kennismaken ziekenhuis - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu kennismaken ziekenhuis - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

kennismaken ziekenhuis

Door: carmenghana

Blijf op de hoogte en volg carmen

08 Oktober 2011 | Ghana, Nandom

Hallo thuiszitters,

Inmiddels hebben we een rondleiding gehad door het ziekenhuis en kennis gemaakt met het personeel van allerlei afdelingen.De afdelingen zijn klein ,maar overzichtelijk. De gordijntjes allemaal hetzelfde en keurig schoon. Hier in Nandom is het niet vanzelfsprekend dat er blanken zijn. we worden dus veel nagestaard en intens bekeken. Als je ze groet ,breekt het ijs ( en dat in zo'n warm land) en groeten ze terug. Vreemd blijft het wel. de kinderen hebben hun versje ( zingen): nasala ,how are you?We're fine. thank you! Nasala betekent blanke,maar dat hadden jullie misschien wel begrepen.
Dinsdag gaan we beginnen,maar vandaag hadden we een dag van geen afsrpaken en hebben de verloskamers bezocht. Een vriendelijke verloskundige. Marieke had verschillende vragen en zij vond het fijn uitleg te geven. Zo is Marieke op de hoogte van de in en outs hier.Hebben dus 2 bevallingen gezien.

Verder een beetje gefietst, gelezen,gewassen,gekookt.Op het menu :rijst met tomaat en ui en een eitje.Lekker!!

Gisteren een afspraak gehad met de chief van Nandom. een gezellige man, geen chief volgens protocol van hier. Normaal spreek je niet rechtstreeks met de chief ,maar met een tussen persoon.Hij vond dit niet nodig. Hij heeft nl 20 jaar in italie gewoond,gestudeeerd en gewerkt. Toen zijn vader overleed ,is hij teruggekomen om het chief-leiderschap op zich te nemen. Een man van de wereld dus. Econoom, gewerkt bij grote bank en veel gereisd. Echt een leuke man. In november is er hier in nandom een festival en hij heeft ons hier al voor uitgenodigd.Wat zullen we weer opvallen ,als witte tussen die mooie zwarte.
De chief heb je nodig als je iets wilt reglen op wat voor gebied dan ook. Voor het bouwen van de clinic in Bassable is hij dus een belangrijke man.Hij is enthousiast over wat er gaat gebeuren en wat Jerry inmiddels heeft bereikt op het gebied van scholing.Joyce,nederlandse vrouw ,die hier 4 jaar geleden ook in Wa is geweest, heeft een stichting( Trinity) ,die onderwijs ondersteunt.Deze support 23 kinderen om onderwijs te volgen tot de leeftijd dat ze naar de uninversiteit gaan. Het schooltje is gerenoveerd en Helen gaat daar het opvrolijken met een muurschildering. Maar ook gaat ze daar "les"geven. En misschien gewoon met ze spelen,want ze krijgt de allerkleinste. kleuters, onder haar hoede.Maandag begint het avontuur voor haar. Nu is Helen met Jerry terug naar WAA om boodschappen te doen , schoentjes voor deze kids en verf.
Ze komen wsch zondag terug,maar het kan ook maandag zijn. In ghana zijn afspraken nooit zoals gepland.

Morgen zondag en tijd voor bezoek aan de grote markt. Tijd om groente ,bananen,zoete aardappelen te kopen. En te snuffelen naar leuke dingen ( oorbelletjes, stofjes etc ).

tot zover weer,
TIjd om te douchen en te gaan slapen.

liefs xxx carmen en crew

• 11 Oktober 2011 - 14:32

Pienie:

Hallo Crew!!! Wat leuk jullie verhalen zo te kunnen volgen. To be honest, ik ben jallooeers! Wat zullen jullie veel meemaken en zien.. ervaringen voor het leven. Ik denk dagelijks aan jullie, dat krijg je als jullie zo ver weg gaan zitten. Ik blijf jullie trouw volgen. Ben wel trots hoor. Ik had het er met Daantje over als zij klaar is met fysio ooit ook 's een goede daad te verrichten zoals dit! Fantastisch! Keep us posted.. xxxx een trouwe volger. Ook heel veel liefs van 't antiek uit traaije! xxx

• 11 Oktober 2011 - 14:34

Sket:

Oh.. en sket... zijn het echt witte kopkes als ze eruit komen? vind je het anders op de negroide huid, palperen enz? Ik denk dat je het fantastisch doet... en Helen, lekker koekjes aan het bakken? xxxxxx