vergaderingen, 11-11-2017 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu vergaderingen, 11-11-2017 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

vergaderingen, 11-11-2017

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

08 December 2017 | Ghana, Nandom

Vergaderingen, bijeenkomsten

In Nederland hebben we veel vergaderingen maar hier lukt het zo ook ;-).
-Elke dag behalve woensdag en het weekend een dagstart. Alle hoofden van de afdelingen, de apotheek, de schoonmakers, de ambulance, hoofd verpleging, administratie komen om 8 uur bij elkaar. Er wordt besproken hoe de afgelopen dag/weekend is gegaan. Waar liep je tegen aan en wat kunnen we er aan doen. Tekort aan materiaal, mensen on call niet te bereiken etc.
-Woensdagochtend 7 uur een klinische les door arts , verpleegkundige, of Pa-er etc. Allerlei ziektebeelden worden besproken. Een goede bijscholing. Ook voor mij. Vorige week over de buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Aseeka was heel duidelijk en zo de kennis weer opgefrist.
En prompt deze week hebben we er weer 1. HB van 3,8. Een ruptuur van de eileider. Spoed –ok. Bloed er in , 5 zakken en zo is de vrouw de volgende dag weer aan de beterende hand.
-Elke 3 maanden overleg met de apotheek. Welke medicijnen zijn voorradig , wat hebben we nodig.
Medicijnen moet voluit geschreven worden. Dus geen P’mol maar paracetamol. Gen M/V maar mulitvite. A/L tegen malaria :Artemether- Lumefantrine. Geen Asperin, maar Acetylsalycylzuur. Dat wordt even wennen voor de voorschrijvers, maar alles went . Dus komt goed.
Medicatie mag niet meegegeven worden als er geen diagnose vermeld is. Dus terug naar de voorschrijver.
-1xper maand een ward meeting, waar alle uiteenlopende problemen passeren. Tekort aan materiaal, onvoldoende documentatie etc. Dus die 4 per jaar die ik op de afd heb valt dan reuze mee.
-1 x per maand mortality meeting, waar de casussen van de overleden patiënten per afdeling langs komen. De meest gecompliceerde worden besproken. Er worden aanbevelingen gedaan om fouten te voorkomen of dingen beter te laten verlopen.
-1 x in de 3 maanden meeting voor de hele staf van het ziekenhuis. Maar kan ook 1 x per jaar zijn.
-Elke patiënt die overlijdt wordt doorgenomen met de arts van de afdeling en de vpk om een cause of death te kunnen vaststellen en te zien of er onnodige fouten zijn gemaakt etc.
Maternity heeft een laag sterftecijfer. September 3 baby’s op 208. De interne staat altijd aan top, maar is ook logisch gezien hun populatie en ziektebeelden. Chirurgie scoort laag . Heeft ook te maken met het feit dat de grote ok’s eerst op emergency verblijven. Kinderafdeling , in september 2 kindjes.
Emergency met maar 12 bedden had er 8 in september ( meestal ongevallen met hersenletsel ).
Je ziet dus dat hier veel vergaderd wordt. En waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar. Weet wel dat deze aanpak zijn vruchten gaat afwerpen. En als ik nu de vooruitgang zie in vergelijking met 2011, 2012 gaat het snel. Blij toe.
- Ook nog hoofdenvergaderingen ,maar geen idee of die op vaste tijdstippen zijn.
- En dan alle extra ingelaste vergaderingen wanneer er nood aan de man is.
We komen onze tijd hier wel door. Is het niet met werk dan wel met vergaderen .