lariam - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu lariam - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

lariam

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

17 September 2015 | Ghana, Nandom

Lariam gestopt.

Een jaar Ghana , betekent ook een jaar met muggen. En sinds deze mij vanaf mijn 50 ste levensjaar steken, moet ik iets slikken om malaria te voorkomen.
Wij, blanken, zijn daar niet zo goed tegen bestand nl. .
Slik altijd Lariam, omdat ik deze maar 1 x per week hoef te nemen en goedkoper is dan de Malerone dagelijks.
Ik ben het gewend al de afgelopen jaren en heb ook nooit extreme bijwerkingen gehad. Na de inname droom ik de nacht erop , meer dan normaal. Maar goed meestal zijn dat geen enge dromen ;-).
Maar nu na 8 maanden is het tij gekeerd en heb ik last van bijwerkingen, meer dromen, nachtmerries en stemmingswisselingen. Marieke had indertijd ook last van depressieve mood.
Toen de kids weg waren had ik ook een paar dagen dat ik niet lekker in mijn vel zat. En kon het niet verklaren. Ik had super genoten , het werk was goed, vrienden genoeg ,maar wat down. Met een week was het over.
Neem altijd op zondag, dus maandag betekent dromen. Maar nu startte ik met een giga huilbui. Die maar niet leek te stoppen. Dan maar even met 1 vaan de kids bellen, Irma deze keer. Huilen huilen. Dus ik stop met de lariam en laat Irma Malerone regelen voor de laatste 3 maanden. Jerry komt 19 september weer terug dus die kan ze meenemen.
Ik voelde me zo ongemakkelijk. Ben gaan werken om maar niet alleen te zijn. Komt FAruk op de afdeling, weer huilen. Ik mis hem. Hij is naar Tamale om te studeren. We kletsen wat en ik droog mijn tranen. Een huilende Nasaala is niet wat je op je afdeling wilt.
Ik slik mijn tranen weg en concentreer me op mijn werk. En gelukkig is het een beetje druk. Ik kan in ieder geval bezig blijven. Er ligt een jonge gast met hersenletsel, dus helemaal mijn ding. Hij heeft een smak gemaakt met zijn brommer , geen helm natuurlijk en zijn gezicht is aan gort. Fractuur in schedel, hoofwond, gebroken onderkaak een afgescheurde bovenlip en de rest 1 grote schaafwond. Zijn kaak ondersteunen we met een nekbrace . Hij is buiten kennis en we gooien er alle medicatie tegen aan om erger te voorkomen.
Dus zo kom ik de dienst wel door. Maar als ik naar huis ga en Dan belt komen de tranen weer. Wat baal ik van mezelf. Maar goed , weet ook dat met een paar dagen toch op zal houden.
Dinsdag vrij, maar ben met Dan naar Baseble geweest ivm de verkiezingen.
Woensdagochtend bel ik even met Joost, heb late. Kan ik even mijn tranen laten gaan. Dat lucht op. Klaar nu. Ik heb het heerlijk hier, geen heimwee, dus .
De hele week niet gekookt ,maar uit gegeten bij Mavis , Dan en Godluck. Even niet alleen zijn. Lekker naar de volleybal.
De tv is kapot en die mis ik nu dan wel. Niet de tv maar de radio. Het is zo stil in huis. Maar goed volgende week komt Lieke. En dan heb ik voor de rest van het jaar veel visite 
En nu is het zondag, geen Lariam voor mij. En ik voel me een stuk beter.
Droom nog wel, maar leuke dingen . Slaap beter. En heb het prima naar mijn zin.
Vandaag 1 dagen vrij, dus naar de kerk, naar de markt, biertje met Francis en zo kom ik de dag weer door. Fufu eten bij Mavis. Er is vandaag een haan geslacht , dus smullen maar. En ze is een goede kok. Dan brengt me naar huis met mijn boodschappen en tray eieren. ZO kan ik er weer een week tegen. Lieke komt vrijdag. Is nu in Accra met Justin, Julius etc en heeft het reuze naar haar zin. Dit weekend was er een festival .

Maandag naar Wa, money halen, chocola en choco koekjes. ‘s Avonds de nacht in , 4 stuks. Daarna maar liefst 3 dagen vrij. Dat wordt Lieke wegwijs maken in het ziekenhuis en Nandom.
En dan is het bijna zover dat Jerry weer terug komt. 3 maanden Nederland is lang genoeg dacht ik zo. Ik mis hem . En zeker nu.
Maar zo bij met app, zodat Nederland dichtbij is. 

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 233643

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: