Een van alles wat-verhaal - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu Een van alles wat-verhaal - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

Een van alles wat-verhaal

Door: carmenghana

Blijf op de hoogte en volg carmen

24 November 2011 | Ghana, Nandom

Hoi lieve lezers,

We zijn al weer een paar dagen terug uit Tamale. Ik heb een aantal foto’s uit de mega-collectie geselecteerd, om jullie weer wat beeldmateriaal te laten zien. Verder heeft Helen haar blog eindelijk weer up to date gemaakt dus neem ook een kijkje op: helenbo.blogspot.com

Ik ben momenteel druk bezig met de prenatale en kraamconsultaties. Verder af en toe op de verloskamers. Maar ik merk dat het bevallingsseizoen afgelopen is. Er bevallen niet elke dag meer moeders. En sommige vroedvrouwen blijven star dus helaas niet altijd de mogelijkheid om een bevalling te doen, in het noordelijkste puntje van Ghana. Het blijft ongelooflijk, hoe moeilijk het is om als jonge meid je in Nandom te moeten bewijzen. Leeftijd speelt dus nog steeds een erg grote rol. Maar dit heb ik geaccepteerd en wordt er alleen maar sterker van! Natuurlijk zijn er ook lieve verloskundigen zoals sister Benedicta en sister Sabine, toevallig beide nonnetjes (foto). Verder komt er nog bij dat ik afgelopen weekend en aankomend weekend mijn tripje naar Wa mis. Maar ik doe lekker mijn ding en ik ben happy!

Woensdagochtend heb ik bijvoorbeeld geassisteerd met de circumcisions (mannelijke besnijdenis). In Ghana wordt elke jongen besneden, i.v.m. de hygiëne. Niet iedereen heeft namelijk stromend schoon water, veel zweet en ontzettend veel dust (stof). Ik heb diverse leeftijden voorbij zien komen. Er zaten mannekjes bij van nog geen 2 weken oud, een paar maanden en een jaar of 5. Soms zie je ook volwassen mannen rond de 25 jaar, voor deze behandeling. Dit zijn de jongens die uit de chief-familie komen. Deze worden vanuit de traditie niet besneden. Op latere leeftijd, kunnen ze alsnog hiervoor kiezen. Maar als je dus wat ouder bent, is het behoorlijk pijnlijk die paar dagen/weken na de operatie :S!

Victor, die de cicumsicions uitvoerde, vroeg of ik het eens wilde proberen……direct NEE op geantwoord. Het is namelijk priegelwerk om die piemeltjes juist te behandelen! Ik wil niet op mijn geweten hebben dat door mijn toedoen, iemand zonder geslachtsdeel rond loopt. Dus ik heb veilig toegekeken en de jongetjes vast mogen houden.

A.s. zaterdag begint hier het Kakube-festival. Dit is het oogstfeest in regio Nandom. Er is mij vertelt, dat dit gepaard gaat met veel Pito (local-bier) en mooie kleding. Ook ik, heb gisteren mijn prachtige Ghanese jurk opgehaald, speciaal voor het festival. Ik, Helen en mama gaan dus in style naar het feest-weekend! Het lijkt me super om dit mee te maken, de traditionele dansers te zien en de cultuur te proeven.

Dus weer een week met nieuwe belevingen en leuke dingen in het vooruit zicht. Volgende week de laatste week aan het werk als verloskundige. Dus ga in ieder geval nog een paar dagen in Wa de bevallingen begeleiden. 6 december komt mijn lieve schat in Nandom aan. Dan heerlijk 2 weken rond reizen en het hele land ontdekken!

Liefs,

Marieke

P.s. helemaal vergeten te vertellen dat we gisteren heerlijke stamppot hebben gegeten!! Jaja, mams miste toch het Hollandse eten, heeft dus van de yammen puree gemaakt en hier wat kool door heen gestampt. Het was verrukkelijk + een lekkere jus!

  • 25 November 2011 - 08:47

    Eliesbeth:

    Hoi Carmen, Helen en Marieke,
    Dat gaat snel die 3 maanden, nog goed 3 weken en je bent hier weer in ons Nederland, met een super veel ervaringen.
    Zijn de vrouwen dan maar een bepaalde periode van het jaar vruchtbaar in Ghana?n bevallingen toch
    Zal niet maar hier heb je ook drukkere periodes van bevallingen toch?
    Nog een weekje lekker werken en dan genieten en vakantie vieren.
    De blog van Helen ook gelezen, wat een mooie foto's, ze zijn daar toch wel erg blij met die jonge blanke meisjes.
    Leuk die foto met dat super donkere kindje met mijn fel gele knuffeltje.
    Geniet nog lekker en we horen weer van jullie.
    Groetjes Eliesbeth

  • 26 November 2011 - 00:30

    Leonne:

    Geniet van de laatste weekjes!!!!
    Dikke kusxxxxxxxx

  • 28 November 2011 - 10:16

    Wilfried:

    Lekker van het feest genoten en lekker meegedanst in jullie nieuwe outfit? Ik heb de kunstwerken van Helen bekeken op haar blog. Echt fantastsch. Erg mooi leuk en humorvol. Tja ben beetje te groot om mij n kamer zo te laten schilderen maar anders ....

    gr en geniet nog lekker de weken zijn zo om.

    Wilfried

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Nandom

Terug naar Ghana

Recente Reisverslagen:

20 Juli 2013

Weer naar nandom

23 December 2011

Weer bijna 2 dagen thuis.

21 December 2011

Weer thuis.

08 December 2011

Vertrek uit Nandom!

05 December 2011

Laatste dag
carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 554
Totaal aantal bezoekers 234088

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: