freed in - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu freed in - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

freed in

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

18 Oktober 2016 | Ghana, Nandom

10-10-2016
FREED is in.

De organisatie Freed is er. Zij komen uit Uk. En zijn al jaren werkzaam in St Theresa.
De club heeft Felix en Dominic, geboren in Nandom , gestudeerd en abroad gegaan.
Daarnaast Anne, Azra , Andrew etc. Allemaal medisch geschoold personeel, van lab , nurse tot arts.
Ik ken ze sinds 2011. Leuk hen nu weer hier te treffen, naast ons FB contact.
Deze keer zijn ze druk met wondkweken en het lab te leren om de gevoeligheid voor antibiotica te testen. Nu krijgen mensen vaak standaard combi’s van AB en wordt er niet gekeken of het wel werkt. Resistentie gaat hier een groot probleem worden.
Dr. Kofi is druk geweest met het opzetten van de diabetispoli. De interesse is er. Ik ga dit mee ondersteunen.
Ook hebben ze een farm opgezet, die de keuken van het zkh voorziet van groente en fruit.
Ze hebben hier al veel bereikt.
Dr Felix en Andrew zijn naar Tamale teaching hospital geweest. Een drama, daar moet je dus echt niet zijn. Ik zal jullie de details besparen.
Vorig jaar hoorde ik van Mr Simon al negatieve ervaringen, maar hij had gelijk dus.
Het wordt dus Kumasi, Accra als ik het echt nodig heb. En hier kom ik ook al een heel eind, ;-)
Als wij hier zo doorgaan ,gaan we 1 van de betere ziekenhuizen van Ghana worden.
Er wordt nu een speciale orthopedische afdeling gebouwd met een eigen ok.
We hebben genoeg artsen nu en leiden op. Zeker nog genoeg uitdagingen als het gaat om kennis en houding van personeel. Het stopt natuurlijk nooit. Leren doe je een leven lang.

Maar wel ontzettend leuk iedereen weer te zien. Gezellig samen eten en een drankje doen.
Volgend jaar toch echt even overvliegen naar onze buren next door.

  • 20 Oktober 2016 - 18:51

    Toos Jongenelen :

    Hallo Carmen , leuk on jouw berichtjes te lezen en om jou te volgen , jij hoort daar echt bij de familie , succes met alle activiteiten groeten uit Bavel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 233449

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: