Weekendje uit. - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu Weekendje uit. - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

Weekendje uit.

Door: carmenghana

Blijf op de hoogte en volg carmen

22 November 2011 | Ghana, Nandom

Hallo beste lezers,

Idd een weekendje weg naar Tamale.
We waren uitgenodigd door een ex-patient,waar we een fijn contact mee hadden,Alhassan. Hij is hier zo'n 2 weken opgenomen geweest.Zijn vrouw was hier ook ,om voor hem te koken en te zorgen. Want dat doet de verpleging hier niet.Wat dus inhoudt dat zij dus ook vrij moet nemen van haar werk.
Alhassan heeft een accountant en administratiekantoor in Kumasi. GEstart als boer,later aannemer en uiteindelijk accountancy gedaan. Een man met een brede belangstelling en verder kijkend dan Ghana.
We zijn met de auto gegaan,super de luxe dus,geen bus of trotro.Zijn broer heeft ons opgehaald. Donderdagavond was hij er en heeft bij ons gegeten en bij een vriend geslapen. Vrijdagochtend om 6 uur vertrek. En je zult het niet geloven 10 voor 6 was hij er,en dat voor een echte Ghanees, een vermelding waard. Gelukkig maar,want dan is het nog niet te warm en de reis gaat toch wat uurtjes in beslag nemen. Zes uur roepen ze hier dan,maar het waren er echt wel 9. We kwamen oranjebruin van het stof aan. De weg dus erg slecht.Maar dat zijn we al gewend van de eerdere tripjes naar WA.
Alhassan lag op zijn bed onder de boom te rusten. Na zijn rugoperatie een goede keuze. Mijn advies heeft dus goed uitgepakt.
Even bijgekletst ,ook met zijn vrouw. Alhassan heeft ons eerst naar ons guesthouse gebracht om te douchen ,iets te eten en uit te rusten.Zijn huis is in de verbouwing,anders hadden we bij hem gelogeerd. Maar deze optie was prima,lekker bed,heerlijke douche en even een hapje eten.
Het was beter dan Mc Donalds, een heerlijke cheeseburger op een eigen gebakken broodje ( uit een hout gestookte oven )met een blaadje sla,tomaatje en ,ja hoor, mayonaise en ketchup. smullen maar !!!
De rest van het weekend zijn we overladen met eten,drinken,fruit. FAtir is een goede kok en de fufu met "soep" ging er goed in.
We hebben veel gekletst,en waarschijnlijk komt er nog een project bij voor de stichting .Naast jerry's huisartsenpost ,ook nog een kliniek in Tamale. Het is vreemd dat voor de derde stad in Ghana,maar 2 ziekenhuizen zijn. En dus voor de dorpen er om heen weinig mogelijkheden om zorg te krijgen. Dus kijken of we voor hen iets kunnen doen. Grond is er al,ruimte genoeg voor een groot ziekenhuis.Maar klein starten en uitbouwen ,door de jaren heen. WE zullen zien.
Geshopt ,en naar de sheabutterfabriek geweest. EEn project wat gerund wordt door vrouwen. Sheabutter wordt gemaakt van de pit van de vrucht. Deze boom groeit hier in het wild,dus genoeg om te oogsten. Sheabutter helpt bij jeuk ( Marieke geniet er van na haar muggensteken), goed voor schrale huid en babybilletejs,schaafwonden.
Ze maken er ook zeep van en exporteren deze ,mn naar UK en Duitsland.We hebben onze voorraad ingeslagen, voor de babies,met appeltjesgeur( voor Helen ) en antirimpel.De laatste is een experiment voor mij natuurlijk.Heb gezegd ,dat ik volgend jaar dus niet meer herkenbaar ben zonder mijn rimpels :-). Misschien ook maar eens vragen of het helpt mijn grijze haar weer op te kleuren !!
Het weekend loog voorbij.Maandagmorgen weer om 6 uur de auto in en terug naar Nandom.Wilde mijn guesthouse betalen,maar daar kwam niets van in ,Alhassan had ons uitgenodigd ,dus betaalde hij. Bedankt dus.
Een man ,met geld ,dat zeker,maar hij werkt er dan ook hard voor. OOk zijn vrouw,die nu weer studeert,zodat ze bij hem in de zaak kan werken.
Ze hebben 3 kids, allemaal op de unversiteit ( accountant,geneeskunde en pharmacie ). En studeren hier is duur in verhouding met Nederland .
Dan heeft ie nog 3 kleine kids van een tweede vrouw.Zij wonen bij hem en de moeder is uit beeld. Hij was daar niet echt duidelijk over.Het waren schatten van kids, 1 jongen ,2 meisjes,waarvan de jongste een klein deugnietje.
Maar goed hij is moslim en mag dus naast zijn vrouw ,meerdere vrouwen.
De meisjes zijn dol op hun vader en hij is eg lief voor ze. Hij vindt de relatie met zijn dochters erg belangrijk en moet vroeg beginnen,zodat ze ook op latere leeftijd hem al hun problemen toevertouwen.

Dus maandagmorgen weer vroeg o[ en naar Nandom/. Fatir had een mand vol meegegeven als ontbijt( sap,brood,gebakken eitje,rijst,water ).Verwennerij dus.
Na dit weekend maar weer eens op dieet,want zo komen er weer kilo's bij , :-).

Op de terugweg even in Wa langs de bank op het geld voor de registraite van het land ,op Jerry's rekening te zetten.
En dat is voor de maandag de slechtste keuze, een bank bezoeken. Hier bestaat geen internetbankieren.Honderd wachtende voor je,daar word je niet vrolijk van,als je al 7 uur in een auto hebt gezeten.
Wat is dan de beste keuze :
Je bent de enig blanke ,je weet niet hoe het werkt ( toneel spelen lukt me nog wel ),zielig kijken en ja hoor een bankbediende vraagt wat je wilt. hij vult netjes je papiertje in,checkt de rekening ,waar op gestort moet worden en dan in de rij. Daar moet ik iets op vinden,dat duurt te lang.Dus Jerry belleen en deze weer laten praten met de man van de beveiliging. deze neemt mijn geld en papier mee en verwijnt achter de balie. Binnen 10 minuten sta ik buiten met mijn sortingsbewijs en npg 99 wachtende in de rij. Het is niet mijn eerste keus gebruik te maken van mijn blanke velletje,maar nu toch maar even wel,sorry.

de auto weer in en na 2 uurtjes zijn we veilig en wel in Nandom. Wederom oranjebruin van het stof ,maar voldaan na een mooi weekend.
Douchen ,eten en naar bed. Heerlijke Yam,smullen was het. Yam uit Tamale,de lekkerste van heel Ghana.En natuurlijk gekregen van Alhassan. Bedankt voor je gastvrijheid. Tot ziens.

liefs xxx carmen en de meiden

• 22 November 2011 - 22:58

Liesbeth:

Ha dag lieve vrouwen van Boon en van Loon. zo Zo niet voor te stellen hier ,hoe het nu is bij jullie. Hier nu donker en kil. Precies 2 min voor middernacht. Kwaauw net naar bed gaan, en daar kwam jullie mail. ja eerst lezen geblazen he. veel te vertellen straks ,jullie komen de Kerst wel door. Noun ik mag over 3 weken gaan. Ook heel spannend, weet nog niet waar ik verblijf of kan gaan werken. Zie wel, Moeten straks =volgend jaar maarus afspreken om bij te babbelen. Nou de muurschilderingen zijn stik mooi zeg. Wat zullen de kleintjes daar blij mee zijn. En dan jullie hulp in het ziekenhuis. geweldig. Nou meiden geniet nog heerlijk van al het moois en de VRIJHEID en RUIMTE!!. Lieve groet Liesbeth

• 23 November 2011 - 15:47

Wilfried:

Nou carmen als dat middeltje echt werkt om al jou rimpels weg te krijgen is het wel echt goed spul. gouden handel dan. hahaha.

gr

wilfried nathalie en jelle

• 23 November 2011 - 18:45

Janus:

Hoi zusje en nichtjes, wel erg luxe het vervoer per auto. Ik denk dat je je auto maar gewoon aan Irma moet geven, want jij kan makkelijk zonder die luxe stoelen. Die creme werkt wel voor verschillende doelen zeg, misschien kan die jouw rimpels ook wel wegwerken. Ik moet ook wel zeggen dat die muurschilderingen van Helen er schitterend uitzien. Een heel groot compliment waard. Zoals ik het nu lees zijn jullie over 4 weken weer terug in ons koude landje. Hou die dikke jas maar goed bij want je zult hem hard nodig hebben. Ik lees wel dat het jullie allemaal heel goed gaat. Och af en toe een muggebeetje en beetje malaria, maar dat gaat wel weer over. groetjes Janus

• 29 November 2011 - 13:04

Jack Maas:

Hoi dames,
    Dus toch nog tijd voor ontspanning!?!
    Fijn dat je het nuttige met het aangename kunt combineren.
    Jullie zijn inmiddels alweer ruim over de helft.
    Leuke en boeiende verslagen.
    Een dappere en uitdagende ervaring.
    Blijf er van leren en genieten.
    Groetjes,

Jack