Feestjes - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu Feestjes - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

Feestjes

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

02 Februari 2014 | Ghana, Nandom

Begrafenissen ,maar ook bruiloften.
Naast de wekelijkse begrafenissen, zijn er aan het eind van het jaar ook vele bruiloften. Zaterdag 21 december trouwt Ben met Sophia. Ben is werkzaam in het ziekenhuis en dus hangt op, elke afdeling een uitnodiging. Ik ga samen met Michael , Cletus en Francis. De mis is in de grote kerk van Nandom en begint om 10 uur. Wat trek ik aan, mijn St. Theresa-jurk. Zodat ze zien dat je in het ziekenhuis werkzaam bent. Maar goed ben de enige blanke op de bruiloft , dus het spreekt voor zich.
Maar is 10 uur ,ook echt 10 uur?? Maak me niet te druk en zorg dat ik er om 10.30B uur ben. Er is vast wel plaats om te zitten. Maar iedereen zit nog buiten . Er blijkt nog een trouwpartij voor te zijn. Dus we wachten op ons dooie gemakkie tot de bruidsauto’s met bruid en bruidegom arriveren. Prachtig versierde auto’s met lint en kunstbloemen. De meisjes met de boog van ballonnen komen ook en de kerk is ook prachtig versierd met linten en bloemen. Uiteindelijk om 12 uur is iedereen opgesteld en kunnen we de kerk in. Ben is lid van de Knights of St John( kerkgenootschap) en dus in uniform. Zijn bruid in een mooie witte jurk met bedekte sluier. Het heeft altijd tijd nodig om de boel te regelen. Alle leden van het genootschap zijn in uniform en worden opgesteld in rijen van 2. De bruid en bruidegom met getuigen achteraan , voor de band. Zingend en dansend komt iedereen de kerk binnen. Het bruidspaar zit op het altaar onder een knus prieeltje. Alles goed te volgen, allemaal hetzelfde als hier. Na de officiële trouwbeloftes, mag de bruidegom zijn bruid “uitkleden”, de sluier mag omhoog. Een mooi ritueel. En de bruid mag gekust worden. Er wordt in het openbaar niet gekust , dus een warme omhelzing. Er wordt veel gedanst en gezongen, een grote happening. Na de dienst de foto’s voor de kerk met iedereen. Er wordt ook een foto gemaakt met de collega’s van het ziekenhuis en daar hoor ik ook bij. Dus Ben heeft mooie foto’s met een blanke vrouw erbij. Daarna is er een feest met receptie in het naastgelegen parochiecentrum. Alles ook versierd , lange tafel waar het echtpaar en familie plaatsneemt. Champagne en een echte lekkere bruidstaart. Er is eten en drinken. En natuurlijk na alle ditjes en datjes, dansen natuurlijk. Ik ga er natuurlijk voor, samen met Eric en Erik en de rest. Iedereen vindt het steeds weer grappig dat een blanke zich mengt in het feestgedruis. Het wordt allemaal ook nog eens gefilmd. Je kunt je giften achterin bij familie achter laten Er wordt ook gewoon veel geld gegeven ipv cadeaus. Ik lever mijn bijdrage en als dank krijg je een zakdoek met hun namen er op. Ik ben helaas te laat en de bedankjes zijn op. Om 18 uur is het klaar en het bruidspaar vertrekt. Het overgebleven eten wordt verdeeld onder de kindjes , die daar waarschijnlijk van op de hoogte zijn. Alles wordt opgeruimd. De vrachtwagen wordt weer gevuld met de stoelen. De pick-up ,inclusief de chauffeur van het ziekenhuis, brengt de diepvries, de cadeaus ( geiten, kippen etc) overschot drank terug naar het huis van Ben. De banken kunnen weer naar binnen en alles is weer zoals het was.
Heb deze keer ook nog een 25-jarig priesterfeest van father Steven mee mogen vieren. Alles buiten, net als de funeral, grote tenten en veel genodigden( de chief incluis). Een mooie kerkdienst natuurlijk. Heb de bisschop van Tamale ontmoet en ben uitgenodigd hem te bezoeken. En laten we nog eens dansen. Met de chief op kop. Na de dienst, heerlijk samen eten en een drankje.
Elke week kunnen de jongelui naar de disco , jamboree. En eigenlijk ben ik daar te oud voor .Maar er was een extra feestje georganiseerd rondom een jonge rapper uit Nandom. Deze had een cd opgenomen en wilde die promoten. Goed georganiseerd, met een kaartverkoop . Met kaartjes voor 2 was het goedkoper, dus ik vraag Francis mee omdat Jerry in Wa zit. En je weet nooit of hij ook kan. Maar wel leuk dat Jerry toch komt, dus een kaartje extra geregeld bij Bertrand. Aanvang 20 uur, dus dat wordt een beetje later en hebben we dus alle tijd. Op de brommer en gaan . We drinken gezellig een biertje, shandy. Het duurt wel even voor de rapper komt. Maar goed ik ben niet van de rap, maar toch leuk. Uiteindelijk kunnen we dansen. Heerlijk en gelukkig niet te veel licht, zodat ik niet te veel opval qua leeftijd. Maar natuurlijk nasaala , . Aan aandacht geen tekort. Super genoten.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 1090
Totaal aantal bezoekers 233645

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: