verkiezingen - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu verkiezingen - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

verkiezingen

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

17 September 2015 | Ghana, Nandom

Verkiezingen.

1 September plaatselijke verkiezingen, gemeenteraadverkiezingen.
Elk dorpje heeft zijn “stemlokaal”.
Een met lint afgezette plek onder de boom met tafels en een stemhokje.
De dorpelingen melden zich met legitimatie( is meestal het pasje van de ziektekostenverzekering) ,dus een barcode sinds kort bij tafel 1. Hier wordt op de lijst aangetekend wie je bent. Op naar tafel 2 waar, je vingerafdruk gescand wordt . Daar is ook een kopie van je pasje met foto, voor extra controle. Er wordt gestemd dmv een duimafdruk, dus allemaal in het inktkussentje. Het stemhokje is een mooie kartonnen box waar je in privacy op 1 van de plaatselijke kandidaten kunt stemmen. Daarna naar de grote plastic bos om je formulier te droppen. Afgesloten met tyribs.
Elke post wordt naast de stemcontroleurs, bemand door een politieman. Dus Dan is vandaag in uniform aanwezig. Is in zijn normale dienst als rechercheur nooit meer in uniform. Hij ziet er streng uit. Uniform betekend inclusief pet en geen baard. Dus wel even een ander gezicht zonder zijn sikje, haha. Ik heb een dagje vrij en ga mee.
We gaan ook meteen langs de clinic, die op het moment stil ligt vanwege het farmersseizoen. Maar ook zijn we out of money. Er komt weer stilletjes aan wat binnen dus als het regenseizoen voorbij is gaan we door.’
Ik maak foto’s van dit mooie stemlokaal.
Half de ochtend komt eer een big car, met daarin de minister van interne zaken , Dr. Konbuoor. Onder politiebegeleiding.
Hij is geboren in Baseble en zal hier moeten stemmen. Ik heb hem samen met de meiden ontmoet in 2011. Hij is de directe oom van Jerry. Hij groet me vriendelijk en we maken een praatje. Hij is net terug van een bezoek aan South Africa en neemt een weekje rust in de Upper West.
Het is een rustig dag, geen problemen. Dus Dan en ik praten over Ghana. Verschillen tussen noord en zuid, wereldproblematieken, Nederland, tradities , cultuur etc.
De planning was strak en idd om 17 uur sluit het stembureau. Maar Ghana zou Ghana niet zijn als er toch wat vertraging komt. Het regent inmiddels al een uurtje, dus dat kan een reden zijn . Maar het is nu wachten op de stemformulieren van de omliggende dorpjes , die hier verzameld worden om daarna naar het inzamelpunt te brengen voor telling. Ghanatime. Uiteindelijk vertrekken we ruim 1 ½ uur later. Maar goed ik was vrij, dus wat let me. En nu weet ik ook al dat ik niet hoef te koken. Want Dan zijn vrouw, MAvis , heeft de Yam al in de pan liggen.
Klein oponthoudje op de weg naar huis. Ze zijn deze week begonnen aan de weg. Eindelijk ( kids ,je ziet het met een beetje geduld, haha ). DKM heeft de verantwoordelijkheid genomen en sponsoren dit. Dus aan 1 kant liggen nu bergen met zand en zo hebben we dus een wegversmalling. Geen bord natuurlijk dat dat aangeeft . En al helemaal niet wie er eerst mag passeren. Gelukkig weten we allemaal dat degene die tegen deze bergen op rijdt moet wachten op het tegemoet komende verkeer. Helaas wij zijn al op 3/4 als een grote truck van DKM op zijn dooie akkertje ons tegemoet komt. Dus daar staan we dan, stil. En wie gaat er terug ? Helaas voor de driver stapt er een politieman uit. Daar had hij niet op gerekend. Een discussie van wie , hoe en wat. Tuurlijk staan wij in ons recht, maar die truck is wel erg groot. De baas van DKM wordt er zelfs bij gehaald. NA wat vijven en zessen zit er niets anders op dan dat wij 300 meter achteruit rijden om hem te laten passeren. Probleem opgelost ;-).
We geven alles af en gaan voor Yam met stew. Daarna nog een biertje en naar huis.