het jaar bijna voorbij 27-12-2016 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu het jaar bijna voorbij 27-12-2016 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

het jaar bijna voorbij 27-12-2016

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

30 December 2016 | Ghana, Nandom

Jaar bijna voorbij. 27 -12-2016

De kerst gevierd . Naar de kerk geweest, waar de kerststal een mooi beeld geeft van de kerst.
Een gezellige dag gehad met Dan en de familie. Mavis had weer lekker gekookt.
En tweede kerstdag nemen we gewoon nog een dagje vrij.
Mijn chief bezocht, die een beetje geïrriteerd is dat ik hem een tijdje niet heb bezocht. Maar de dagen zijn druk geweest. Kofi is geweest en Riet weer naar huis.
Maar ik maak het goed en scheer zijn baard. De barber heeft het druk met een begrafenis. Dus iemand moet het doen. En zijn vrouw durft het niet. De bezoekers vinden het grappig dat een blanke vrouw de chief scheert. Het zit allemaal in het pakket van TLC zullen we maar denken.
Daarna verhuis ik Benedicta en Edith naar hun nieuwe onderkomen. Dichter bij school en een mooie kamer met elektriciteit. Wat ze in Dondometeng niet hadden.
Daarna eten bij Dan en Mavis, brunch zal ik het noemen. De rust is van korte duur , een belletje, George ( politieman ) heeft een ernstig ongeluk gehad. Een blok beton van 1,75 m en 100 kg.
We springen in de auto en op de weg naar het ziekenhuis zien we een auto op de weg en ervoor ligt een motor, tenminste wat er nog van over is. De auto heeft ook flink schade. George is inmiddels in het ziekenhuis. Ook Annebel ( dochter van collega politieman ),die achterop zat is opgenomen. Annebel heeft een gebroken boven been, maar verder stabiel.
George heeft het er minder goed van af gebracht. Een gebroken bovenbeen, flink diepe wonden aan zijn arm en een bloeding in zijn buik. In shock, bloeddrukken laag. We proberen er alles aan te doen deze omhoog te krijgen. Uiteindelijk, na de foto’s , 8 liter vocht gaat hij om 20 uur naar de ok om te kijken wat de oorzaak is. Wat ben ik blij met zoveel kundige artsen in huis. Hij heeft een leverruptuur en deze wordt gestelpt. En ze slaan ook meteen een pin in zijn bovenbeen. Alles in een zullen we maar denken. Om 23 uur ga ik kijken en hij is stabiel. Dat was een paar uur hard werken met een goed resultaat. Altijd nog even afwachten natuurlijk.
Het hele politiecorps is uitgerukt voor hun maat. We reduceren even de bezoekers, want George heeft zijn rust echt nodig.
De hele toedracht wordt nog onderzocht, dus daar mag Dan zich de komende dagen mee bezig houden.
Inmiddels is vandaag ook Annebel geopereerd en heeft ook een pin gekregen. Over een paar weken loopt ze weer rond.
Nu een nachtdienst. Verpleegkundige van de nacht zijn moeder is overleden, dus is vrij om alles te regelen. Dubbele diensten draaien zijn we wel gewend.
En om wakker te blijven na mijn medicatierondje en 2 opnames ,maar even een verhaal schrijven.

Dat wakker blijven was niet moeilijk. Een man van 64 jaar met TB kachelt in. Blijkt een lage suiker te hebben en bloedarmoede. We peppen hem weer op en in de ochtend is hij stabiel en weer aanspreekbaar , maar zwak. Dus we zullen zien.
Begin mijn rondje rond 5 uur, als om 5.30 uur een familielid van een patiënt me roept dat een man in de wc is gecollabeerd. De WC is buiten en een 100 m van de afdeling. Als ik aankom zie ik hem voor de toilet, waar zijn moeder hem probeert op te tillen. Helaas moet ik zeggen dat hij overleden is. In de avond om 23 uur opgenomen met waarschijnlijk een longontsteking. Deed het op zich niet slecht, wat kort van adem ,maar had al antibiotica van me gehad.. Niet degene van wie je verwacht dat hij gaat overlijden. We brengen hem in een rolstoel terug naar bed en ik bel de PA-er , die niet opneemt. Haast heeft het niet meer zullen we maar denken, dus probeer het later.
Voor ik klaar ben nemen we nog even 2 man op. Inmiddels is de Pa-er in huis en stelt de dood vast. De familie, in tranen , kan nu het lichaam meenemen. Zo gaat dat hier. 39 jaar, en gewoon dood. Gezonde man, als ik zijn folder zie. Opname gehad in 2009 . Dat hij moge rusten in vrede.
Ik ga naar huis. Hoop dat de komende nachten wat rustiger mogen zijn.


  • 03 Januari 2017 - 19:59

    Toos:

    hallo Carmen ,
    bedankt voor jouw verhaal en belevingen , het is echt een heel ander leven daar bij jou !
    wij wensen jou een goed en gezond 2017 en heel veel voldoening van jouw missie daar , groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 233569

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: