geveld door malaria - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu geveld door malaria - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

geveld door malaria

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

22 September 2015 | Ghana, Nandom

Geveld door malaria.

Niet schrikken, ik ben niet het slachtoffer, maar Dan de rechercheur.
Dinsdag al niet lekker met bodypains, hoofdpijn, koorts.
Hij neemt ’s avonds lokale kruiden, maar het heeft niet het gewenste resultaat.
Woensdag wordt het er niet beter op. In de nacht al malariatabletten genomen, maar hondsberoerd. Warm /koud, algehele spierpijn , geen eetlust en hoofdpijn. Zijn vrouw Mavis belt me, dat het niet goed gaat. Ik trek wat medicatie uit de voorraad , neem de thermometer en bloeddrukmeter mee. En inderdaad ik tref een zielig hoopje mens aan. Je kunt een ei op hem bakken, zo heet. Bloeddruk goed. Temp 39.1. Geef hem een injectie diclofenac en 2 paracetamol. Dit moet resultaat geven. En idd na een uurtje is de koorts een graad gezakt. Ik kan met een gerust hart naar huis. Als ie voor het slapen gaan nog temp heeft mag ie paracetamol herhalen.
En verder niet werken, geen sportschool in de ochtend, geen alcohol, genoeg drinken.
Hij heeft zich in jaren niet zo beroerd gevoeld.
De volgende ochtend even bellen om te informeren hoe het met de patiënt gaat. Koorts gezakt.
Leg hem uit dat hij mazzel heeft dat hij niet opgenomen is met deze malaria-aanval.
Ik had hem graag een infuus gezet, haha. Was een makkie geweest met zulke bloedvaten, maar een privé zuster aan huis maakt het wat makkelijker. Ga na mijn dienst even langs. Het gaat nog wat op en neer, maar dat is een normaal verloop. Hij is blij met de zuster . En de spuit gaf snel resultaat. En het heeft hem niet eens pijn gedaan. Als je langzaam spuit geeft dat ook minder pijn. Hier spuiten ze als een raket in en zie je de patiënten verschieten van de pijn. Het is 3 cc wat je in een spier moet spuiten , is een redelijke portie.
En nu zondag gaat het stukken beter, nog wat minder trek in eten ,maar dat komt weer. De kuur is klaar, maar nog even wachten met alcohol. Maar wat zou hij al graag een borreltje nemen voor zijn fufu . Helaas jongeman, deze zuster is een strenge, maar rechtvaardig. Ieder zijn vak, ik weet niks van politiewerk dus neem ik ook zijn kennis daar in aan en hij luister naar deze ouwe pleeg ;-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 234012

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: