An eldery woman ? - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu An eldery woman ? - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

An eldery woman ?

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

21 Januari 2017 | Ghana, Nandom

An elderly woman.

Dat had ie nu niet moet zeggen. Ik ben toch geen oude vrouw. Ben middle aged.
Joshua toch. Vrouwen zijn gevoelig als het om leeftijd gaat.
Mijn casus , nachtelijke krampen , in de meeting deze ochtend besproken.
Hoe stel je een diagnose, wat onderzoek je etc. Een leermoment voor de studenten PA en medicijnen.
Dus Dr. Robert, vroeg wat is de leeftijd van een elderly woman. Grijs haar betekent hier misschien oud, maar niet bij ons. ( hier hebben ze een pruik en verven ook ). Gelukkig kwamen we nu uit, dat ik middelbaar ben en niet 65 plus. Want dan mag ik voor niks met de trotro, krijg ik een gratis ziektekostenverzekering en korting op Molepark ;-).
Het is een leerproces dus er worden aanvullingen gegeven en vragen gesteld. Iedereen wordt deel van het gesprek. Op de vraag wat de diagnose zou kunnen zijn, werd me bijna een claudicatio in mijn schoenen geschoven. Echt niet dus.
Ik heb dus gewoon krampen waarschijnlijk tgv magnesiumtekort. Ik verlies magnesium omdat ik hier meer zweet . Misschien nog een deel voeding, maar dat lijkt ondergeschikt. Gezien mijn leeftijd( menopauze) heb ik een hoger Calciumgehalte en dat wordt nu dus helemaal niet meer gecompenseerd door het magnesium. ( even voor de gewone man/vrouw: calcium zorgt voor spierspanning, magnesium voor de ontspanning van je spieren).
Dus naar town voor een pilletje. En natuurlijk komt er een stuk zeep in mijn bed en ga ik meer bananen eten. Pure chocolade, daar moet ik achteraan. Misschien toch Jerry even laten meebrengen ;-). Is tenslotte erg lekker en ik kan het hebben.
Ik drink mijn bouillonnetjes om mijn zout aan te vullen. Bedankt allemaal voor jullie adviezen.
Het gaat goedkomen , ben een kerngezonde actieve vrouw van middelbare leeftijd, die wsch in de overgang zit.
Wordt vervolgd.
Al met al heeft iedereen de stappen geleerd om een consult te doen en ( mogelijke )diagnoses te stellen. Daarnaast te spreken in het openbaar.
Nandom is een opleidingsziekenhuis zoals jullie zien. We maken stappen vooruit. Alles begint met kennis en onderwijs. En we hebben hier artsen die achter je broek zitten. Als je niet voldoet mag je rechtsomkeer naar huis. Dus ben op tijd, maak je huiswerk, toon interesse, laat je buiten werktijd op de werkvloer zien. So eager to learn.

• 22 Januari 2017 - 19:38

Erna:

Hoi Carmen,

Erg leuk om regelmatig je verslagen te lezen daarom reageer ik nu maar eens ik zie dat dat bijna niet
    gedaan wordt.
    Binnenkort kom je terug en gaan de krampen waarschijnlijk vanzelf over als je weer in dit koude kikkerlandje bent.
    vandaag een erg drukke dienst gehad op D3 ik zal blij zijn als je weer terug bent kan ik op D1 blijven( grapje)
    Daarom ga ik nu met mijn beentjes omhoog en voor de tv

Groetjes en tot ziens Erna