Reis voltooid. - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu Reis voltooid. - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

Reis voltooid.

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

26 Oktober 2013 | Ghana, Nandom

25-10. Na een paar heerlijke dagen in Mole, naar Wa. Vroeg uit de veren om naar de bus te gaan. Nog even ontbijten en om klokslag 7 uur staat onze chauffeur voor ons. Je ziet dat ook Ghanezen wennen aan de Nederlandse klok. Gezien de vele blanken , die Mole bezoeken, een logisch gevolg. We komen aan in Larabanga en binnen 10 minuten is de Metro mas ( de BBA van Ghana) er. Inpakken en wegwezen. De bus zit al vol en Lian neemt plaats midden in het gangpad op haar koffer. Een prima uitzicht om de weg te kunnen overzien met hobbels en gaten. En niet alleen koffers vullen het pad, maar we hebben ook weer gezelschap van een paar kippen en dozen met kuikens , zakken vol koopwaar, mais, potten en pannen en daarbij horen natuurlijk de eigenaars van al het spul. Ik heb geen stoel ,maar ga op de trap zitten, gezien het rijgedrag is 3 uur staan een beetje lang. Het gaat dan wel veel Ghana-dust worden, maar dat nemen we er wel bij. De deuren sluiten nl. niet zoals we gewend zijn en ook de ARKO doet het. Jerry heeft water, dus dat komt goed. We hebben een vlotte trip naar Wa, om 11 uur staan we op station. Even met een kant-en-klaar nat washandje, het dust afwassen voor Jerry komt. Een warm welkom als we hem zien. Weer een stap dichter bij ons einddoel. Morgen nog een keertje de bus in om naar Nandom te gaan. We gaan naar Jerry’s huis , douchen, lunchen en drinken wat.
Daarna naar het ziekenhuis om te zien of er nog bekenden zijn. Kan niet missen, dus bijgekletst ( over de kids, die van mij en hen etc ) op de verloskamers. Fauzia, thuis ivm malaria, Maggi in de nacht en Christina on leave. Maar Sharon, Mary, Rosemary and Felicia where in. Het was rustig vandaag. Gisteren hadden ze alles vol liggen en vrouwen moesten bevallen op hun bed op de afdeling of op de grond , omdat de verloskamer met 6 bedden al vol lag. Een gekkenhuis, maar alles is goed gekomen. Zo kom je per maand wel aan ruim 400 bevallingen ( september ). Nu al 387 en nog een week te gaan. Indrukwekkend voor Lian, om nu zelf in een ziekenhuis alles te zien , te ruiken, en te voelen. Geen enkele foto kan dat weergeven. Geen enkel verhaal kan het je helemaal duidelijk maken, je moet er zijn. Daarna een rondje over de markt. Morgen inkopen doen, met name fruit en groente, omdat ze in Nandom niet alles hebben.
Samen gegeten in Mummie’ s kitchen. Ze hebben een mooi groot restaurant gebouwd achter de oorspronkelijke ,waar ik afgelopen jaar nog ben geweest. En ze hebben een beefburger op het menu staan, wat niet wil zeggen dat deze nog te krijgen is. En inderdaad geen beefburger en switchen we naar frietjes met kip. Jerry is niet van de friet, maar van de fufu. En de teleurstelling is groot als deze op is. Haast onmogelijk in een Afrikaans land. Dan maar jollof rijst. De verlegen ober komt terug ,ook geen jollof rice . Dus Jerry moet het doen met plain rice en een visje. En nu even schrijven en slapen. Een drukke dag met reizen en lopen. Moe maar voldaan gaan we naar bed om morgenvroeg niet op te hoeven staan en dus zien wanneer we wakker worden, wat een verwennerij. Morgenmiddag naar Nandom , waar we de koffers kunnen uitpakken en zo overzicht hebben op onze spullen, ritme brengen . Zondag rustdag ,om op maandag weer gezond en wel vroeg op te staan om te gaan werken.
Zaterdag 26 -10. Uitgeslapen tot 8.30 uur, niet slecht. Boterhammetje met een kopje thee, lekker om zo de dag te beginnen. Jerry is niet fit, hoofdpijn, moe en geen eetlust. Malaria?? Rusten dus. Samen met lian, water halen bij de put. Klinkt erg heftig, maar moet jullie teleurstellen, de put zit in de overkapping van het huis. Dus niet uren lopen om met een bak van 30 liter op je hoofd terug te komen. We kunnen weer heerlijk badderen. Dan naar de markt, voor wat groente en fruit. We proberen kaartjes te kopen voor de bus, maar deze rijdt vanmiddag niet. Dat houdt dus in of overnachten of een tro-tro. We kiezen voor het laatste. Een paar uur wachten zijn we gewend en dat wordt het ook. De deur valt er haast uit, maar we komen veilig aan in Nandom town. Nu nog vervoer naar het ziekenhuis, dat wordt de motor met een aangebouwd bakje. Onze koffers erin en wij erbij. Een kwartiertje later zijn we er. We zoeken sister Juliana op voor de sleutel en kunnen onze intrek nemen. Het mooiste is, alles wat we tot nu toe gepland hadden is niet gelukt. Ook nu, we verblijven niet in “mijn” bungalow, omdat er nu 2 oogartsen zijn, die een aantal mensen aan hun staar gaan opereren. Wanneer deze vertrekken, kunnen we naar mijn oude vertrouwde stekkie. Nu in de bungalow achterin, waar normaal de Cubaanse dokters zitten. Deze zijn afgelopen week vertrokken. Maar geen probleem, we zijn flexibel en de douche hier is prima. Vanavond gekookt, rijst met groente. Morgen grote boodschappen doen in Nandom en op de markt. Het gaat helemaal lukken. En Lian haar zoon krijgt gelijk. Hij had gezegd, veel spannende avonturen beleven , en dat ziet er wel naar uit. We zitten nu heerlijk op de bank, Lian leest en ik schrijf. En zo lekke slapen. De airco in de slaapkamer staat al aan, dus geen muggen en niet te warm.
Truste en sweet dreams,
Liefs xxx carmen

• 27 Oktober 2013 - 00:19

Frie Broers:

Dag Carmen en Lian

Per toeval kwam ik hier terecht. Via Antoine (collega PDMS) wist ik over de reisplannen.
    Leuk om te lezen allemaal en herkenbaar.(behalve die bankpinautomaat: moest illegaal geld op de markt wisselen destijds)

Berekum Holy Family Hospital was mijn thuis tussen 1985-1990.
    Best mogelijk dat nurses in St. Theresa die plek kennen ( Berekum heeft o.a. een midwifery opleiding)
    Ik zat daar destijds als OR supervisor.

Ik wens jullie een fijne tijd.

Frie (alias Mr. Freeman voor Ghanezen uit Berekum)

• 27 Oktober 2013 - 00:24

Frie:

O ja,

Suus is een collega van me op de OK (was ik ff vergeten te melden)
    Klein wereldje dus.

Mr. Freeman

• 27 Oktober 2013 - 08:48

Carolien:

hallo Carmen, je bent gelukkig goed aangekomen zonder al te veel vertraging. Je schrijft heel erg leuk, je zou er zin in krijgen ook eens mee te gaan en te kijken, voelen en ruiken zoals je dat noemt. Klinkt als een groot avontuur, haha. Ga je volgen en wens je een geweldig verblijf en veel plezier.

xxC

• 27 Oktober 2013 - 13:06

Erna:

Eindelijk ben je er!
    Wat een mooi verslag om te lezen, en werk ze maandag dat doen wij ook in onze moderne kliniek.

• 28 Oktober 2013 - 12:13

Germaine Oomens:

Hoi Carmen ,

fijn dat jullie goed zijn aangekomen en al een paar daagjes vakantie hebben genoten , dat hoorde ik van Marieke .
    Zal je verslagen graag lezen en wens je een goede fijne en succesvolle tijd in Ghana .

Van de week heel gezellig met Pieter Bas en Marieke een hapje gegeten en eens flink bij gekletst met z'n drieen dat was erg gezellig en nuttig . pieter bas is druk aan het solliciteren dus met spanning wachten we af .

lieve groetjes vanuit breda
    Germaine

• 29 Oktober 2013 - 15:56

Eline:

Je bent er! Wat een reis toch elke keer. Je geniet en je bent op je plek. Alles op het gemak en morgen is er weer een dag.
    Mooi, je verslagen...
    Grt Eline

• 30 Oktober 2013 - 10:05

Suus:

hoihoi carrie,

wat een feestje om jou verslagen te lezen, zo anders dan in het zuiden waar ik als luxe paard in een luxe ziekenhuis af en toe mag klussen. zou graag met jou naar het noorden gaan! moi is elmina he?
    hier mis je niks, flinke storm en regen gehad in nl. met bijbehorende storingen op het spoor, files, en omgevallen bomen.
    liefs, xxxx

• 06 November 2013 - 06:43

Jacq:

Leuk hoor om je verslagen te lezen. Geniet van je tijd daar en ik denk aan je XXX