ghana we zijn er weer. - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu ghana we zijn er weer. - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

ghana we zijn er weer.

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

21 Oktober 2013 | Ghana, Nandom

Ghana we zijn er weer.
Al weer een paar reizen achter de rug, de vliegreis en bus. Het is meteen begonnen met wat oponthoud. Er was mist dus de vlucht vertraagd, maar ook een overboeking van de vlucht. Ze hadden mijn vlucht overgeboekt naar KLM en Lian gewoon met TAP. We hebben nog geprobeerd om samen te vliegen, maar ik vlieg niet met een tussenlanding in het noorden van Afrika. Dus dan maar zo. Wat betekende dat ik eerder in Accra zou zijn dan Lian en ik haar kon opwachten. Vluchten gingen voorspoedig , geen turbulentie . Er was een grote club vanuit het Leger des Heils ,die naar het noorden gaan. Verder toch overwegend Ghanapeople, die altijd een praatje maken en graag willen weten wat je naar hun land brengt. Voel me dan al thuis. En dan Accra voelt als een warme deken, letterlijk, was nog 27 graden om 22 uur, dus jas, vest en shirt uit en niet schrikken, maar ik had nog een topje aan hoor . Daarna even gewacht op de broer van Alhassan ,die ons naar hotel zou brengen. Blijkbaar was dit wat laat doorgegeven dus wel even moeten zoeken, uiteindelijk heerlijk geslapen in het Beverly Hills hotel. Alles schoon met een douche zonder deur, maar kunnen douchen ,na een lange reis. Zaterdagochtend eerst geld pinnen, maar dat is niet bij elke bank mogelijk ,maar alles komt goed, dus ook ons geld. Op naar KoSa met de trotro. Een warme reis en gewoon verbrand . Vandaag , zondag een rustige dag, zo even naar Elmina castle. Lian even laten wennen aan de hitte, een beetje Ghanastyle en rusten na al het reizen. Er zijn voor haar veel indrukken. Zo anders dan thuis. Eind van de week naar Nandom. Er is op dit moment een groep mensen vanuit UK, dus alle hotels zitten vol, helaas. Had ze graag ontmoet, gezien onze eerdere ontmoeting 2 jaar geleden. En met een paar heb ik nog contact via de mail. Dan maar weer mailen.
Maandag, niet aan het werk, maar heerlijk een grote strandwandeling gemaakt naar een vissersdorpje verderop. Daar wat gekletst, gegeten en gedronken. Nu in de schaduw , schrijven en lezen. Mijn E-reader is werkelijk ideaal. Leest makkelijk, gewoon erg handig. Morgen al vroeg met de bus naar Kumasi om daarna naar Tamale te gaan. Daar gaan we naar Alhassan en zullen daar een nachtje slapen. Heerlijk om elkaar weer te zien na zo’n lange tijd. Van daaruit gaan we naar Mole National Park. En dan zijn we klaar om te gaan werken. Zo heeft Lian haar Ghana gezien voor ze het “harde” leven in gaat. We hebben het goed hier samen.
Tot zover , over en sluiten maar,
Xxx carmen

  • 21 Oktober 2013 - 18:05

    Pascal Van Rooij:

    Geweldige vooruitzichten... Ga lekker genieten.

  • 21 Oktober 2013 - 18:42

    Ellen:

    Wat een heerlijk verhaal weer. En t leven/reis moet niet zonder moeite gaan toch! Geniet en doe veel goeds. Veel liefs Ellen

  • 21 Oktober 2013 - 18:43

    Kathalijne:

    Leuk Carmen!
    Geniet maar met volle teugen!!

    Groetjes Kathalijne

  • 21 Oktober 2013 - 18:46

    Hanneke:

    Hoi Zus,

    Alles goed gegaan lees ik. Geniet ervan en we lezen het wel weer.
    Groetjes Hanneke xxx

  • 21 Oktober 2013 - 18:49

    Marili:

    Lieve Carmen, fijn om deze goede berichten te lezen! Geniet er weer van! Lfs M

  • 21 Oktober 2013 - 18:53

    Eliesbeth:

    Hallo zusje,
    Gelukkig goed aangekomen, zag op teletekst dat er vertraging was. Wel jammer dat jullie niet samen konden reizen.
    Geniet en dan maar snel aan de slag.
    Groetjes Eliesbeth en ook van Theo

  • 21 Oktober 2013 - 19:20

    Carolien:

    hallo Carmen, alweer in je tweede vaderland aangekomen, klaar voor een nieuw avontuur, ga je volgen., Heel veel plezier,

    groetjes, xx

  • 21 Oktober 2013 - 19:41

    Wieteke:

    Lieve Carmen
    Heerlijk om te horen dat het zo goed met je gaat.
    Je bent weer thuis! Lekker genieten lieverd!
    Dikke kus liefs van ons drie

  • 21 Oktober 2013 - 19:52

    Ondine:

    Je voelt je weer helemaal fijn daar zo te lezen! Geniet ervan!
    Dikke x van ons allemaal

  • 21 Oktober 2013 - 20:41

    Suzanne:

    Je hebt het weer heerlijk zo te lezen, ben lichtelijk jaloers dat je alweer lekker over de stranden van Cape Coast hebt gestruind :-).
    Geniet van het heerlijke leven daar,
    liefs van de van Dunnetjes

  • 21 Oktober 2013 - 21:16

    Peter:

    Gaat weer prima daar :).

    X

  • 21 Oktober 2013 - 21:50

    Marlies:

    He Carmen
    Leuk om je verslag te kunnen volgen.Het doet me denken aan de tijd dat we Jan konden volgen!
    Veel genieten daar.
    Gr.Marlies

  • 21 Oktober 2013 - 23:09

    Marry Top-van Es:

    Dag Carmen, ik ga je verslagen weer met enthousiasme en belangstelling volgen, net als de vorige keer maar nu komen me de meeste namen bekender voor want mijn dochter heeft een Ghanese vriend, al een paar jaar, hij is van de zomer voor het eerst uit Afrika gegaan naar Nederland, wat ons veel moeite gekost heeft maar de aanhouder wint. En het is een geweldig aardige jongen. Vorig jaar zomer is mijn dochter voor het eerst naar Ghana gegaan om haar vriend te ontmoeten, ze hadden toen al meer dan een jaar via FB en Skype contact, het is goed bevallen en vorig jaar kerst ging ze weer. In december gaat ze voor de 3e keer.
    ze gaat vanaf 14.12 en dan zelfs 4 weken ! wat een avontuur. Ze gaat naar Kumasi , dat is helaas niet bij jou in de buurt anders zou ze eens langs kunnen gaan. Maar het vervoer is daar niet zo simpel heb ik begrepen, regelmatig valt er een deur uit een bus als je onderweg bent. Wat hebben we het hier toch goed, maar de mensen zijn daar veel vrolijker dan hier heb ik begrepen en dat is ook wat waard. Heel veel plezier wens ik je en ik kijk uit naar je volgende bericht.
    groetjes van Marry Top uit Bavel

  • 22 Oktober 2013 - 00:37

    Ilse:

    Hey lieve Carmen. Wat fijn om te lezen dat je alweer zo lekker kan genieten van 'jouw' Ghana! Ik ben heel benieuwd naar al je verhalen! Heel veel plezier de komende maanden. ( Maanden...Wat heerlijk als je dat vooruitzicht hebt). Groetjes Ilse x

  • 22 Oktober 2013 - 01:50

    Marjan:

    Hoi Carmen...goed aangekomen ondanks vertragingen, zit je gelijk weer in eht rustige tempo van alledag daar. Laat alles dus ook maar los van hectiek welke je nog mee mocht hebben genomen vanuit nederland.
    Geniet weer van het mooie land en de mooie mensen. Geniet vooral ook samen. Je hebt 3 heerlijke maanden voor de boeg.

    Liefs van ons, Jack en Marjan

  • 22 Oktober 2013 - 18:26

    Francè:

    Hoi lief zusterke,

    Fijn om te lezen dat de reis er weer op zit, en je kunt gaan genieten
    van het warme weer in je "tweede "thuisland !!
    Dus niet overgehaald door de club van het Leger des Heils om je bij
    hen aan te sluiten !!!
    Ga jij maar lekker je eigen weg, en doen waar je goed in bent !!
    Haha ........ daar weet Alfred alles van !!!
    Carmen het ga jullie goed daar en we blijven je volgen .

    Groetjes en dikke knuffels van ons allemaal
    De Kantersjes uit Someren

  • 22 Oktober 2013 - 19:39

    Erna:

    Hoi Carmen,
    Je hebt het weer helemaal naar je zin daa,r geniet maar met volle teugen!
    Ik ga je volgen.
    Groetjes Erna

  • 01 Februari 2015 - 11:51

    Riet Bosma:

    Hallo Carmen,
    Leuk om van je te horen, je bent alweer een maand in Nandom. Ik heb net even een rondje gemaakt langs de ervaringen die door de jaren dat je in Ghana bent hebt gemaakt en heb er van genoten. Hier is het koud, grijs en zoals gewoonlijk, regent het. Toch voel je buiten dat de natuur in de startblokken staat voor het voor voorjaar. Het duurt nog even en er kan nog ik weet niet wat aan winter voorbijkomen.
    Jan kijkt naar het journaal. 18 Maart zijn de verkiezingen voor de Prov. Staten en onze nationale voorspellen in dit soort aangelegenheden, Maurice de Hondt heeft onderzocht hoe de regeringspartijen er voor staan.
    Ze houden 18 zetels over in de Senaat, tegen nu nog 30.
    Ik ben benieuwd hoe dat allemaal zal gaan. Hier ligt de zorg al compleet op zijn gat. Gemeenten weten er geen raad mee, bij gebrek aan middelen en mankracht en hulpbehoevende mensen zitten waar ze zitten, compleet afhankelijk van betere tijden.
    Desalnietemin is de zorg hier nog een paradijs, vergeleken met Ghana. Daar kan ik me nauwelijks iets bij voorstellen. De verhalen van Susanne en Jan jr. ken ik natuurlijk en de foto's zijn niet veel anders dan de
    foto's die ik over Nandom heb gezien toen ik bij jou was. Mijn handen jeuken om aan de slag te gaan als ik dat allemaal zo zie.
    Jij bent intussen weer helemaal ingeburgerd daar en helemaal op je plaats tussen mensen die je na aan het hart liggen. En ook weer volop aan het werk. Wat kunnen mensen toch meemaken, zoals die man met die prothese, het is te veel om op te noemen. Het is te hopen dat er nog een dag komt dat het allemaal structureel beter gaat. Nu gebeurt er op kleine schaal ook heel veel, en zo zal het nog wel een hele poos blijven.
    Hoe gaat het met je kinderen, maken ze ook al plannen om te komen? Zij missen de levendigheid van jouw aanwezigheid wel, maar dat halen ze wel weer in als je weer in thuis bent. In B. Wel een verschil met waar je nu bent. meer dan een wereld.
    Hier is alles goed, het stof begint te zakken. En de partijen zijn tot op heden " on speaking terms" , zoals dat heet. E.e.a. zal de komende tijd zijn beslag krijgen. Jut en Jut, de kinderen, zijn blij dat de rust is weergekeerd en verdienen allebei een gouden medaille. Wat zijn die flink geweest al die tijd.
    Ik ben van plan om in oktober te komen. En heb al gekeken naar de prijzen van een ticket. Ik hoop dat de zr. veel voor mij te doen heeft. Met kinderen kan ik altijd uit de voeten. Er is niks leukers. Ik ga kijken wat er allemaal bij komt kijken, bij mijn Ghana-avontuur. Je hebt mijn e-mailadres heb je, en als je tijd hebt, zin en gelegenheid kunnen we over de mail e.e.a. uitwisselen. Jan jr. komt mij opzoeken, een week.
    Als hij nog een hand kan toesteken in het ziekenhuis ... Voor nu, geniet van je tijd in Ghana en het werk wat je allemaal doet. En je leuke verhalen.
    Lieve groet van ons allemaal, tot nader en ijs en weder dienende, In Ghana!
    Riet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 234038

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: