mosquitos16-12-2015 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu mosquitos16-12-2015 - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

mosquitos16-12-2015

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

19 Januari 2016 | Ghana, Nandom

Mosquitos.
Onze reis verloopt voorspoedig en we zijn in de middag in Bibiani.
Dan zijn zus haalt ons op bij de busstop. Koffers mee over een hobbelig paadje naar Dan zijn moeder. Ze ontvangt me met open armen. Ze is een hartelijke , uitbundige vrouw met een big smile . Dan lijkt hier in erg op haar , niet qua uiterlijk. Een warm weerzien van moeder en zoon. Ze hebben elkaar 4 jaar niet gezien.Zijn moeder is 20 jaar geleden gescheiden en heeft in haar eentje 4 kids groot gebracht. Dan is de oudste. Heeft 2 zussen en een broertje. Geen makkelijke taak in een land als Ghana. Dan ziet zijn vader af en toe, maar hij levert geen bijdrage in kosten die gemaakt worden voor de jongste kinderen. Aaron studeert in Cape Coast.
Na een lekkere maaltijd, zoek ik mijn bed op. Aaron zijn kamer. Dan biedt me een muskietennet aan, maar ik heb al een heel jaar zonder geslapen en bedank er voor. Het blijkt de grootste vergissing ook van het hele jaar. De muggen weten me te vinden en steken me door mijn laken heen. Ook eigenwijs om het alsnog op te hangen als Dan het nog een keertje oppert.
Bedenk me te laat dat er geen plafond is en de muggen dus vrij in en uit kunnen vliegen. Ramen dicht met horren en deur dicht is dan ook van geen nut.
Dan geniet volop van mijn foutje. Het jeukt als een tierelier en sta vol.Ik geef toe dat ik een klein mistakeje gemaakt heb.
Weet wel dat komende nacht er een net hangt. Niet nog eens als een Ghanees in een laken gewikkeld tot je kruin, haha.
We hebben een leuke dag in Bibiani. DAn ziet vrienden en familie. Na zo veel jaar een warm weerzien. Gelukkig is er contact via phone en app.
We bezoeken ook de moeder en zusjes van Mavis. Zij is de oudste van 7 zussen. Haar moeder is 8 jaar geleden weduwe geworden. Dus we weten wat dat betekent . Er wordt regelmatig aanspraak gemaakt om te helpen. Meestal op financiele vlak.
We hebben voor beide moeders een kerstcadeautje gekocht. Mooie stof voor een nieuwe jurk en een zakcentje.
Moeder van Mavis woont in een compound , heeft 2 kamers, woon-en slaapkamer. En stel je niet te veel voor van deze woonkamer. Er staan potten en pannen, koffers vol met kleren en er wordt voor ons een plastic tuinstoel tevoren getoverd.
Ik ontmoet het jongste zusje, Eva, 14 jaar. Ze maakt haar huiswerk op een krukje buiten. Blij dat ze naar school kan. We kletsen gezellig en kijken foto's.
We bezoeken de lagere en middelbare school. De school is 10 jaar terug door Dan opgestart. Alle vrienden hebben hem uitgelachen, zij zagen er geen toekomst in. Met 2 klasjes begonnen, is de school uitgegroeid tot ruim 800 leerlingen. Dan heeft om verder te studeren de school overgedragen aan zijn oom en nichtje. Het resultaat ziet er prima uit. Elke klas een leraar, meubilair, computerlokaal.
Nog even naar de goudmijn met de hoop dat we er binnen mogen. Helaas Dan zijn oom werkt nu in Burkino Fasso en we komen niet binnen. De regels zijn streng, ook geen foto's, maar die had ik al gemaakt ;-).
We bezoeken vrienden en Dan haalt herinneringen op. Leuk hem zo te zie genieten.
Moeders heeft weer heerlijk gekookt en het muskietennet gaat er voor zorgen dat ik heerlijk kan slapen.
Morgen naar KoSa. Genieten van zon ,zee en strand.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 233467

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: