voetbal - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu voetbal - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

voetbal

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

29 Januari 2015 | Ghana, Nandom

Voetbal, African Cup 2015
Als het om het voetbal gaat, lijken we we op elkaar Nederland en Ghana.
Fanatiek, met een hoop vooruitblikken en ifs en don’ts.
De eerste wedstrijd werd verloren tegen Senegal. Een slechte wedstrijd, die gelijk leek te eindigen, maar in de laatste minuut scoorde Senegal. Iedereen leverde zijn commentaar . Maar de beste stuurlui staan nog altijd aan wal. Ik moet ook zeggen dat Ghana met weinig inzet speelde, het midveld zwak was en dus verdiend verloren.
Dus de volgende wedstrijd moest er gevoetbald worden. Algerije had nl de eerste wedstrijd gewonnen. Een tough match in het vooruitzicht. Ik ga samen met Francis naar de spot om met zijn allen te kijken. Ben de enige vrouw en val dus op, als ik dat al niet deed, omdat ik een Naasala ben. Het is een spannende wedstrijd, en we hebben het overwicht. Alleen de goals willen maar niet komen. En dat is toch wat uiteindelijk telt. We leveren commentaar, roepen de bal de goal in, en iedereen is fanatiek. Als deze wedstrijd gelijk eindigt, ziet het er naar uit dat we naar huis kunnen. Maar gelukkig, het kon niet later, scoren we in de laatste minuut van de extra tijd. Je kunt je voorstellen hoe blij iedereen is. Er wordt gedanst, geknuffeld en we nemen er nog een shandy op.
Nu komt het op de laatste wedstrijd aan, winnen dus van South Africa. Er wordt druk gespeculeerd ,dat we het niet gaan redden. IK hou goede hoop. Hoop verloren alles verloren , toch ?!
De 2 wedstrijden in de poule worden gelijktijdig gespeeld.
We zitten in de spot met de hele club voor een tv, die af en toe hapert en slecht is van kleur. Soms nauwelijks te zien waar de bal is. Dus letten we op, welke kant ze uit rennen.
Jerry is onderweg uit Wa, maar gaat de eerste helft wel missen . Nu mist hij niks, want de eerste helft is vreselijk saai met slecht voetbal. En daarbij scoort South Africa al in de 17 de minuut. Francis geeft de moed al op en is not happy at all. IK zeg dat de match pas klaar is als het eindfluitje gaat, dus never give up. Maar toch hij doet een dutje in de rust en het is wachten op Jerry.
Als de tweede helft begint komt er een wat oudere man binnen, die commentaar levert op de Nasaala, want dat herken ik wel. Blijkbaar zitten wij op zijn plek. Maar helaas het is een spot , dus niemand heeft zijn eigen plek. Ik laat het maar.
Jerry komt als de eerste goal wordt gescoord. Hij stapt dan uit de trotro en hoort a lot of noise. Hij heeft niks gemist. Heerlijk hem weer te zien. Altijd gezellig als hij er is. Dus neemt hij een big star. Iedereen is nu dolenthousiast, want we kunnen nog winnen. En jawel hoor we scoren 10 minuten voor tijd. Een winning match. Dancing and drinking. De geïrriteerde man , is nu de vriendelijkheid zelf en feliciteert me. Geeft me een big hug. Voetbal verbroedert , zo zie maar.
Jerry heeft de hele dag niet gegeten dus zijn biertje valt hem zwaar, een beetje dronken dus. We zijn door naar de kwartfinales .En wat blijkt, ook gewoon eerste in de poule. Wie had dat verwacht , niemand dus.
We nemen er eentje op de overwinning en dan naar huis. We starten een praatje maar Jerry valt in slaap op de bank en ik laat hem als ik naar bed ga. Hij zal wel een keertje wakker worden om te plassen, gezien zijn bierintake en dan zijn bed opzoeken.
Morgen zien we wel weer.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 234021

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: