Time flies when you are having ‘fun’! - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu Time flies when you are having ‘fun’! - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having ‘fun’!

Door: carmenghana

Blijf op de hoogte en volg carmen

15 November 2011 | Ghana, Nandom

Ongelooflijk, we zijn al weer OVER de helft. De tijd vliegt, als je het naar je zin hebt. En dat hebben wij! Ik mis Nederland wel. Vooral als je vriendje jarig is of als er een groot carnavalsfeest wordt gevierd. Maar ach, het maakt niet uit, onze werkzaamheden verlopen vlot en ieder doet zijn ding waar die goed in is schilderen, wonden verzorgen, baby’s vangen….etc.

Maar je kent de verhalen, het gaat niet altijd zo als het gaat in Ghana, en dan is er geen ‘fun’ te vinden op mijn gezicht. Ik ben natuurlijk dit weekend weer naar Wa geweest. De heen reis heeft me wat extra uurtjes dan normaal gekost. Dit keer een ECHTE klapband. De bus zwaaide alle kanten op, en heel eventjes heb ik gedacht dat dit het einde zou zijn. Gelukkig een ervaren chauffeur die ons veilig tot stilstand heeft gebracht. Juist net op de plek waar we strandden, had niemand telefoonbereik. Er kon geen andere bus geregeld worden. Dus wachten, wachten, wachten………En dat is niet zo pluis in de volle zon, met een NIET ingesmeerd blank huidje!

Uiteindelijk ben ik achter op een brommer naar het volgende stadje gebracht (een aardige meid had door, dat dit niet de beste wachtplek voor mij was en heeft die brommer geregeld). Wel tussen door moeten stoppen omdat het kind, wat tussen mij en de moeder zat geklemd, honger had. Dus hoppa, de borst wordt zo uit het T-shirt gelift om het jongetje, van 10 maanden oud, er uit te laten drinken. Kunnen wij Nederlanders nog wat van leren. Maakt niet uit waar een moeder is: ‘bus, keuken, bankje, onder de boom, aan het werk, in het ziekenhuis, op de markt, in de winkel, etc.’. Overal geven ze borstvoeding. En dit te bedenken dat een paar jaar geleden, een vrouw is bekeurd omdat ze haar kind de borst gaf in de bus. Volgens de Vlaamse ( ja was in België ) politie was het ongepast gedrag. Belachelijk!!!!

Nu verder met mijn verhaal Na een half uur rijden EN een tussenstop, in Lawra beland. Alle troto’s naar Wa zaten bommetje vol. Gelukkig heeft die zelfde aardige meid, een auto kunnen regelen die ook richting Wa ging. Na heel wat geduld, wachten en lief lachen uiteindelijk veilig in Wa aangekomen. Het heeft me wel 6 uur gekost!

Verder een druk weekend gehad. Weinig bevallingen kunnen doen omdat het alleen maar abnormale casussen waren. Dus weer veel ellende gezien. Ik zal jullie dit keer mijn horrorverhalen besparen. Ondanks de weinige bevallingen wel veel geleerd en gezien. Deze kennis gaat allemaal mee naar Nederland!!

Vandaag weer heerlijk studenten begeleid, tijdens de prenatale controles. Ze stellen vragen en nemen mijn uitleg serieus, dat is een goede zaak. Ik voel me eindelijk gerespecteerd en zinvol, hier in Afrika. Morgen en donderdag op de verloskamers in Nandom. Vrijdag een weekendje city-bezoek in Tamale. Dit is de derde stad van Ghana en ligt in de provincie, Northern Region.

Vanavond lekker rijst met kip en vroeg naar bed! Het vreet energie elke dag in de weer met de verloskunde, maar het is heerlijk om te doen!

Liefs,
Marieke


  • 15 November 2011 - 21:55

    Suus:

    hoi!
    fijn om weer wat van jullie/ jou te lezen, het was zo stil! hier is het gewoon, het is herfst, begint wat kouder te worden en het is vroeg donker. stklaas is gearriveerd, willen jullie pepernoten? dan geef ik ze mee in een pakketje met de ander gevraagde zaken.
    liefs voor allemaal, suus

  • 15 November 2011 - 22:04

    Germaine:

    Hè Marieke geweldig je verslagen! Geniet er volop van . Ik mis je wel een beetje hoor als schoondochter hm,hm . Zie Pieter bas af 'en toe.verder gaat het hier zijn gangetje , en hebben we tot nu toe een prachtige herfst .

    Het huis is weer bijna op orde na de inbraak . Nieuwe ramen en verven etc .
    Verder maken we ons nu op voor Sinterklaas en dan komt pebe bijna naar je toe .

    Liefs Germaine en Gijs

  • 16 November 2011 - 19:06

    Leonne:

    Lieve allemaal!
    Wat super leuk om jullie verhalen te lezen!
    Ooh Marieke, nu een echte klapband!!! Zal wel even spannend zijn geweest!
    Geniet van alle mooie momenten daar!
    Ik denk veel aan jullie!
    Veel liefs, Dikke kus Leonne

  • 16 November 2011 - 19:57

    Sanne:

    Hee sket,

    Wat een verhaal weer! Indrukwekkend om te lezen wat jullie allemaal mee maken. En natuurlijk nogmaals heel erg bedankt voor het kaartje voor Eva haar eerste jaar, super lief!
    En je foto met je eerste kindje staat afgedrukt op het bureau bij pap en mam thuis. Die lezen ook braaf jullie avontuur mee en genieten ervan. Duss keep on writing:) xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Nandom

Terug naar Ghana

Recente Reisverslagen:

20 Juli 2013

Weer naar nandom

23 December 2011

Weer bijna 2 dagen thuis.

21 December 2011

Weer thuis.

08 December 2011

Vertrek uit Nandom!

05 December 2011

Laatste dag
carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 233779

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: