moeder suus - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu moeder suus - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

moeder suus

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

14 Oktober 2015 | Ghana, Nandom

Moeder Suus arrived.10-10-2015

Riet , de moeder van Suus, is afgelopen maandag in Accra geland en is woensdagochtend voor de poort afgezet. Julius had zich over haar ontfermd in Accra, dus allemaal goed gegaan.
Indrukken genoeg al. We lunchen en ze mag een dutje doen, want reizen is vermoeiend. De temperatuur is weer aan het stijgen en dat maakt dat je lijf moet wennen.
Maar komt goed , ze is enthousiast.
Inmiddels weer weekend en Riet heeft al 2 dagen op school meegelopen. Ze gaat naar de KG van Red Cross , waar Benedicta leiding geeft. Benedicta is blij, want Riet heeft een koffer vol met spullen voor de kindjes meegenomen. Schriften, potloden, stiften, stickers etc. Een puntenslijper, misschien wel het belangrijkste ;-).
Riet is een rot in het vak en ziet mogelijkheden voor verandering. Ze pakt de koe bij de horens . Orde en netheid. Dus daar gaat ie. Niets wordt zo maar gepakt , eerst vragen. Elke tafel krijgt een naam en zo weten de kindjes waar ze vanaf nu elke dag zitten. Kijken doe je met je ogen, horen met je oren , praten met je mond, maar je blijft met je handen overal van af wat niet van jou is. Benedicta moet de kindjes een taak geven, elke week 2 andere , die de rommel opruimen en in een doos gooien ipv buiten op de grond. Kindjes zijn gewend hun mokjes na het drinken, de schaaltjes na het eten naar de wastobbe te brengen. Maar ze zijn klein, sommige nog net geen 2 jaar. En dan zie je “grote “de kleintjes helpen. Riet gaat Benedicta handvatten geven om zichzelf te ontzien. Vermoeiend hoor met de warmte zo’n kudde grut in de gaten te houden. Klassen zijn groot.
En zo weer weekend, Riet gaat het hier wel redden.
Ik heb nachten en het is nog rustig, wat voor de slaap weer niet goed is. Dus aan de fb en verhalen schrijven. Tweede nacht nu en mijn ogen vallen bijna dicht.
De nacht weer overleefd. Nog 2 opnames gehad, niet echt spannend. Koorts, hoofdpijn en geen malaria.
Zondag vandaag en ga strakjes nog naar de begrafenis van Christina, vrouw van Mr Simon, former anesthesist van het ziekenhuis.
Jerry is te laat, dus heb ik Dan gevraagd me te brengen. En dan gewoon lekker slapen. Nacht 3 in het verschiet.
Maandag. Riet trekt haar plan terwijl ik mijn dutje doe na mijn nacht nummer 3.
Ze geniet van de kindjes en komt elke keer weer vol met verhalen thuis. Ze is nu de moeder in huis. Kookt, wast en zorgt. Ze gaat me vetmesten, want ik ben te mager. Dat is al een taak op zich. 
Jerry is weer thuis en nu kan ze ook weer op de app met het thuisfront. En ik ook. Moeders had een telefoon meegebracht, dus blij. Toch wel handig hoor appen ;-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 233635

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: