kakube festival - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu kakube festival - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

kakube festival

Door: carmenghana

Blijf op de hoogte en volg carmen

30 November 2011 | Ghana, Nandom

Hallo trouwe lezers,

De tijd gaat razendsnel.
Dit weekend kakube gehad,oogstfeest dus.De meiden waren erg mooi met hun ghana dresses. ik viel een beetje in het niet, de mijne was niet zo fleurig.
We hebben nog een grote order bij de naaister liggen. Marieke wil graag een galajurk en ik mag van het restje een klein jurkje. Ze heeft mooie zwarte stof gekocht. Hier is zwart echt voor de begrafenis en dus uitleggen dat wij zwart dragen ook voor chique. Ik kon het niet laten toch nog een kleurig stofje te kopen voor een ghanadress. En marieke mag van het restje een klein jurkje. Eerlijk verdeeld dus.
Maar het feest was leuk. We hebben genoten van de dans en de markt. Na de officiele prijsuitreiking van de danswedstrijd,dansen voor allemaal. De chiefs zijn de eerste die starten en daarna volgt de rest. Julius en Justin deden mee en ik natuurlijk ook. Een witte vrouw trekt natuurlijk veel bekijks,maar het was leuk. De meiden hebben toegekeken :-).

Vandaag de stap gezet om bloed te geven met zijn allen. Ze zijn erg blij met onze bloedgroep. Is natuurlijk een beetje zeldzaam. En ze hebben hem nodig. Er ligt een jongen op de afdeling met bloedarmoede ,die vrijdag een amputatie van zijn voet krijgt. Hij heeft A neg en dat is zo ie zo zeldzaam,dus een zakje van mij zal hem goed doen,of van marieke of van Helen ( wij hebben allemaal O neg nl ).
Helen was wat angstig ,gezien haar eerdere bloedafname ,ivm haar malaria en alle spuiten die ik haar toen heb gegeven. Maar ze heeft zich kranig gedragen. voor Marieke is het peanuts,zij doneert thuis elek 3 maanden al .Ik vind het allemaal best ,als ze in 1 x goed prikken en niet gaan peuteren. Mary van de childsward komt ons prikken. En zij is goed,prikt de kindjes van alle leeftijden in 1 keer. Maar doet ook lumbaal puncties.
Met een half uurtje zijn we allemaal weer klaar. We gaan naar huis om even wat te drinken en een stroopwafel te eten. Eindelijk mogen we er eentje, misschien wel 2. Ze kunnen maar op zijn,dan is de verleiding voorbij. We bewaren er eentje voor Jerry, die druk is geweest met de registratie van de grond,waar het healthcenter gebouwd gaat worden. Heeft hem wat extra tijd gekost.Maar ook is er nog een begrafenis bij gekomen,zodat hij vandaag weer thuis is na een week.

Ook een les gegeven aan de tweedejaars studenten verloskunde over diabetes en zwangerschapsdiabetes. Vorige week had ik een les gevolgd en kwam ter sprake. Ik ben tijdens mijn zwangerschappen diabeet geweest,dus vonden ze het interessant om mijn ervaringen te horen.Marieke en ik hebben een mooie les in elkaar gezet. We kunnen het geslaagd noemen. Agnes was er blij mee en heeft mijn les meegenomen,zodat ze er met de studenten op terug kan komen.

Vanavond niet gekookt,maar gewoon rijst met kip besteld in de ziekenhuiskeuken. Voor Jerry banku.Kunnen wij niet klaarmaken dus wel zo gemakkelijk. Daarnaast vinden we banku niet lekker,heeft een lichte zure smaak.Jerry weer thuis na wat oponthoud,had een lekke band.Dus die was gebroken en blij met zijn maaltijd.

Oh ja en het grijs is weer onder de verf verstopt. Helen heeft mijn haar geverfd. Was het weer beu om haarbanden te dragen.
Maar goed, een paar weken weer grijs-vrij :-).

Tot zover weer, tijd om te gaan slapen,morgen weer vroeg op.

liefs carmen, en de meiden xxx

  • 30 November 2011 - 01:12

    Chapeau:

    Bloeddonor? Dat doen ze toch met zo'n grote pook? Jullie durven wel. Maar dat was al eerder duidelijk. Prachtige dress Marieke. Nu de anderen nog please. Zijn er geen foto's van het Kakube feest?

    Groetjes

    Ed

  • 30 November 2011 - 07:59

    Liesbeth:

    Hadden jullie zelf spuiten meegenomen dan? Wat een belevenissen zeg. Mooi hoor. Boek schrijven als jullie weer thuis zijn. met daarnaast een heerlijke stamppot van zuurkool en oma,s worst.,en un heerlijk belgs pilske. Nog 4 weken he. Omschakeling strakjes. Nou ik hoor wel weer. veel succes nog. Gr Liesbeth

    Hier isa het frisjes hoor,vooral de nachten. Iedereen loopt te snotteren.

  • 30 November 2011 - 08:04

    Liesbeth:

    Wat een mooie en sfeervolle foto,s breng maar een mooi zwartje voor me mee. Onee, kan uik zelf ook doen. Ik vertrek 14 dec. x Liesbeth

  • 30 November 2011 - 11:46

    :

    Hé Carmen, Leuk om je verslagen te lezen. En wat een prachtige kinderfoto's. Nog een paar wekies en dan héééél vééééél stroopwafels eten thuis.
    Het ga je goed. Groetjes aan Helen en Marieke. Jeanette

  • 30 November 2011 - 14:36

    Carmen Vanuit Nandom:

    hallo allemaal,

    De foto's volgen nog,maar ik was weer sneller dan mijn kids. Zij zorgen voor de foto's. En ik moet ze eerst zien,voordat ze de ether in gaan.Je weet maar nooit,:-).

    Lief dat jullie ons blijven volgen,

    xxx carmen

  • 30 November 2011 - 18:08

    Janus:

    Prima hoor, alle drie een half litertje. Nu weet Helen ook wat dat is en ze zou het hier gewoon voort kunnen zetten. Ook hier hebben ze heel graag O-. Och Carmen van dat grijs weten we al. Het doet geen pijn hoor. Het is wel leuk om te zien dat het jullie zo goed gaat. Ook die tekeningen van Helen, zowel in de school als het ziekenhuis zijn echt prachtig. Wat die mooie jurken betreft, nou die komen we wel eens bekijken als jullie thuis zijn. Geniet er nog maar even van, want die laatste 21 dagen zijn zo voorbij. Groetjes Janus

  • 01 December 2011 - 08:13

    Leonne:

    Wat super goed dat jullie bloed hebben gegeven!!! Echt knap daar!
    Wat vliegt de tijd voorbij...
    Geniet van de laatste week daar! We mailen!!
    Dikke kus Leonne

  • 01 December 2011 - 11:14

    Hanneke:

    goed zeg die halve litertjes bloed. zullen ze wel heel blij mee zijn geweest. Maarja een kleine druppel opde hete plaat.
    De tijd gaat wel heel snel als jullie het gezellig hebben. Ben benieuwd naar de mooie jurken. Maar we zien jullie wel weer tegen Kerst. Geniet nog maar heel veel van deze laatste weken.
    Groetjes Hanneke

  • 01 December 2011 - 21:56

    Carmen:

    Even voor jou liesbeth,
    Super dat je ons zo volgt. We spreken elkaar als we terug zijn. Maar ga jij ook maar weer genieten, mooie foto's maken en je verhalen schrijven.
    Tot volgend jaar denk ik zo,

    liefs carmen en de meiden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Nandom

Terug naar Ghana

Recente Reisverslagen:

20 Juli 2013

Weer naar nandom

23 December 2011

Weer bijna 2 dagen thuis.

21 December 2011

Weer thuis.

08 December 2011

Vertrek uit Nandom!

05 December 2011

Laatste dag
carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 234021

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: