pasen - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu pasen - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

pasen

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

10 April 2015 | Ghana, Nandom

Pasen.
Wat gaat de tijd toch snel. Het paasweekend is weer voorbij.
Heb sinds afgelopen woensdag niet meer gewerkt. Naaleka uit Tamale kwam op visite.
Naaleka heb ik in 2013 ontmoet op een reisje van Tamale naar Wa. We zaten naast elkaar in de bus. En we zitten niet om een praatje verlegen, dus dat ging goed. Naaleka is een teacher geschiedenis op middelbare school . Een actieve jongen , die naast zijn baan inmiddels een organisatie heeft opgezet, om kindermishandeling , kinderontvoering, kinderprostitutie, etc tegen te gaan. Ik heb hier laatst op tv ,uitzendingen gezien , waar je hart van overslaat. Weeshuizen, waar undercover gefilmd werd. Kinderen werden om 4 uur gewekt om de vloer te schrobben met een steen. Ze werden geslagen, kregen slecht te eten etc. Een jongen , 8 jaar denk ik zo, moest een cementblok op zijn hoofd houden voor een half uur. JE ziet dat vanuit het buitenland geld , kleding wordt gebracht en de leiding maakt misbruik. De kleding wordt door hen verkocht, het water wat geleverd wordt eveneens en de kinderen krijgen verontreinigd water. Om te huilen. Uiteindelijk zijn degene veroordeeld en ontslagen, maar nog in de zelfde uitzending hoor je ,dat ze een nieuwe baan heeft in een tehuis voor misbruikte kinderen. Hoe krom kan het zijn.
JE ziet hier regelmatig dat kinderen naar familie gaan in de grote stad. Je denkt dat ze naar school gaan, maar ze worden geëxploiteerd om op straat bv water te verkopen. Dus geen school !
Naaleka wil dit voorkomen. Hij geeft voorlichting in dorpen en op scholen. Een jongen met idealen!
We hebben het erg naar onze zin gehad. Ik koken en hij afwassen. Zo gaat het , degene die kookt hoeft niet af te wassen. En hij is een goede vaatwasser;-).
Ik laat hem spelletje op de tablet spelen, blockpuzzle. Dan kun je zien dat er hier niet gepuzzeld wordt vanaf een jonge leeftijd. Hij heeft er moeite mee. En hoe frustrerend moet het zijn , als ik even kijk en in 1 keer hem maak. We lachen er om.
Ze hebben hier geen speelgoed van dit alles. Zie nu af en toe speelgoed, maar het beperkt zich vaak tot een knuffel, een pop, een autootje. Geen educatief speelgoed hier. Op kindergarten wordt buiten gespeeld, maar zie geen puzzels bv.
We hebben een paar gezellige dagen. En voor hij vertrekt heeft hij mijn guinea-fawl geslacht. Een deel op ons bord en de rest in de diepvries, lekker hoor.
Jerry zal met Pasen niet thuis zijn, dus ik zal me vermaken met de rest van de vrienden. Komt goed.
Vrijdagochtend 4 uur zet ik Naaleka achter op een motor , die hem naar town brengt voor zijn trotro. De bus die ik verwacht had kwam niet, Goede Vrijdag vrij denk ik. Maar je ziet er is altijd een oplossing. Ik heb alleen een fiets en dat is niet zo handig. Daarbij moeten ze niet te veel aan mijn nachtrust komen. Om 5 uur lig ik weer in mijn mandje . Neem lekker een extra dagje vrij en slaap tot 9 uur.
Ik duik mijn wastobbe in. Naaleka heeft al mijn jurken meegebracht. Heeft ie opgehaald bij Alhassan thuis. Dus eindelijk kan ik wat meer variëren. Bleek dat er maar liefst 12 nog hier waren. En gezien het gebruik van mottenballen, moeten ze echt door het sop. Niet vuil maar een smelletje ;-).
Een uurtje later hangt de waslijn vol met kleurrijke verschoontjes.
Dat wordt dan wel ook 12 verschoontjes strijken. En ik heb hier niet mijn heerlijke strijkijzer van thuis, haha.
Ik doe mijn ding en de dag vliegt voorbij. Adnan, vriend van Julius , heeft voor mij nog een rondje consulten uitgezet. Begin van de week , was ik bij een ouwe baas , die niet wil/kan lopen. En hij verwacht dat ik hem op de been krijg. Een blanke dokter doet wonderen. Want met een wit uniform ben ik hier voor allemaal the doc. Hij had dikke voeten al een tijdje, wat hem het lopen moeilijk maakt. IK adviseer de voeten omhoog als hij zit en ook ’s nachts een kussen eronder. En het wonder geschied, weg oedeem. Ook geef ik hem het advies zijn medicatie voor de bloeddruk in te nemen, dus ook zijn plastabletten. JE ziet het , ook hier laten ze die weg ,omdat ze zo veel moeten plassen dan  Ik check zijn bloeddruk. Die is prima voor zijn leeftijd, maar druk hem op het hart door te gaan met zijn pillen. Je ziet hier nl vaak dat ze dan stoppen . Daarbij is hij ook wat duizelig, maar dit kan van de medicatie komen. Dus een tijdje rechtop voor je aan de wandel gaat. En we gaan aan de wandel. Hij kan lopen onder de arm en zelfs allen met een stok. Nu gaan de kids elke dag met hem een rondje lopen, rondom de mangotree in de yard en mogen dit uitbreiden naar vermogen. Zo zie je maar wat een blank velletje doet. De ouwe baas is dankbaar eb de kids zijn blij dat pa weer op de been is.
En zo gaan we naar de volgende, de vrouw van een vriend, is bij de gynaecoloog geweest, die hier langskwam. Ze is 25 jaar en wil graag kinderen. Ze heeft de uitslag van alle onderzoeken gehad, maar ze begrijpt de dokterstaal niet. Dus het hele dossier komt op tafel. Bloed en urine geen afwijkingen. Echo baarmoeder/ eierstokken ook niets bijzonders. Maar als ik navraag doe, blijkt dat ze al 2 jaar niet menstrueert en dus geen eisprong heeft. Ze heeft een recept gekregen voor hormonen, die ze een maand moet slikken. Deze medicatie is niet in de ziekenhuisapotheek hier, dus moet ze op zoek. Waarschijnlijk in Wa. En dan moet ze dit zelf betalen. Ziektekosten verzekering is hier toch wel even anders. En dan maar hopen dat het in Wa te koop is. Is wel de grootste farmacist in de omtrek. Ik duim voor haar. Ik geef haar nog wat extra uitleg, zodat ze een beetje voorbereid met de kuur kan beginnen. Ze is dankbaar en ik hoop dat ze ooit zwanger raakt. Ze is er emotioneel door van slag. Adnan vertelt me later dat ze ook depressief wordt hierdoor. Begrijpelijk.
Tot slot nog even langs Adnans pa, the old man 82 jaar. Hij heeft catheter ivm vergrootte prostaat en heeft een paar dagen terug zijn check-up gehad. Zo op de motor bij zoonlief naar het ziekenhuis. Dan weer op de motor naar Wa om een test te doen. Dan weer terug naar zkh voor de uitslag. Wat een gesjouw met de oude baas en wat heeft het opgeleverd : NIETS. Gewoon katheter handhaven.
Dus volgende week zien we of de praktijk zich uitbreidt .
Hierna gaan we wat drinken in de spot om Jonathan, de broer van Julius te ontmoeten. We zijn al 2 jaar fb vrienden. Jonathan is in town om een paar dagen operaties te doen gedurende het paasweekend. En zo heb ik nu de hele familie uit Kukeleku ontmoet. Jonathan is zo blij, om Julius nasaala moeder te ontmoeten en blijft me bedanken voor wat ik voor Julius doe. Nu Jonathan een baan heeft ,is hij degene , die zijn zussen weer ondersteunt in hun studies. Want ze studeren allemaal. Alleen Jonas zit nog op middelbaar.
En zo wordt mijn vriendenkring alsmaar groter.
“s Avonds komt Ephraim langs. Dus zonder Jerry toch gezellig.
Zaterdag langs de chief voor de dagelijks groet en massage van de week.
In de middag naar de volley en daarna een drankje in de spot. OP deterugweg, ga ik onderuit met mijn fiets. Rough road, big pothole, kon hem niet meer ontwijken. Ik denk dat het allemaal wel meevalt, het is donker dus. Een beetje pijnlijk en geschaafd zo te voelen. Francis rijdt met me mee naar huis. Dan zie ik de schade en vloek een beetje. Een mooi schaafwond, dus ik spoel hem goed en verwijder nog een steentje. Heb alcohol in huis en maak het schoon. Heb weinig tijd, want ik ga om 21 uur naar de nachtmis met Erik. Ik vind nog wat pleisters, dus dat komt goed. Morgen zal het allemaal wel erger zijn. Dan komt de zwelling en de korsten die trekken.
Dus op naar de kerk. Een ,is van 3 uur, met zang dans en 20 mensen die gedoopt worden. Als ik snel een berekening maar , moeten er zo’n 2000 mensen zijn. En dan staan er ook nog buiten. Wat zullen ze in Nederland jaloers zijn. Want dit is ook 2000 man collecte .
Al dansend gaat iedereen langs de collectemand, dus ze komen niet langs jou. Dat kost wat tijd dus. Bedenk dat er ook 1500 mensen ter communie gaan. Gelukkig op 5 plaatsen in de kerk, dus dat geet redelijk snel. Dus 3 uur is dan nog een eitje. De mis is in Dagaari, maar een katholieke mis is overal hetzelfde. Dus ik bid in het Nederlands mee . Om 24 uur verlaten we de kerk en gaan voor een drankje in de spot. Om 1.30 uur lig ik in mijn bed. Heerlijk uitslapen, want zondag sla ik de kerk nu over.
Nog even wat sheebutter op het pootje en slapen maar.
Zondagmorgen 9 uur wordt ik wakker na een warme nacht. Het pootje even goed douchen en weer verbinden, gezien de ghanadust.
Even langs de chief voor Pasen en dan naar de markt voor mijn wekelijkse boodschappen.
Ik houd een rustige zondag, de dag van rust. Ga in de middag met Michael een shandy doen. Vrouw en dochter zijn naar familie in Wa. Michael heeft een drukke ok-dag gehad en verdient het.
’s Avonds ben ik uitgenodigd bij erik thuis voor TZ met djodjo. Dus ik hoef niet te koken ;-).
Eriks vader is inmiddels 87jaar en zit als een chief in zijn yard. Hij is een gezellige man , die van grapjes houdt. Hij is zijn rondje doen als ik kom. Doet hij dagelijks voor het donker, een krasse ouwe baas dus. Hij heeft een open been sinds een paar jaar, die niet wil genezen, maar het lijkt geen invloed op zijn gezondheid te hebben. Hij wordt goed verzorgd door zijn zoon en vrouw. Ze hadden vorig jaar een huidtransplantatie gedaan, wat goed leek aan te slaan. Maar helaas , een verpleegkundige in het ziekenhuis, waar hij naar toe ging voor het verbinden, dacht dat het dood weefsel was en heeft alles verwijderd. Zo weg resultaat.
Ik krijg kookles en volgens mij moet het gaan lukken. We zullen zien of mijn djodjo ook zo lekker zal zijn. Daarna brengt Erik me weer naar huis en is de dag weer voorbij.
Paasmaandag is de picknickdag. Iedereen is vrij en gaat naar het park, neemt eten en drinken mee en makt het zich gezellig.
Er is een fietsrace, naar Dondometeng en terug. Een optreden met zang en dans.
Ik ga met Benedicta en Francis. Na het optreden gaan we naar de spot om wat te eten en te drinken. Je kunt hier je buik vol eten voor 1 euro!. Een biertje, 600 ml, nog geen euro. Dus dronken worden voor een tientje gaat hier lukken . Dus kids als jullie komen, je kunt er tegen aan.
Er zijn ook veel jongelui die naar de Black Volta gaan, de rivier die hier vlakbij is. Een 20 minuutjes met de brommer. De rivier staat laag en zo kunnen de mensen zwemmen, want echt zwemmen ho maar. Het regenseizoen komt er aan en dan zal het een echte stromende rivier worden.
En zo zit mijn Paasweekend er weer op.
Jerry heeft helaas dit alles moeten missen en heeft alleen Pasen gevierd in Obuasi, waar hij moest zijn voor business. Hoop dat hij donderdag weer in Nandom is. Ik mis hem wel ;-).







  • 10 April 2015 - 23:09

    Wieteke:

    wat heerlijk weer om te lezen! Hopelijk heb je niet teveel last van je pootje
    Xx

  • 11 April 2015 - 09:26

    Caro:

    heeee meis, lees dat alles goed gaat, afgezien van je onfortuinlijke duikeling

  • 11 April 2015 - 11:19

    Liesbeth:

    Dat kanjer, laat jou snel iets weten. Wat een verhaal. Krijg zo een heimwee hee. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 233366

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: