De eerste dag werken zit er weer op. - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu De eerste dag werken zit er weer op. - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

De eerste dag werken zit er weer op.

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

30 Oktober 2013 | Ghana, Nandom

De eerste dag werken zit er op.
Gisteren, zondag, een rustdag gehad. We hebben grote boodschappen gedaan op de markt. Sister Juliana belde me al vroeg in de ochtend om ons de auto met chauffeur aan te bieden. Dus na een ontbijtje op weg naar Nandom. Een lijstje om niks te vergeten. Erg druk op de markt natuurlijk, maar we hadden al snel alles wat we nodig hadden. Wel fijn dat je de weg er kent en weet wat je waar kunt kopen. Ook wel heerlijk dat we alles niet hoefde te sjouwen. Onderweg komen we Dorothy tegen, de fysio, die ook haar boodschappen in de auto zet. Clifford is op de markt en heeft ook een nieuwtje, woont inmiddels samen en zijn vriendin is 7 maanden zwanger. Volgend jaar een bruiloft dus. We bezoeken Michael en zijn vriendin Dorothy. Blijkt dat ze afgelopen augustus getrouwd zijn. Prachtige foto’s sieren hun huisje, een mooi setje. Nu is het wachten op de baby, . Dus een hoop nieuwtjes. Julius is inmiddels in Accra en studeert public health. Victor doet anesthesie in Kumasi. Dus ik ga een paar maatjes hier missen. Maar daar zullen vast weer anderen voor bij komen.
En gisteren met Lian een rondje ziekenhuis gedaan, om een eerste indruk te geven en de weg te leren kennen. Op de verloskamers lag een vrouw die net de eerste helft van haar tweeling had gebaard en wij wilde graag wachten op nummer twee. Ruim 3 kwartier na zijn broer werd een jongetje geboren, een klein manneke van bijna 4 pond met het geluid van eentje van 8 pond. Goed voor zijn longen zullen we maar denken. Zijn grote broer woog 5 pond, beide goed gezond en moeder zonder kleerscheuren er vanaf gekomen. Een half uurtje later wandelt ze vrolijk naar de kamer. Lian en ik lopen even naar huis om de gebreide mutsjes te halen, die een kennisje van haar heeft mee gegeven. De kraam ligt helemaal vol , dus de mutsjes zijn welkom. Traditioneel, blauw voor de boys en roze voor de girls. Ze staan schattig op die mooie zwarte bollekes. Natuurlijk foto’s gemaakt. Vertel Lian dat waarschijnlijk , morgen , als de tweeling het goed doet zij naar huis gaan. Lian heeft haar keuze voor morgen gemaakt, naar de verloskamers en kraam. Ik ga naar mijn oude stekkie de surgical. Kijken of ze het advies ,van de honingdressings, nog volhouden. We lopen er binnen en my sweetheart Lucy is er, ondanks dat ze vrij heeft. En idd ze gebruiken nog steeds honing om wonden te verbinden.
Vandaag dus gewoon aan het werk als vanouds. Cletus is er en we starten de verbandwissels. Het is druk op de afdeling ,omdat ook vandaag zo’n 30 mensen geholpen worden aan hun ogen , staar etc. Ik maak de bedden mee op en daarna is het tijd voor het knippen en vouwen van gaasjes. Deze gaan daarna naar de sterilisatie. En zo komen we de ochtend door. Loop even langs de ok, geen ok’s vandaag, maar er ligt wel een jongetje met een flink abces bij zijn lies. Ze zetten net een infuusje om hem even te laten slapen. Een flinke snee ontlast de wond van een hoop pus. Als hij wakker is ,gaat hij naar de kinderafdeling, start met antibiotica en dagelijks wondzorg. Waarschijnlijk weer snel naar huis. Eind van de ochtend is de sleuteloverdracht van de nieuwe verloskamers. Het gebouw, wat we al eerder hebben genoemd. Dat al meer dan 10 jaar niet gebruikt werd. Een nieuwe grote afdeling met marmeren vloeren mooie 6 persoonskamers ,verloskamers, douches en toiletten , schitterende nieuwe bedden, toppie. Een mooie receptie bij binnenkomst. Dus een kwestie van poetsen, inrichten en de oude naar de nieuwe verhuizen. Heb ik hier ook een afdeling mee te verhuizen. ( de afdeling “thuis” gaat nl ook verhuizen en ik was blij dat ik dat misliep ).
Tijd voor eten en wat rust voor we naar de markt lopen, onze dagelijks wandeling. Eind middag, gezien de temperatuur is het beste en zijn we voor het donker terug. Onderweg komen we verschillenden bekenden tegen. En we bezoeken snel even mijn chief van Nandom. We beloven deze week terug te komen met de kaas en een wijntje. Het is gezellig weer bij te kletsen over zijn werk, het aanstaande festival, zijn kids etc. Bij de moskee de volgende oude baas. Hij is er elke dag om dit tijdstip. Lian vraagt zich af of we het voor het donker nog wel halen, gezien mijn bijpraatmomentjes. Maar dat komt goed. We halen een brood en lopen weer richting ziekenhuis, drinken wat bij de spot met Chris, Miky etc. Daarna lekker koken en met de voetjes op de bank. Heerlijk relaxed, lezen , kopje thee erbij en dan naar bed. Morgen weer vroeg op.

• 30 Oktober 2013 - 13:33

Lilianne:

Hoi Carmen
    Ik heb je verslag met veel plezier gelezen.
    Mooi hoe je het allemaal verteld,je hebt je draai daar alweer helemaal gevonden.
    Geniet ervan meid.
    Kus lil

• 30 Oktober 2013 - 16:52

Helen:

Hoi mam,

Zo te horen heb je het naar je zin:). Het klinkt allemaal erg vertrouwd, niet veel verandert dus. Alleen jammer dat Julius er niet is. Ga je nog naar Basseble? Doe iedereen de groetjes daar!

xxxx

• 30 Oktober 2013 - 19:01

Ellen :

Chana of Bavel, ons carmen is al weer op haar plekske.
    Heerlijk om zoveel km verder toch te lezen dat je gewoon door gaat met wie je bent.
    Misschien wat premetiever maar zeker helemaal gelukkig! Xxx tot het volgende verslag. Xxxx

• 30 Oktober 2013 - 22:21

Dorothé:

Lieve schone zus,
    Je bent weer helemaal in je sas!
    Megadikkeknuffel van ons 7en!

• 30 Oktober 2013 - 23:24

France:

Hoi lief zusterke ,
    weer na 1 dag op je plekje daar helemaal in je sas ?
    Inwerken hoeft niet meer na al die keren dat je daar
    in het ziekenhuis in Ghana je hulp aanbied hè !!
    ga zo door
    liefs de kantersjes uit Someren

• 31 Oktober 2013 - 00:29

Eliesbeth:

Hoi Carmen,
    Je zit al weer helemaal in je ritme daar begrijp ik.
    Wel goed dat ze je adviezen van de vorige keer, honingbehandeling van wonden, goed gebruiken.
    Ik zit nu in de nacht en las je verhaal. Het is rustig op de afdeling, maar dat kan ook zo veranderen.
    Wacht weer op het volgende verhaal.
    Groetjes Eliesbeth

• 31 Oktober 2013 - 14:35

Liesbeth:

Hee die carmen, ben vanochtend thuis gekomen, en zou gelijk rechtsomkeer willen maken om terug te gaan naar Sunyani. Gisterochtend om 6.30 uur vertrokken en on 18.00 uur in Accra,aireport. . Om 11.30 uur thuis vandaag. Stilletjes in huis.Goed wennen, zal deze week meer verslag geven. geniet van het buiten leven en de rest. xx ikke

• 01 November 2013 - 02:46

Suus:

Wat een mooie verhalen alweer! Leuk om te lezen!
    Heel veel succes nog daar, ook voor Lian!
    Hier is overigens alles goed! Mijn 8 ponder :) doet het prima! Borstvoeding loopt als een trein!

Ik kijk uit naar het volgende verslag! Kan ik lekker lezen tijdens de nacht voeding!
    Succes nog!

Dikke kus suus.