diefstal - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu diefstal - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

diefstal

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

06 Oktober 2015 | Ghana, Nandom

Diefstal.

En wat is er gestolen of wat heb ik gestolen?
Vandaag stuur ik Lieke er op uit om uien te kopen. De haan is geslacht ( cadeautje van Adnan’s vader ), dus die moet wat uien erbij hebben om lekker gaar te worden. En dan morgen met fufu en groundnutsoup, dat wordt smullen.
Maar goed dat is ter info.
Tegenover het ziekenhuis hebben we een kleine markt, waar ze ook uien verkopen.
Lieke komt thuis met 3 uien voor 2 cedi. Ze dacht dat een stapeltje 1 cedi kostte. Bleek 1 ui 1 cedi te zijn. Maar Lieke wist niet wat te doen , wel wetende dat hier iets niet klopt. Ze is lang genoeg hier , dat ze weet dat je 4 /5 uien voor een cedi hebt en mochten het grote zijn voor 2 cedi. Ik heb de dag ervoor mooie grote gekocht voor 50 cent per stuk.
We eten een hapje en gaan voor onze late dienst terug naar de markt.
Dit is oplichterij en dat omdat we blank zijn. Dan hebben ze even geen goeie aan mij. Ik ben hier te lang om zo behandeld te worden.
De dame in kwestie antwoordt idd op de vraag “hoe duur de uien zijn”, 1 cedi per stuk. Ik zeg haar dat dat te duur is en dat ze me afzet. Nee hoor, zegt ze. Ik leg haar duidelijk uit dat dit belachelijk is en dat met haar prijzen er geen 1 Ghanees uien kan kopen. Meld dat ik nooit meer iets bij haar koop en neem 2 uien van haar tafeltje en we lopen weg.
En ze mag als ze dat wil een melding maken van diefstal bij de politie., Het zal me een zorg zijn. Weet ook dat ze dat niet doet, omdat ze zich realiseert dat ze fout zit.
Mr. Christ zit er bij en lacht.
Zal morgen even vragen wat hij er van vond. Hij vindt dat ik het niet goed heb gedaan. Ik had het zo moeten laten en nooit meer bij haar moeten kopen. Maar goed, te laat hiervoor. En ik denk dat ik het recht had op deze 2 uien.
Heb Dan al gemeld dat er een mogelijke aangifte komt van openbare diefstal. En wel van 2 uien.
Ik zal waarschijnlijk op zijn minst een halve dag in de cel moeten zitten denk ik zo, 
We zijn inmiddels een dag verder en ik ben nog steeds op vrije voeten, dus het zal er niet meer van komen ;-).
Het is een feit dat je als blanke wordt afgezet. Je moet altijd afdingen, zowel op de markt als bv de taxichauffeur. Openbaar vervoer zijn vaste prijzen. Dus no problem.