een idee te geven een lijstje:
+ 4 tomaten 1 cedi 1 rol wc-papier 1 cedi
+ fris 2 cedi afwasteiltje 1,50 cedi
+ 6 yard stof 40 cedi 250 gr varkensvlees 5 cedi
+ komkommer klein 1 cedi bolletje knoflook 0,50 cedi
+ blikje tonijn 6 cedi 4 banaantjes 1 cedi

Dus het valt wel mee. Maar bedenk dat hier mensen zijn ,die geen fruit kunnen kopen of eieren, laat staan vlees. Zo ondervoeding is hier nog altijd een issue. Voorlichting over goede voeding wordt gegeven , zowel op school als in het ziekenhuis, maar zonder geld houdt alles op.
Moet zeggen , dat de meisjes op de afdeling met hun brandwonden, meerdere maaltijden per dag krijgen. Maar of het voldoet aan de vraag ? Er is een diëtist in huis , werk genoeg voor hem. Maar waar haal je de extraatjes vandaan , die wij geven op de afdeling, de en+ /eiwit verrijkte drankjes, de snacks etc.
Ook het personeel eet vaak maar 1 maaltijd per dag en in de ochtend als ontbijt porridge of thee.
Dus wat geniet ik van een boterhammetje in de ochtend en lunch en ’s avonds mijn rijst, yam, zoete aardappel met geroerbakte groente. Eet er vaak een eitje bij. Zo nu en dan wat vlees of kip.
Heb mijn poelepetaat nog in de tuin, geef hem goed te eten, zodat hij eind deze week de soep in kan. Dat wordt smullen met fufu.
Voor je telefoon koop je credit, varieert van 1 cedi tot 10 cedi. Maar je belt hier bijna voor niks. Bellen naar Nederland is stukken goedkoper dan andersom.
Heb 2 uniformen besteld en het maken kost me 20 cedi. Daar kan bij ons het garen nauwelijks van betaald worden.
Zal jullie eind van het jaar laten weten, wat me dit jaartje Ghana heeft gekost aan levensonderhoud. Ben heel benieuwd.

• 26 Januari 2015 - 21:27

Guus:

Poelepetaat???? In de soep.......

• 27 Januari 2015 - 21:41

France:

hoi lief zusterke ,
    hoop dat het met je voetje snel weer beter gaat !
    heb je inmiddels je fietske gekregen ?
    een mooi boodschappenlijstje :-)
    lekker aan de shandy haha
    geniet ervan ! gr en dikke knuffel
    de kantersjes

• 27 Januari 2015 - 23:52

Carmen:

Ha guus, een poelepetaat is idd een beetje dialect, een parelhoen, dus. Dus kan in de soep,maar ook op de BBQ.