willen en kunnen 20-6-2015 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu willen en kunnen 20-6-2015 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

willen en kunnen 20-6-2015

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

08 April 2016 | Ghana, Nandom

Willen en kunnen.
Ben nu lang genoeg hier om te zien hoe we hier vooruitgaan of niet.
Heb deze week een cursus, customers care gehad. Voor mij niets nieuws te melden, maar voor hier een toch nog een eyeopener.
Hoe behandel je een patiënt, zijn familie, je collega’s etc. De opzet ziet er strak uit. En alles wat gemeld wordt is waar. Maar wat doe je hier als het gaat om privacy, als je geen bedscherm hebt.
Laat je al de ander patiënten de andere kant uit kijken??
En het tekort aan equipment is overmacht en dus niet op korte termijn te veranderen.
Maar hoe ga ik om met iedereen is een uitdaging.
Zie ik hier ook maar iemand zichzelf voorstellen aan een patiënt?? Als ik het doe kijken ze me met grote ogen aan. Vertellen ze hier wat er aan de hand is met je ?? De dokter , dr Rodriguez , is eerlijk.
Maar als ik een bloeddruk meld aan de patiënt wordt me uitgelegd dat dit misschien een nog hogere bloeddruk geeft. Dus niets zeggen . Ik heb toch echt mijn twijfels hierover.
Er ligt nu een voorstel vanuit de healthcare om elke patiënt die we opnemen een HIV test af te nemen. Hoe leg ik dat uit , als je hier het hele woord niet mag uitspreken. Want als het dorp het weet dat je HIV positief bent zullen ze je verstoten. Natuurlijk gaat het al beter , maar toch is dit nog steeds de algemene indruk. We hebben hier in het zkh een HIV poli, dus er wordt aan gewerkt.
Dus hoe vraag ik toestemming om een sneltest te doen? Ik wil eerlijk zijn. En dan , stel dat deze positief is, wat dan ?? Hij komt met een acuut probleem en wie gaat dan vertellen dat er HIV bijkomt. Het zijn issues die niet makkelijk op te lossen zijn. Cultuur is zo anders dan de onze.
Had laatst een man met een open beenbreuk. Dat het gebroken is voelt hij ook wel, maar is er iemand die de foto laat zien?? Ik wel, en zo kan hij zich voorbereiden op wat mogelijk komen gaat.
Als je vraagt hoe het gaat :” I am fine “. Als dat zo was , was je niet hier in het zkh. Bij ons komen alle klachten in sneltreinvaart voorbij, don’t worry. Maar zo werkt het hier.
Een mooi opgezette cursus, overgenomen uit een westerse cultuur. Dus een uitdaging.
En als je als vpk een fout maakt, probeer dit dan op te lossen. Nee vooral geen namen noemen, want dat kan echt niet. Afgelopen week is op de kinderafdeling bloed gegeven aan een kindje wat helemaal geen bloed nodig had. De moeder was zo mondig, dat ze na 10 minuten de vraag stelde waarom haar kind bloed kreeg. Zij had geen bloed gehaald. ( hier haalt de familie het bloed op in het lab ). De vpk keek het na en idd, het verkeerde kind. En dan het geluk, dat na bloedchecks, dat deze kinderen dezelfde bloedgroep hadden. Dus gered door deze toevalligheid. Het hoofd heeft gelukkig de persoon in kwestie op zijn verantwoordelijkheid gewezen, dus deze zal volgende keer wel beter checken. Maar ook hier komen advocaten , die schadeclaims gaan regelen. Dus heb je een mondige ouder, gestudeerd, dan kun je problemen verwachten. En het ziekenhuis kan betalen en de vpk krijgt haar ontslag en misschien wel gevangenisstraf. Niet iedereen is zich daar van bewust.
Een tijd terug ,moest ik iemand pijnmedicatie injecteren. Mijn collega had het al opgetrokken. Ik zie de spuit en denk, dit klopt niet. De vloeistof is niet helder, zoals het hoort. Ik weiger het te geven en pak een nieuwe ampul. Maar ze doen wat lacherig als ik uitleg dat ik verantwoordelijk ben voor wat ik doe. Stel dat er iets fout gaat zal ik hier niet vervolgd worden, maar zal wel moeten dealen met de gevolgen die ik veroorzaakt heb. Daar denken sommigen te weinig over na.
Dus na de cursus weet iedereen hoe het moet, nu nog de praktijk. Een uitdaging!!
Maar ik heb in ieder geval door hem te volgen 10 ghanacedi verdiend. Hier geven ze geld toe als je komt. Misschien een optie ,om iedereen naar de teamvergadering te krijgen ;-). Wordt een dure vergadering, haha.
Ik heb hier nog genoeg te doen, zien jullie. Dus ik kom voorlopig niet terug.
En er zijn hier vrienden die me hier willen houden , haha. Ze hebben nog tot december om iets te verzinnen. Ik heb mijn ticket geboekt, maar kan dat natuurlijk ook wijzigen ;-)
Ik ga vanavond weer de nacht in, 4 stuks, gewoon net als thuis. Maar wel alleen mijn eerste nacht, morgen met zijn tweetjes gelukkig. Komt goed.

Tot een volgen verhaal.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 233772

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: