En dan ben je weer thuis! - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu En dan ben je weer thuis! - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

En dan ben je weer thuis!

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

22 December 2012 | Ghana, Nandom

Hallo allemaal,

Weer thuis, het regent al de hele dag, Hollands dus, en wat mis ik Ghana.
Vol met zijn kleur op de markt, de tomaten, de kleurrijke mensen, iedereen buiten en al de dieren die passeren. Nee hier geen kippen en geiten die oversteken. Wat zullen zij als ze hier op bezoek komen raar opkijken dat er geen animals langslopen en dat iedereen gehaast langs loopt en geen gedag zegt.Huizen die gesloten zijn,ramen deuren dicht,want het regent en koud brrrr. Je wordt er haast depri van.
Maar heerlijk de kids weer te zien, vrienden en familie. Eerlijk gezegd heb ik ze niet gemist,maar was ook druk natuurlijk.

De laatste week veel mensen in Ghana gedag gezegd.
Mijn maatjes Bruno en Chris,waar ik elke avond een "biertje"mee dronk bij de spot.Waar ik mee heb gediscussieerd over politiek, het ziekenhuis, de zin van het leven.
De jongelui Erik en Erik, Clifford, mijn zoons, waar ik gezellig mee kon kletsen en een pito dronk. De familie wordt zo steeds groter.
Mijn vrienden op de ok,Julius, Michael, Victor, Pia, Stella, Julia, mr Simon. Wetende dat we via face book en mail contact zullen houden.
Mijn sweet heart sister Lucy van de chirurgie, die ik zeer waardeer en respecteer om haar toewijding voor de afdeling.
De matron en de administrator hadden een afsluitende lunch voor me geregeld. Erg lekker en de sponsoring voor het ziekenhuis besproken.
Het ziekenhuis is gestart om de wonden te behandelen met honing.Honing is duur ,dus heb ze al gesponsord om 2 gallons honing te kopen. Cletus van de chirurgie heeft wondformulieren gekopieerd en zo gaan we registreren hoe het allemaal verloopt. Ben erg benieuwd als ik terug kom.
De voet van sister Sydonia, die ik vorig jaar heb behandeld met honing is mooi genezen. Het heeft wel bijna een jaar geduurd,maar het was ook een diepe wond. Dit jaar ook weer ernstige wonden gezien.Het is niet alleen die honing uitkomst biedt, ook de voedingstoestand is van belang. En dit is een probleem,vaak onder de maat. De extra eiwitten die nodig zijn hebben ze niet, Dus het duurt allemaal wat langer.
Maar we gaan er voor!

In Basseble zijn we begonnen een start voor de bouw van de healthkliniek te maken. We hebben cement en zand gekocht zodat ze stenen kunnen maken. De jonge mannen waren enthousiast en de stenen liggen nu te drogen. Een ,ooi begin van de kerst.

De laatste dagen genoten in Tamale,Kumasi en KoSabeach.
Lekker genoten van zon zee en strand en lekker eten.
EN dan is het weer gedaan en moet je weer naar het drukke Nederland met de kerst voor de deur.
De kerk weer voorzien van bloemen,samen met mijn bloemsckidames, dus kerst kan komen.
De kapster heeft mijn haar weer kleur gegeven, heel belangrijk,haha.
En nu het huis aan kant en de was in de machine en de benen op de bank.

Tot volgend jaar!! Zie er al naar uit.

liefs xxx carmen

  • 23 December 2012 - 17:19

    Germaine Oomens :

    Beste carmen ,

    Welkom thuis , je hebt weer een mooie en liefdevolle klus geklaard, super zo te horen!
    We hebben je lieve dochter Marieke nu even een paar dagen bij ons en we genieten hier van het prachtige weer en de kerstsfeer .

    Langs deze weg willen we welkom thuis heten en je fijne kerstdagen toewensen en een heel goed 2013

    Groetjes Germaine en Gijs

  • 31 December 2012 - 09:28

    Liesbeth Uit Uganda:

    Hai die lieve Carmen, zojuist jouw bericht gelezen, wat een te begrijpen verhaal. Ja ik heb het hier ook reuze naar mijn zin. In de hospice, de fam. bezoeken in de bush en in het ziekenhuis. Kinderafd. (heb 30 muskieten netten gekocht en ga die 2 jan ophangen)Wat een schrijnende situaties toch, wij hebben echt alles hee,super verwende mensen,in veel opzichten. Konden en wilden wij allemaal maar eens iets meer afstaan ,dan was de wereld misschien wat mooier. Ja de deuern zijn hier ook wel dicht, maar is veel hartelijkheid als je buiten komt. mensen zijn vriendelijk en hartelijk. Ook hier op sommige plekken dat ze meer schooien. Te begrijpen. Ik ben bij de grot baas van het lokale ziekenhuis geweest, (ja ja ,dat kan zomaar ) en ik mag de komende week bij operaties zijn (oppassen dus !!!)en ik heb toestemmning om de beden en nachtkastjes ???) choon te gaan maken. Er valt hier nog veel te doen. Nou Lief mens , ik wens jou van harte en jouw mooie gezin, een gezond en goed 2013. Dikke zoen Liesbeth uit Oganda .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 1131
Totaal aantal bezoekers 233577

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: