Independance day 6 maart - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu Independance day 6 maart - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

Independance day 6 maart

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

06 Maart 2015 | Ghana, Nandom

Independance day, 6 maart

Al dagen wordt er gepraat over 6 maart. Alle scholen zijn druk geweest met hun voorbereidingen voor de parade. Er worden 30 kinderen uitgekozen om mee te lopen. Meer mee marcheren. En de afgelopen 2 weken is er elke dag geoefend. Het gaat gedisciplineerd en het ziet er strak uit. Van KG tot senior high loopt mee.
Het terrein wordt in orde gebracht, tenten, podium gebouwd om de genodigden een plek in de schaduw te geven.
Ik heb in 2008 een 6 maart traditie meegemaakt, dus weet hoe het in elkaar steekt.
Om 8 uur vertrek ik op mijn fietsje naar het park. Kom precies op tijd. Alle genodigden zitten al op het podium en de kids staan al per school in rijen opgesteld. Ik krijg een plaatsje op het podium. Schud de hand van de politiek vertegenwoordiger , chiefs, directeuren school , etc.
Zit achteraan dus kan mooi staan om foto’s te maken.
De inspectie kan beginnen, onder leiding van de commandant .
Hierna begint de parade, elke school draagt een groot spandoek met de naam van de school mee. Ze marcheren het hele veld rond , onder muzikale begeleiding en er wordt geapplaudisseerd. Het ziet er strak uit in hun mooie en minder mooie schooluniformen. Er wordt gejureerd, want er kan er maar 1 de winnaar zijn. Er zijn lijnen uitgezet waar ze tussen moeten lopen. Ze lopen in rijen met 3 naast elkaar. Er doen ruim 40 scholen mee, uit town en omliggende dorpen.
Iedereen krijgt erna een lekker pakje sap en biscuits. En een certificaat van deelname. De eerste 3 krijgen daarnaast nog een geldbedrag, 30-40 50 cedi.
De uitreiking wordt gedaan door de genodigde. Elk doet 3 scholen. En er worden foto’s gemaakt natuurlijk. En dan hoor ik de presentator door de microfoon zeggen: “Er is een white woman, die ik graag wil vragen de volgende uitreikingen te doen”. Maar dit was niet mijn planning. Ik wist van niets. Maar goed ik neem de trap en doe mijn plicht. Lach op de foto, tenminste dat hoop ik dan maar. En wat zijn de kindjes blij . Een pakje sap is niet voor elk kind een dagelijks, wekelijks drankje. Sommige drinken het nooit. En koekjes , daar zijn ze dol op.
Na wat toespraken en culturele dansen zit het ochtendprogramma erop. Ik wil op mijn fietsje naar huis, maar uiteindelijk gaat de fiets in de achterbak van de auto en ga ik met alle VIPS naar de spot, om te eten en een drankje. Zo zie je maar , niets gepland en een dg vol verrassingen.
In de middag zijn er voetbalwedstrijden, dus daar ga ik met Francis heen.
Daarna een drankje om 58 jaar onafhankelijkheid te vieren en dan naar huis, koken.
En op tijd naar bed. Afgelopen nacht slecht geslapen. Om 2 uur blaffende en jankende honden die me wekte. Om 6 uur wakker omdat de buren opstaan. Maar probeer nog een beetje te soezen tot 7 uur.


  • 07 Maart 2015 - 10:05

    Caro:

    hallo carmen,

    het gaat goed met je, dat merk, lees ik uit elk verslag.Heerlijk voor je, kom je nog wel terug??? haha ;-) Ondanks dat de mensen minder hebben dan wij, lijken ze me meer tevreden. Klinkt alles zo ontspannen, een ander tempo dan hier, daar kan je snel aan wennen :-) .Blijf ons schrijven, vind het heerlijk om steeds weer je berichtjes te lezen, hoe staat het met de bouw van de post?,

    lieve groetjes, Caro


  • 08 Maart 2015 - 09:56

    Janus:

    Hoi carmen.
    Ik zie dat het allemaal goed gaat met je. Je ziet wel dat na de minder leuke dingen toch ook weer de mooie dingen te voorschijn komen. Nou hier gaat ook alles goed. Onze Mees loopt al dus nog meer opletten nu, want nu gaat het klimmen ook weer makkelijker en vlugger. Gelukkig begint het weer hier nu ook beter te worden en de temperaturen stijgen ook langzaam.
    Ben blij dat het je goed gaat en we laten snel wel weer wat horen.

    Groetjes Janus

  • 09 Maart 2015 - 21:27

    France :

    Hoi Lief zusterke ,
    heb altijd al 47 jaar ( haha ) geweten dat 6 maart een speciale dag
    was maar dat het in Ghana dan ook een speciale dag is , is wel weer bijzonder !
    leuk je verhalen te blijven lezen !!
    liefs vanuit het mooie Someren van ons allemaal een dikke knuffel

  • 11 Maart 2015 - 12:56

    Franka:

    Hoi Carmen

    Wat leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat.

    groetjes Franka

  • 13 Maart 2015 - 16:05

    Chris:

    Hoi Carmen,

    Na een lange tijd die er over heen is gegaan heb ik al je reisverslagen gelezen.
    Wat een indrukwekkende gebeurtenissen die je daar mee maakt.
    De ingezamelde spullen op de afdeling Neurochirurgie waar in jou koffer geen plek meer voor was heb ik aan de kinderen in Bosnië en het plaatselijke ziekenhuis in Konjic overhandigd. Wat waren ze daar blij mee!
    Wat een levenservaring die je daar opdoet, deze ervaringen zal je voor altijd bij je dragen.
    Ik wens je nog al het beste toe deze trip en zal zeker nog een keer een kijkje nemen op deze site om je te volgen.

    Groeten,
    Chris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 234024

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: