Expeditie Jesus mountain - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu Expeditie Jesus mountain - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

Expeditie Jesus mountain

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

09 November 2013 | Ghana, Nandom

Expeditie Jesus mountain, survival of the fittest.
Weekend , vrij en wat zullen we doen. Vrijdagavond en we mogen een pindaatje bij ons kaartspelletje. Er is wat inspanning aan vooraf gegaan. We hadden de pelpinda’s van de oom van Jerry gekregen .Een paar avonden op mijn gemak zitten pellen en ze gisteren geroosterd in de pan, een beetje zout erbij en smullen maar. We besluiten naar Jesus mountain te gaan op ons fietsje. Vroeg vertrekken zodat we de zon een beetje voor zijn. Er is een weg via town en dan de weg naar Jirapa, maar je kunt ook binnendoor via Ko. Volgens mijn collega van de ok zou dat de kortste weg zijn. Maar Ghanezen hebben geen idee van afstand en tijd soms, dus we zien het wel. Ook links en rechts is niet altijd duidelijk. Volgens iedereen zitten we op de goede weg. Maar naar 1 ½ uur fietsen denken we toch dat wat rechts af was links had moeten zijn. We fietsen namelijk weg van de heuvels. Dus gedraaid en bij de t-splitsing nu rechtdoor. Het zonnetje begint te prikken en net voor Ko zien we een spot, dus take a break , take a drink. Lian een cola en ik een shandy. Dat gaat er wel in. We zetten onze reis voort en inderdaad daar is ie dan de Jesus berg met bovenop de kerk. Onze fietsen gestald en we beginnen aan de klim. De kruisweg begint bij 8, maar dat is geen probleem, het verhaal kennen we toch wel. Halverwege nemen we de kortste weg naar boven. De kerk zit half vol met vrouwen, een soort van KVO, vrouwenbeweging. Ze hebben bijbelles en als we binnenkomen begint de mis. Een mooie gelegenheid om op het heetst van de dag in de schaduw te zitten met een windje . De mis voor een deel in Engels en Dagaari, is goed te volgen. Na de mis spreken we even met de pastoor en dalen we de berg weer af. Een beetje sneller soms dan gedacht, het grind is soms wat glad, of hebben mijn schoenen geen profiel ?? Het laatste dus. Veilig weer beneden, we zoeken onze fiets op en vervolgen onze bedevaart. Zo kunnen we het inmiddels wel noemen. We nemen nu de weg rechtstreeks naar huis. En wat blijkt een uurtje en het ziekenhuis is weer in zicht. In Nandom nog even een stop gemaakt voor een drankje om de suikers op peil te brengen. Wat lekkers te kopen, fried yam, heerlijk. Alles bij elkaar hebben we vandaag ruim 4 uur gefietst in de zon met een temperatuur van zo’n 35 graden. Dus met recht een bedevaart, survival. We zien rood van het stof en mijn haar is stro, dus een verkoelende douche is van harte welkom. En zo koel is ie niet , maar wel heerlijk. Nu schoon gepoetst op de bank , met een verhaal weer voor jullie lieve lezers. Heb genoten van mijn yam, dus nu even geen trek meer in eten. Heb nog fufu met soep inde koelkast staan , dus er is genoeg.
Jerry komt het weekend niet, had nog dingen te regelen in Wa, dus wel een beetje ongezellig. Maar de poelepetaat weer blij, die zijn dood wordt weer uitgesteld. Lian vindt het niet erg, zij lust hem niet en wil al helemaal niet zien hoe hij geslacht wordt. Ik heb er geen moeite mee, vroeger slachtte ons ma de kippen ,waar we bij stonden. En niets zo leuk als een kip zonder kop te zien rondrennen door de tuin. Ik ga er een heerlijke ragout van maken en dus ook een soep. Een beetje kerst al voor mij .Want het traditionele pasteitje met kerst zit er niet in.
De tijd vliegt, Lian begint aan haar laatste week. Volgende week zaterdag is die weer thuis. Waarschijnlijk vertrekken we hier donderdag naar Wa om de avondbus te nemen naar Accra. Jerry gaat met haar mee en zo kan ze nog even shoppen in Accra en brengt Jerry haar naar het vliegveld. Ik reis met hen mee tot Kumasi en stap dan uit. Ga vandaaruit met Alhassan naar Tamale voor het weekend. Gezellig weer.
Liefs xxx carmen
PS, mijn haar groeit te hard en dus grijs, binnenkort weer aan de hoofddoekjes, haha. En mijn boezem is ook weer op retour . De rest zal wel volgen .

  • 09 November 2013 - 19:21

    Caro:

    hoi Carmen,

    wat schrijf je leuk, lees je warme verhaal voor de houtkachel en sportief hoor bij die hitte, petje af offfff doekje op, haha. Heb je geen verf meegenomen, of is er geen henna? ..Foto, :-):-):-):-) Je boezem is op z'n retour, hier heb ik iets gemist, maar heb fantasie dusssssssss, hahah:-):-):-) Blijf schrijven, kijk er naar uit,
    veel plezier, xxCaro

  • 09 November 2013 - 19:57

    Ellen:

    Hej wereldreiziger,
    Gelukkig hebben ze kleurig hoofddoekjes genoeg in het kleurrijke land.
    Hebben ze daar geen, Ghana verf? T opsturen zal geen optie zijn.
    Geniet van je geroosterde pinda's fijn weekend. Xxxx

  • 09 November 2013 - 23:59

    Dorothé:

    Eej schonezus,

    Laten we als je terug bent dan een keer de Bavelse Berg beklimmen!

    Liefs!

  • 10 November 2013 - 10:19

    France:

    hoi lief zusterke
    ja idd waar blijven de foto's ?????
    goed zeg die fietstocht in die temperaturen !!
    Gr. de kantersjes

  • 10 November 2013 - 10:42

    Liesbeth:

    Alez die Carmen, ja ,ik volg je in gedachten op ut fietske, wetende hoe heerlijk heet het kan zijn. Zo, das een eind weg met de bus naar Accra, Ik deed er al ruim 8 uur over vanuit Suniani !
    Enne haarvereven. Ik lkaat het altijd in Afrika doen, Koperkleur gekocht (2 euro) ,en verven, wassen, creme en drogen : alles bij elkaar 6 euro en nog fooi gegeven ook nog. Mooi kleurke hoor . Ik heb momenteel de p.c. van mun buurvrouwke, wat heerlijk makkelijk is . mare wat denk te werk voor mij bij jullie ?? Of in de buurt ? Kindertehuis ?? Nou mooi weekend nog hee en geniet ze. Hoe gaat het met je kleine manneke ?? XXX

  • 27 November 2013 - 19:05

    Bets Van Kuijk:

    Hoi Carmen,
    Heb je willen volgen maar ben niet zo goed met internet. Maar vandaag weer gevonden Ik hen het verslag van 26 nov. en dat van 9 nov. gelezen, de rest komt morgen. Wat het haar verven betreft, Grijs is ook niet lelijk, maar ja het is jpuw haar. Ik moet er niet aan denken om met die warmte actief bezig te zijn. Wat dat betreft ben ik echt een wintermens. Het mag wat mij betreft gaan sneeuwen, maar adt moet ik niet te hard zeggen .
    Groetjes. Bets

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 233701

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: