ook hier - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu ook hier - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

ook hier

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

16 Maart 2015 | Ghana, Nandom

Ook hier!
En dan is de dag daar, alle afdelingen, lab, apotheek ,opname krijgen een computer. Het computersysteem HAMS wordt geïntroduceerd.
Er wordt veel geklaagd. Het werkt niet, het kost te veel tijd en noem maar op.
Elke morgen bij de morgenstart komt HAMS voorbij.
Als ik het allemaal goed begrijp, is het een kwestie van prestige. Uit te kunnen dragen dat het ziekenhuis met de tijd mee gaat. Maar er wordt niet verder nagedacht. Blijkbaar is er geen overleg geweest met hoofden afdelingen.
Ik heb al geopperd ,dat het beter zou zijn om een pilot te beginnen met 1 afdeling en dan gekoppeld aan het lab en de apotheek. Dit dan 3 maanden doen, evalueren, de foutjes eruit halen en dan alle afdelingen laten starten. In die tijd kan het personeel geschoold worden.
Maar sister Juliana is naar een begrafenis en is een paar dagen weg dus. Volgende week zal er gepraat moeten worden.
Weet dat hier personeel is ,die nog nooit gewerkt hebben met een computer. Gezien misschien wel.
De ouderen, zullen er veel moeite mee hebben. De jongelui, die al thuis zijn op pc en mobiele telefoon , zal het weinig problemen geven.
De voorbereidingen kosten veel tijd. Alle patiënten moeten ingevoerd worden in het bestand. En dat kost veel tijd voor ze met hun klachten bij de eerste hulp aankomen. Voor de eerste hulp kinderafdeling betekent dat soms een ochtend wachten voor de kids binnendruppelen.
Ik heb mijn cursus vandaag gehad. Heb een gebruikersnaam en password.
Bij consultatie, voer ik verzekeringsnummer in en alle persoonsgegevens komen binnen.
Ik kan de controles invoeren en daarna de klachten. Ik kan dan LAB aanvragen en indien nodig medicatie. Alles wordt dan automatisch naar het lab en apotheek verstuurd. Lab kan de uitslagen in de pc invoeren, zodat ik terug kan lezen.
Kan daarna de uitslagen bekijken , een diagnose invoeren, de patiënt opnemen of naar huis sturen.
Veel klikken en opslaan.
Het is zo moeilijk niet als je er aan gewend bent. Dus geef het tijd. Maar het is overal hetzelfde. Kijk ik naar mijn afdeling thuis, dan zien we ook aversie wanneer er iets nieuws komt. En na een tijdje is de rust wedergekeerd en doen we wat gevraagd wordt.
Uiteindelijk gaat dit niet meer tijd kosten, wat nu voor iedereen het hot item is. En natuurlijk kost het nu meer tijd, omdat we naast de pc ook de folder gebruiken. Deze zal blijven bestaan, omdat dagelijks rapportage niet ingevoerd wordt. Tenminste heb daar niets over gehoord.
Daarbij moet ik nagaan of we elke ochtend met de visite HAMS gebruiken. Mocht dit zo zijn, heb ik aan 1 computer te weinig. Zie maar eens 50-70 kids te zien en in te voeren, dat gaat giga veel tijd kosten. Nu doen we visites met 2-3 man tegelijk.
Er moet nog veel gebueren wil dit allemaal gaan lopen.
Een groter probleem is het netwerk, wat regelmatig uitvalt en onze gebruikelijke light-off’s. Natuurlijk kunnen we een tijdje door op de batterij, maar niet als de stroom voor 12 uur uitvalt.
Er is een generator, maar wordt tot nu toe ingezet alleen op de ok, indien nodig. De röntgen heeft een probleem , omdat ze dan geen foto’s kunnen printen en de wachttijd loopt op. Er kan geen echo meer gemaakt worden.
Dit moet allemaal besproken worden, dus dat gaat een lange zit worden.
Ben benieuwd wat het gaat worden.
Wordt vervolgd. ;-)

  • 17 Maart 2015 - 13:02

    Erna:

    Hoi Carmen,

    Ook daar blijft de tijd niet stil staan gelukkig.
    Maar wij gaan ook vooruit moeten nu bloedzakken gaan scannen en bloedsuikers ook.
    Wel goed van je om 3 keer bloed te geven zeker met O negatief.
    Hier begint het al lente te worden nog even en de winterjas kan de kast in.
    Geniet nog van je tijd daar je doet zoveel goed werk, ik heb respect voor je.

    Groetjes erna

  • 17 Maart 2015 - 16:11

    Suus:

    Tja car,
    Hoe zit het eigenlijk met die wasmandjes????

  • 18 Maart 2015 - 17:11

    Miranda:

    hoi Carmen,
    Mooi verteld weer! Hier warmt de lente langzaam ales weer een beetje op. Bij jou de computer er in, bij mij mag hij er uit! Te veel werk tijd gaat zitten in het bijhouden van de informatie stroom.
    Moet nog veel schilderen voor Florence maar zit momenteel liever met mijn handen in de klei. Hou je taai op de kinderatelier en ik hoop voor je dat je kunt switchen.
    Groetjes

  • 18 Maart 2015 - 17:13

    Miranda:

    kinderafdeling en geen kinderatelier, was dat maar waar hè !

  • 18 Maart 2015 - 20:58

    Nicolle:

    Wat geweldig om steeds je verhalen te lezen!
    Heel veel succes en geniet van de mooie tijd!

  • 18 Maart 2015 - 23:32

    Carmen:

    Was het maar een kinderatelier Miranda. Wat zouden ze genieten van al die klei, verf, etc. En ik ook.
    Maar het went op de kinderafdeling/ Toch ga ik switchen dat is zeker.

  • 20 Maart 2015 - 04:39

    Maureen:

    carmen !!! Mis je op de afdeling !!! Respect voor je daar!!

    Dikke kus

    Maureen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 233609

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: