Fufu-avond! - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu Fufu-avond! - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

Fufu-avond!

Door: carmenghana

Blijf op de hoogte en volg carmen

02 November 2011 | Ghana, Nandom

Nee mensen, onze dagen bestaan niet alleen maar uit werken en slapen. We genieten ook van de Ghanese cultuur en het traditionele voedsel. Elke dag rijst, daar wordt je ook niet vrolijk van. Dus daarom wisselen we het af met yam, zoete aardappel, brood, soep, pasta en nu hebben we eindelijk Fufu gegeten, een echt Ghanees gerecht. Mijn moeder heeft het natuurlijk al eerder geproefd, 3 jaar terug. Maar ik en Helen waren nog fufu-maagden.

Ibrahim, één van de patienten in het ziekenhuis vond dit belachelijk. Zijn vrouw nodigde ons uit om samen fufu maken.Dus net voor de schemering kwamen hij, zijn vrouw en broer aansjouwen met een grote houten pot + stamper. Op onze veranda hebben we de skills van het fufu maken geleerd!

Wat is fufu?? Fufu wordt gemaakt van yam, een soort grote aardappel. Deze worden eerst geschild, in stukjes gesneden en gekookt. Daarna laten afkoelen en stampen maar! De gekookte yam wordt in een zware houten pot verpulverd, tot een zachte kleffe bal. Fufu wordt samen gegeten met elk soort soep die je maar kan bedenken. Helen, onze fanatieke soepmaker, had een heerlijke groenten/tomatensoep bij onze fufu geserveerd. De soep was verrukkelijk maar de fufu.....het smaakt echt helemaal nergens naar. Het is niet vies of lekker. Je stopt het in je mond, is een beetje glibberig en zonder te kauwen slik je het door. Helemaal geen smaak, de soep maakt het lekker. Fufu is puur voor de maagvulling, vinden wij. Maar dit laten we maar niet aan het Ghanese volk horen! Zij zijn ware fufu-aanbidders.

Dus het was een erg gezellige avond, wij zijn geen fufu-maagden meer en hebben onze spierballen laten zien. Jaha om fufu te maken hebben je sterke armen nodig. Kijk maar naar de bijgevoegde foto’s!

Liefs,

Marieke, Carmen en Helen