een tv debuut, 26-10-2017 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu een tv debuut, 26-10-2017 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

een tv debuut, 26-10-2017

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

08 December 2017 | Ghana, Nandom

Een televisiedebuut.

Vorige week waren er tv opnames in het ziekenhuis. Gezien de vooruitgang , het aantal dokters en PA-ers, orthopedisch -en traumacentrum , maakt dat dit ziekenhuis op de kaart staat. Daarnaast het 50-jarig bestaan was een documentaire waard.
Ik werd gevraagd om naar de emergency afdeling te komen in uniform. Fijn dat ik net alles mooi geordend had. Ziet er beter uit op tv dan een rommeltje op je trolley.
Dr. Robert deed zijn deel en heeft alle afdelingen gedaan met vpk van elk.
Ze waren nieuwsgierig wat mij naar Ghana had gebracht . Ik heb mijn verhaal gedaan. Wie ik ben en wat ik doe thuis en hier. Mijn jaar in Ghana ,mijn kids in Nederland. Hoe het is begonnen en dat ik nu een half jaar Ghana doe en half jaar Nederland. Het verschil tussen hier en home. Dat het onmogelijk is te vergelijken omdat de verschillen nog te groot zijn op alle gebied. Gezondheidszorg, infrastructuur, regels in het verkeer bv. Niets is hetzelfde. De helm op de motor, het gaat hier beter. Bij ons is het niet voor te stellen zonder.
De wegen, verkeersregels,( geen regels) noem maar op. Maar dat ik blij ben met de stappen die we maken en dat ik daar een bijdrage aan mag leveren. Verliefd op Ghana.
Dit gaat uitgezonden worden op TV 3 ,grote Ghanazender dan. Niet NPO , zou een mooie promotiefilm zijn om hier stage te komen lopen als PA-er bv.
Voor foto’s met handtekening is het nog een beetje vroeg. ;-)
Beleid en visie van het ziekenhuis. Wat bv als patiënten niet verzekerd zijn. Worden ze behandeld. Altijd natuurlijk. Niet verzekerd maakt dat je moet betalen voor alles wat ze aan je doen ( bloed prikken, medicatie, röntgenfoto etc . )Je wordt niet ontslagen voor de rekening is betaald. De infuusnaald blijft zolang zitten. Dus het kan zomaar zijn dat je 2 weken langer hier blijft. Wat betekent dat je familie voor je moet blijven zorgen, op en neer naar het ziekenhuis moet met eten of om je te wassen. Je werk niet kunt hervatten. Het is nu eenmaal zo. Het is in het belang van het ziekenhuis dat er betaald wordt. Een ziekenhuis zonder inkomsten blijft niet voortbestaan.
En kosten kunnen hoog oplopen. Zeker als je een operatie nodig hebt bv bij een beenbreuk, waar een implantaat voor nodig is. Het implantaat( pin, platen, schroeven ) is gemiddeld zo’n 1000 cedi. Vaak komen daar de medicijnen bovenop en de röntgenfoto’s niet te vergeten. Dat wordt dan weer heel de familie bijeenroepen voor support.

Gesigneerde foto’s volgen bij thuiskomst,  