hallo allemaal - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu hallo allemaal - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

hallo allemaal

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

17 Januari 2015 | Ghana, Nandom

Hallo allemaal,

Vandaag eerst naar de chief , voor zijn oefeningen. Na zijn beenamputatie en cervicale laminectomie is hij druk met revalideren. Hij heeft de afgelopen tijd fysio gehad van Marlou en van de fysio ziekenhuis. Gezien de drukte op de afdeling met orthopedische patiënten krijgt hij nu nog maar 2 x per week fysio. Ik ga nu ook 2 dagen doen. Hij wil graag vooruit, zodat hij weer zelfstandig kan functioneren. Dus kijk ik vandaag mee. Het is hard werken, maar hij is sterk, ondanks zijn tanige lijf.
2 operaties en 10 maanden ziekenhuis hakken er wel in.
Maar hij gaat gestaag vooruit. Loopt met krukken zijn tuin rond. Heeft daarnaast ook een looprek.
Van alle markten voorzien. De prothese past goed en geeft geen pijn. Hij is mooi aangepast in zijn kleur , bruin dus.
We hebben een gezellige babbel na deze kwelling. Over zijn kinderen, zijn eerste vrouw, zijn tweede, de familie. Zijn eerste vrouw is vroeg gestorven, 13 jaar geleden. Het was een jaar vol ellende . Zijn moeder stierf. Zijn zus overleed ,na de begrafenis op de terugweg naar huis bij een ongeval en daarna zijn vrouw.
Hij bleef achter met zijn 20 jaar jongere vrouw en met haar heeft hij 1 dochter. De kids ( 5 in totaal ) doen het allemaal goed, studeren of hebben gestudeerd. Inmiddels opa van 4 kleinkinderen en de vijfde on her way. Hij praat vrij over zijn teleurstelling van zijn zwangere dochter. Ze is in haar laatste jaar universiteit, begin 20, dus hij had het liever anders gezien. Maar goed je kunt je kinderen niet in alles sturen.

Dus zo is de ochtend al weer voorbij en vertrek ik naar de afdeling.
Ik ga met Mary zitten om de werkzaamheden op de SEH kids door te spreken. Wat doe ik bij wat ,wat kan ik , wat mag ik. Veel dus. Er zijn eigenlijk wel gewoon wat protocollen, met de daarbij behorende medicatievoorschriften. We gaan morgen weer aan de slag.
Deze tijd van het jaar, minder malaria, maar meer hoesten. Minder druk dus. Het regenseizoen gaat erg druk worden. De top 5 : malaria, bloedarmoede, diarree, longproblemen, sepsis.
Deze tijd ook veel brandwonden. Het is koud en bij het open vuur heerlijk warmen natuurlijk. Maar de wind is funest en binnen de kortste keren vatten je kleren vlam. En hier is geen brandwondencentrum , maar we doen wat we kunnen. Helaas is vanmorgen de boy overleden met ernstige brandwonden, 6 jaar . Vorige week zijn beide benen geamputeerd om hem een kans van overleven te geven. Het heeft niet zo mogen zijn.