Op de maternity, 5-11-2017 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu Op de maternity, 5-11-2017 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

Op de maternity, 5-11-2017

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

08 December 2017 | Ghana, Nandom

Op de maternity.

Heb mijn stekkie voor dit half jaar op de maternity.
Verloskunde en gynaecologie , een afdeling met 40 bedden. Drie 1 persoonskamers met badkamer voor eigen staf. Verder ruimtes van 8 bedden. Geen gordijnen als scheiding , dus weinig privacy.
Toiletten en badkamers en een ruimte waar de baby’s gebadderd kunnen worden.
Een couveusekamer met 4 couveuses, een verloskamer met 2 bedden, een operatiekamer. Het is fijn dat de Ok op de afdeling is, zo hoeven we de rit naar de algemene ok niet meer te maken. We hebben een vaste anesthesist. De ok wordt met vaste regelmaat gebruikt. Er zijn geplande keizersneden en natuurlijk de acute ok’s.
Deze maand 17 vrouwen met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Gelukkig allemaal op tijd en allen zonder verdere complicaties verlopen.
We hebben dr. Yidana al een paar jaar als arts op de afdeling. De afdeling heeft alleen verloskundigen als staf, geen algemeen verpleegkundige. Dus ik ben een vreemde eend in de bijt.
Maar met alle kennis van vroeger kom ik er ook wel.
Draai alleen vroege diensten tot nu toe. Zo kom ik er het beste in.
We doen hier alles op papier dus dat is een hoop werk.
Zo’n 2700 opnames dit jaar zo ongeveer. Waarvan zo’n 1800 bevallingen. De rest meest zwangere vrouwen met klachten van een urineweginfectie , vroegtijdig weeën, vaginale bloedingen, miskramen in vroeg en laat stadium. Soms een verwijdering baarmoeder ,maar die kunnen ook op de chirurgie worden opgenomen mochten we vol liggen. De baby’s die ziek zijn blijven ook op de afdeling.
De vrouwen in labour liggen rondom de “zusterspost”. De grote balie als je binnenkomt. 6 bedden.
Na de bevalling verhuizen ze naar de kraam.
Alle keizersneden komen post-ok ook daar te liggen. De dag erop worden deze weer doorgeschoven.
Een hoop geregel.
Na de bevalling ga je meestal de dag erna naar huis. Je gaat dan eerst met de kleine naar post natal , waar moeder en kind worden gecheckt. En de kleine de eerste vaccinaties krijgen. Alles netjes genoteerd in het bevallingsboekje en het groeiboekje. Een week erna komen ze op controle.
Op de afdeling wordt dan dit weer gekopieerd naar het bevallingsverslag. En worden ze ontslagen.
NA een keizersnee mag je als er geen complicaties zijn dag 3 naar huis.
Het is altijd een drukte van jewelste, familieleden lopen in en uit, patiënten, verplegend personeel , visite lopen, vrouwen van en naar de verloskamers, van en naar ok.
Daar komen dan de wekelijkse wondcontroles nog bij. Hechtingen verwijderen etc.
Wat is het in Nl dan rustig met gewoon kamers en gangen. En verwend met onze luxe.
Met een buizenpost die je bloed naar het lab stuurt, een apotheek die alles aanlevert, een secretaresse die het papierenwerk doet, een vervoersdienst die brengt en haalt, een voedingsdienst die je voorziet van je natje en je droogje en een zuster die komt als je op je belletje drukt.
De familie is hier alles in 1 zolang het geen verpleegkundige of medische handelingen zijn.
De oude verloskundige staan op het punt van pensioen. Albana is eind oktober vertrokken. Mary gaat eind van de maand en Helen volgend jaar februari. En dan blijven de jonkies over , alles onder de 40.
Hier studeer je lang door dus het kan zijn dat de dertig plusser pas 2 jaar verloskundige is. De meeste hebben dan ook al een gezin met kinderen. We werken nu het nieuwe hoofd in. Een leuke jonge meid , die overzicht heeft en van wanten weet. Kundig is en pas 2 jaar gediplomeerd. Toen Helen haar koos was ik niet verbaasd. Ze viel me meteen op toen ik hier begon.
En zo vliegt de tijd en is het altijd weekend.
We zijn nu bezig met de begroting voor volgend jaar. Hoeveel denken we nodig te hebben van steriele handschoenen, infuusnaalden, spuiten, desinfectans, schoonmaakmiddelen, lampen , stoelen, gaas, watten , gewoon alles dus. Ik heb de magazijnorders doorgespit . Het aantal opnames, bevallingen, ok’s op jaarbasis, het aantal handelingen en zo komen we op een betrouwbare schatting. We zetten er een beetje bovenop zodat we niet tekort komen. Er gaan zo’n 20.000 paar niet steriele handschoenen doorheen bv.
We kijken ons materiaal na. Hebben we nog bloeddrukmeters, uitzuigapparatuur, vacuüm machine , thermometers etc. nodig. De koelkast is vandaag geleverd. Is nodig voor het bewaren van medicijnen als Oxytocin en ook fijn dat de zetpillen niet gesmolten als een gel uit een verpakking komen. Het is hier altijd boven de 30 graden. We hebben het al een hele tijd met een koelbox en koelelementen gedaan. Elke dag de temperatuur checken en indien nodig de koelelementen vervangen.
We hebben een mooi echoapparaat op de afdeling. Heel fijn om snel liggingen en grootte van baby’s te checken maar ook diagnostiek. Echt een vooruitgang. Elke zwangere wordt minimaal 2 maal gezien voor echo. Om de datum van de bevalling te bepalen en later op grootte en uiteraard op indicatie.
En voor Marieke, mijn verloskundige dochter, jouw uitleg over echo’s en gebruik ervan werpt zijn vruchten af. Weet je nog dat er een paar mannelijke verloskundige in opleiding waren. Ernest is nu verloskundige in Ko en blij met jouw overgedragen kennis.

Hoop dat jullie een beetje een idee hebben hoe het er hier aan toe gaat. JE moet het eigenlijk gewoon een keertje gezien hebben. Dus wie weet wie ik hier nog eens mag rondleiden.