gilko - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu gilko - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

gilko

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

20 Mei 2015 | Ghana, Nandom

Keime –Eru Gilku, 008624/15 .
Keime-Eru Gilku, male, 26 years, farmer, married, village. Dat is wat altijd genoteerd wordt als je opgenomen wordt. Naast je medische gegevens. Zijn HAMS nummer ken ik uit mijn hoofd. En dat is geen goed teken. Dan heb je indruk gemaakt en heb ik dat vaak moeten noteren op aanvragen van bloed etc.
Helaas overleden, 16 mei 2015.
Cause of death ?????? Wat hier zo vaak is, geen doodsoorzaak, omdat we te weinig gegevens en check-ups hebben. We kunnen hier geen nierfuncties bepalen, geen ct’s maken , geen ECG etc.
Hij werd opgenomen 3 mei op interne met buikklachten, koorts en zwarte ontlasting. Het gebruikelijke werd ingezet, qua medicatie. Maar hij bleef veel pijn houden en uiteindelijk bleek op 6 mei ,dat op buikoverzicht een buik vol vloeistof was te zien. Een acute buik dus. Hoge koorts. Hij gaat naar ok, bleek op dat moment dat er geen urineproductie was. Ze hebben hem moeten vullen met 12 liter om hem aan de gang te krijgen. Grote ok, 2 liter vocht, alles gespoeld met zout en antibiotica.
Na ok komt hij op Emergencyward. Alles wordt ingezet, antibiotica, zuurstof, sonde om de maag te ontlasten, infuus met vocht, katheter. Zo controles elk uur. Hij heeft het zwaar en is bezig met overleven. Ademhaling zwaar en hoge koorts. Al onze zorg ,maakt dat hij opknapt en na 2 dagen is er weer darmgeluid. Nog even wachten met drinken en eten. Koorts blijft aanhouden en kan nog niet zonder zuurstof. Antibiotica wordt gehandhaafd en uitgebreid. Daarnaast , gezien lage HB , 2 zakken bloed. Daar knapt hij van op. Maandag de sonde er uit en mag hij kleine hoeveelheden water drinken. Alles wordt genoteerd. Kan inmiddels zonder zuurstof. Koorts blijft met tijden opspelen. Ook maar eens op de rand van het bed en mobiliseren. We maken grapjes, dat we in Juni toch samen Azuntu moeten dansen. Een jonge gast dus dat moet lukken. De familie lacht als ik mijn moves maak. Een Nasaala dansend op de afd, is een bezienswaardigheid. Het is een grote man, bijna 2 meter met voeten maat 48. Hoewel hij beweert dat het 45 is. Inderdaad zijn de slippers maat 45, maar zeker 3 maten te klein, haha. Ze dragen hier vaak te kleine of te grote schoenen, slippers. Als ze mooi zijn moet het lukken.
Dinsdag katheter er uit, en ook dat gaat goed. Hij plast spontaan en voldoende.
Donderdag plaatsen we hem over naar afdeling chirurgie. Ik ben blij, want hij heeft me zorgen gegeven. Het voelt goed.
Ik heb late ,dus ga even bij hem langs. Alles goed en hij geniet van zijn eten.
Vrijdag vrij, maar loop in de middag toch even langs. Hij heeft zijn rondjes gelopen die dag en voelt zich goed. Wat is het dan kloten als je zaterdag van Bertje hoort , dat hij in de nacht is overleden. Bert heeft er alles aan gedaan ,maar zonder resultaat.
En dan moet ik vrede hebben, omdat er alles aan gedaan is binnen onze mogelijkheden. En wat baal ik dan soms, dat we hier niet hebben wat er in Nederland allemaal voor handen is. Wat ben ik dankbaar dat ik in Nederland geboren ben en blij dat mijn kinderen alles hebben als het nodig is.
Ook weer blij dat ik afgelopen donderdag avond , snel kon handelen , om het dochtertje van 1 van mijn politiemannen, op te nemen en aan de medicatie te leggen. 3 ½ jaar en wordt met loeiende sirene binnengebracht. En ik zie hem rennen met het meisje, Ben wel niet op cw, maar wel nieuwsgierig. Het blijkt zijn dochtertje, hoge koorts, minder aanspreekbaar. Ze heeft thuis een koortsstuip gehad. Inderdaad hoge koorts, dus paracetamol zetpil, infuus met vocht er in, koude kompressen en bloed naar lab. Uitslag is er snel. Malaria !!!. Ik schrijf malariatreatment iv voor en we geven meteen de eerste dosis. Malaria is hier top 1 van doodsoorzaken bij kinderen onder 5 jaar.
Ze krijgt nog een koortsstuip, maar van korte duur. De koorts zakt en ze is stabiel. Ik ga naar huis en wens de ouders sterkte.
En gelukkig de kleine meid maakt het goed!!
En zo ga ik hier zo nu en dan door een flow van emoties. Het doet me intens verdriet, maar weet dat de mooie dingen het goed maken. Ik hou van mijn werk en ga er vol overgave voor.



  • 20 Mei 2015 - 18:27

    Dorothé:

    Dikke knuffel voor jou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 233608

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: