st theresaziekenhuis - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu st theresaziekenhuis - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

st theresaziekenhuis

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

22 Januari 2015 | Ghana, Nandom

St Theresahospital en zijn improvements.
Sinds vorig jaar is er vooruitgang geboekt.
Er is een afdeling emergency. De oude afdeling verloskunde is gesplitst, waarvan de helft dus afdeling acute opnames is. Zo patiënten gaan niet via de eerste hulp, maar direct naar deze afd. De patiënt wordt gescreend en gestabiliseerd voor deze naar de desbetreffende afdeling gaat. Wat inhoudt dat er ’s nachts geen opnames worden gedaan op de afdelingen.
De kinderafdeling heeft een eigen eerste hulp, zodat de kids direct op hun bestemming kunnen worden opgenomen. Zo worden lange wachttijden voor hen ingekort. Jammer dat er te weinig personeel is op kinderafdeling en daarom is sister Mary terug geroepen van haar retirement. Heel blij, want zij is een geroutineerde, vakkundige dame. Zet infuusjes bij de allerkleinsten, doet ruggenprikken, noem het maar op. Zij werkt mij in ,ik kan geen betere treffen. Wat jaren terug een wat stugge dame leek, is een aardige vrouw. Je moet soms wat tijd nemen om het ijs te breken.
De nieuwe kraamafdeling werkt en ziet er mooi uit. Heeft natuurlijk indertijd allemaal nieuwe bedden , babybedjes en kastjes gekregen . En met de marmeren vloeren oogt dat alles super. De verloskamers moeten het nog wel doen met de oude apparatuur en verlosbedden.
Elke afdeling heeft een pulsoximeter gekregen ( voor het meten van zuurstofgehalte in het bloed ). Helaas heeft niet elke afdeling zuurstof en moet er daarvoor gerend worden als het nodig is.
De radiologie heeft computer en kan zo de foto printen.
Er is een echoapparaat aanwezig.
De opnameprocedure is geheel computergestuurd. Niet op de afdeling , maar algemeen in het ziekenhuis.
Vandaag zijn er op vele afdelingen nieuwe luxere stoelen geleverd. En dat houdt in dat ik er op mag zitten. Elke morgen wordt ik door 20 studenten begroet, waarbij ze allemaal gaan staan. Daarna wordt de beste stoel voor mij neergezet. Voelt altijd nog ongemakkelijk, maar het is nu eenmaal zo.

En waar lopen we tegenaan? Jaja , collega’s, hier hebben we elke dag een morgenstart, waar we problemen neer kunnen leggen, waar we dingen bespreken waar we de dag ervoor tegenaan liepen ;-).We beginnen en eindigen met een gebed, zoals een echt katholiek ziekenhuis betaamt.
+ Vorige week was het zo, dat de voorraad infuusvloeistof op was. De OK kan niet werken zonder infuus, dus alle afdelingen hebben bij moeten springen. Gelukkig is dit weer opgelost.
+ Er is niet altijd alle medicatie voorhanden. Een psychiatrische patiënt brak de tent af, letterlijk, maar geen medicatie om te spuiten. Blijkbaar is dit maar minimaal voorhanden in het hele land. En een tabletje zal hij zeker niet nemen.
+ Kapotte matrassen en geen vervanging. Misschien hadden we liever deze gezien ipv nieuwe stoelen ???
+ Er kan op dit moment geen volledig bloedbeeld bepaald worden door het lab. De reden voor mij nog even onduidelijk. Dus bv. bloedarmoede, zullen we weer op het oog en nav klachten moeten diagnosticeren.
+ Een tekort aan geschoold personeel. Bv . de kinderafdeling start in de ochtend met 2 vpk, soms 3 p 60 kinderen. Ik ben nu extra, dus ze zijn blij.

Een beetje een idee voor ons daar, hoe het hier een beetje gaat.
Tot een volgende keer.

• 22 Januari 2015 - 21:15

Tamara Sputnik:

Hey Carmen,
    Fijn dat het ZH qua ruimte aan het uitbreiden is. Alleen jammer dat je/jullie nog altijd hier en daar op belangrijke dingen, spullen en- of medicatie mis grijpen.

Het heeft nog tijd nodig.

Wel trots op jullie, dat jullie ondanks alles het super goed voor elkaar kunnen krijgen.
    Dikke knuffel xxx

• 22 Januari 2015 - 21:32

Suzana:

Je bent gewoon een topper! dikke kus vanuit Holland

• 22 Januari 2015 - 22:57

Suzanne:

Goh, die dagstart...mooi om te lezen, maar ook weer confronterend. Wat wij zó voorhanden hebben
    is daar helemaal niet vanzelfsprekend. Maar werkdruk is blijkbaar ook bij jullie een issue. Al zal daar
    relaxter mee worden omgegaan.
    Er wordt in ieder geval hard aan de weg getimmerd!
    Xxx

• 22 Januari 2015 - 23:21

Rob Van Uden:

Bedankt Carmen, voor je verhaal, zorg je dat je een mooi project, met een ruime beschrijving voor ons maakt. Kunnen we kijken of we daar kunnen helpen. Groeten, Rob

• 23 Januari 2015 - 03:55

Ilona:

Hoi Carmen! Leuk om je verhalen te lezen!
    Wat onvoorstelbaar dat die belangrijke dingen niet aanwezig zijn.
    Ontzettend knap dat je ook zonder die spullen je werk goed kan doen!
    Beterschap met je voet, hopelijk gaat het snel beter! Xx Ilona

• 23 Januari 2015 - 09:43

Wieteke:

lieve Carmen
    Wat super om dit alles weer te lezen.
    Wat moet je weer terug naar de basis he?!
    Je bent een super nurses dus dat komt echt helemaal
    Goed met jou! Jij hebt dat zo onder de knie en wat zullen zr
    Blij zijn met al jou ervaring!
    Dikke kus vanuit een koud kikkerlandje

• 23 Januari 2015 - 21:01

Dorothé:

Heerlijk van je te lezen!

• 25 Januari 2015 - 09:13

Hans En Carla Coomans:

Hoi Carmen,

Wat een geweldig werk doe jij. Onze complimenten.
    Je breng ook jouw vrolijkheid bij de mensen en jouw collega's, dus gelachen zal er zeker ook in de ellende.
    Wij willen graag jullie stichting steunen maar kan nog niet zo gauw een bankrekening nummer vinden.
    Dus laat maar weten!!
    Ga het ook verder uitzoeken.
    Veel SUCCES verder, Carmen en tot de volgende keer.
    Groetjes, Hans en Carla Oosterhout.

• 26 Januari 2015 - 18:24

Toos:

Carmen , bedankt voor jouw mooie uitgebreide verslag .
    jullie zijn daar goed bezig , dat is echte gezondheids zorg .
    werk met plezier , dat geeft voldoening , succes

• 01 Februari 2015 - 08:55

Hoi Carmen:

Ik kan mij niet voorstellen hoe het is om te werken in zo'n ziekenhuis waar zoveel ontbreekt maar jullie doen je best. Dapper hoor.Je bent al weer een maand daar en helemaal geacclimatiseerd zie ik.Bedankt voor je prachtige verslagen en ons zo een beetje met je mee te laten kijken.Het zal moeilijk zijn tussen de zieke kinderen maar met jou energie en vrolijkheid zal je het zeker redden denk ik. kan ik nog een paar matrassen sponseren? Ik hoor het wel. groetjes en liefs Marijke