birthday chief - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu birthday chief - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

birthday chief

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

22 Oktober 2015 | Ghana, Nandom

Chief’s birthday.

Mijn chief was jarig en werd 70 jaar. Ook zijn vrouw was jarig en wel op dezelfde dag en werd 50 jaar.
Dat moet gevierd worden.
Maandag waren we al geweest op de dag zelf. Ik had een cadeautje ( Delftsblauwe klompjes ) mee en een mooie kaart voor hem geknutseld. Ook voor Luciama, een echte Holland kookschort en ook een kaartje. Riet had de chief nog niet ontmoet. En iedereen die mij bezoekt moet langs komen. Respect voor de Nandom naa. Het is ook altijd gezellig. Dus werden we uitgenodigd voor zijn feestje afgelopen zaterdag. De dag begon met een mis in het guesthouse van de chief.
Inmiddels is Marieke ( collega ziekenhuis , longafdeling ) gearriveerd. Lieke is naar Wa om geld te pinnen. Helaas geen feestje voor haar.
We gaan te voet en het is een halfuurtje lopen, dus aan de late kant. We feliciteren hem en ik introduceer Marieke.
De mis start een beetje later dan gepland, maar daar zijn we aan gewend.
Na de dienst is er op op het “plein” voor het guesthouse een feest, met officiële toespraken , een proost met champagne, traditionele dans. Daarna tijd voor het feestje met muziek. Een live band van het politiekorps uit Wa. Geweldig, heerlijke muziek en dansen maar. Het is weer bloedheet, nu het regenseizoen op het einde loopt, maar dat deert me niet. Ik moet mijn schade even inhalen, na het gemiste avondje Lawra. Riet zit onder de mangotree samen met Marieke. Het blijft een bezienswaardigheid dat een blanke danst. Elke keer weer zijn verbaasd. Marieke doet gelukkig ook mee.Ik zie de chief achter zijn tafel genieten en swingen. Zo jammer dat hij niet meer kan dansen, gezien zijn beenprothese, want hij is er dol op. Ik swing zijn kant op en dans voor hem. Geef hem een dikke kus en ga weer naar de dansvloer. Ook de kids zijn enthousiast en ik dans met ze. Wat hebben we een lol, heerlijk. Volgende week lekker even met hem bijkletsen over dit mooie feestje.
Er is water, een drankje en eten. Is gebruikelijk bij dit soort partijtjes. Er is geen shandy helaas, maar er is originbier. Had er nog nooit van gehoord, maar het proberen waard. Het is ook op fruitbasis en idd lekker. Wel bedenken dat dit 6 % alcohol is en 1 fles zijn 3 glazen. En ik die nooit drinkt, toch even oppassen. Dansen dus om het er uit te swingen. Dus niet dronken hoor 
De politie is terzijde voor de beveiliging, dus het hele korps is zowat aanwezig. Allemaal in uniform.
Compleet met wapenstok en handboeien, geen geweer gelukkig. Alles rustig, geen werk voor hen.
We gaan rond 16.30 uur naar huis, het is mooi geweest.
Daarbij heb ik dus gewoon mijn late dienst gequit. Nog nooit voorgekomen dit jaar, maar de chief gaat voor. En ben ook niet gebeld door degene van dienst , dus het zal wel rustig zijn.
Goed en wel op de bank, telefoon, matron. Dat betekent problemen op de afd. En jawel hoor, Carmen naar de afd, de dokters , Ben en Sebastian, vragen er om. Zie ik idd Richard, nieuwe pleeg alleen op de afd. Ik baal , want hij is nog maar net op de afd.
Er schiet een jonge vrouw in shock na auto-ongeluk van de dag ervoor. Overgeplaatst vanuit ziekenhuis Bole. Net op de afdeling. Werk aan de winkel. Heb dus een paar drukke uurtjes nog gehad voor ik om 20 uur weer huiswaarts ging. Laat de ward achter, met stabiele patiënten.
Ik heb mijn excuses gemaakt voor mijn afwezigheid, want ik baal achteraf. Maar niemand neemt me ook maar iets kwalijk.
Morgen weer late en ik zorg echt dat ik er ben. Marieke gaat mee, haar eerste dienst in het ziekenhuis. Maar een ervaren pleeg, dus dat gaan we samen wel redden. 


  • 22 Oktober 2015 - 17:01

    Toos:

    wat een geweldig belevingen en ervaringen , Carmen , jij past niet meer in ons kikkerlandje . het leven is daar zoveel anders .
    wij wensen jou nog een fijne tijd , waarin je nog veel patienten kunt helpen , groetjes uit Bavel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 655
Totaal aantal bezoekers 233486

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: