vrienden - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu vrienden - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

vrienden

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

06 September 2015 | Ghana, Nandom

Vrienden.

En dan val je met de brommer. Niet ik natuurlijk, ik fiets. Djemma , politievrouw. Dus een telefoontje naar de zuster dus. Of ik even een consult kan doen. Kom maar langs. Dus Dan zet haar in de auto .
De schade valt mee zo te zien. Wat schaafwonden in haar gezicht, op haar hand en een pijnlijke knie. Gezien de procedures hier , stuur ik haar toch maar even voor check-up naar zkh. Als ik begin met mijn late , zie ik haar op de afdeling. En ik had nog zo gezegd ,laat je niet opnemen is echt overbodig.
En idd alles in ingezet. Een anti-tetanus-serum, antibiotica, pijnstillers en foto’s laten maken.
Mooi om te zien dat alle mannen, vrouwen van dienst er allemaal zijn. Ik maak een grapje dat het wel een beetje veel is om met zijn allen naar de röntgen te gaan. Maar goed ze vertrekken in kolonne.
Als ze terug komt van de foto’s, die gelukkig geen breuken laten zien stuur ik haar naar huis. Een weekje vrij heb ik gezegd. John komt nog even terug , is een beetje gepikeerd om mijn grapje. Ik leg het hem uit , dat ik ook heel blij zou zijn met zoveel vrienden die bezorgd om je zijn. Als ik iets mankeer heb ik dus ook de het hele politiecorps aan mijn bed. Maar ze brengen mij wel meteen naar Accra. We gaan na een big smile and hug weer aan het werk.
Maar goed dat ze het laatst niet allemaal geweten hebben. Had Marieke helemaal geen rust gehad. Maar ik ben blij met mijn vrienden dus.
Dus altijd veel bezoek voor de meeste hier. Maar ook soms minder leuk. Afgelopen week was er een man, single, die weinig bezoek kreeg. Was al blij dat er een nichtje was , die voor hem zorgde. Hier red je het niet zonder. Er is hier geen voedingsassistente, die 3 x per dag met haar welgevulde kar langskomt, om te vragen wat je lust. Of een drankje aan komt bieden. Familie is hier onontbeerlijk. Voor je eten, je was, die je wast, eten geeft, je op de po zet. Naar de apotheek loopt voor je medicijnen. Die je bloedsample naar het lab brengt. Zorgt dat je status er is inclusief claimform voor de verzekering.
Maar ze hebben nu wel bezoekuren en dat maakt het voor de afdelingen wel aangenamer. Tuurlijk de gene die voor je zorgt is er heel de dag . Maar de rest komt op bezoekuren. Wij als emergency -afd vallen buiten deze regeling.
En als je nachtdienst hebt, komen degenen die voor hen zorgen met hun slaapmatjes en nestelen zich op de grond naast de patiënt. De zuster springt er wel overheen, maak je geen zorgen.
IN Nederland moet je een heel goede rede hebben om te blijven slapen, dat zijn echt uitzonderingen. Dan gaat er hier niet in. Je laat iemand die ziek is niet alleen.

Oh ja had vanochtend even bloeddrukspreekuur gehouden onder mijn politievrienden. Heb er 3 die een hoge bloeddruk hebben. 2 weken geleden, samen met Marieke check gedaan.
Vandaag weer te hoog voor John, Joe en Punky Joe. Volgende week een laatste check. En als ie dan te hoog is , mogen ze alle 3 naar het ziekenhuis voor wat pillen. Het advies : minder alcohol, minder zout, meer bewegen, afvallen zijn waarschijnlijk nutteloze opmerkingen. Maar ik vertel ze even duidelijk wat de risico’s zijn. Ze zijn allemaal te jong om dood te gaan. Volgende week het uur van de waarheid.

• 07 September 2015 - 00:44

Dorothé:

Als je thuis bent, ga je dan ook bloeddrukspreekuur voor de familie houden? :-))))