bloed geven - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu bloed geven - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

bloed geven

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

16 Maart 2015 | Ghana, Nandom

Bloed geven.
Zoals jullie weten, tenminste de meeste, geef ik hier elke keer een zakje bloed.
En nu ik hier een jaar ben, kan ik 3 x geven.
Vandaag de eerste. Neem mijn donorpaspoort mee, op naar het lab. Krijg mijn zak mee en ga naar de kinderafdeling, waar ze me aansluiten. Rafael durft me niet te prikken ,omdat hij bang is me 2 x te moeten prikken. Weet zeker dat hij het kan , maar we laten Mary komen. De routinier, zij zet de naald elk jaar, dus dat komt goed.
Raak , en het bloed stroomt. Een kwartiertje denk ik en we hebben een volle zak. Wetende dat deze waarschijnlijk voor de avond al gegeven is. O negatief, ze zijn er zo blij mee!!
2 weken terug was de nood hoog, maar ik was niet thuis, dus hebben ze uiteindelijk via het donorbestand iemand kunnen bellen. Gelukkig maar. Alle bloedgroepen zijn niet op voorraad, vandaar.
Even plat blijven liggen en dan naar huis. Ik verwen mezelf met een glas sap , 2 boterhammen en een gebakken ei. Een dagje vrij dus. Het is vandaag een erg warme dag dus dat is wel beter. Een beetje dizzy als ik snel opsta, dus vandaag niet op het fietsje naar town.
Een tukkie gedaan, een beetje spelletjes gespeeld en geappt. Vanavond lekker gekookt, boontjes met noedels en satésaus, heerlijk. Mijn satésaus is lekker. Jerry vindt hem lekkerder dan de groundnutsoup, die ze hier maken. Maakt me een beetje blij, gezien ik weet dat mijn kookkunsten geen masterchefkwaliteit heeft ;-).
Morgen weer fit om naar de chief te fietsen. Hij wacht op zijn massage. Dat wordt weer genieten voor hem.

Vandaag, maandag, praat ik weer bij met mijn maatje Bertje van surgical.
Blijkt gewoon dat hij ook O neg heeft. Heb ik hier een echt maatje gevonden ?!! Kunnen we elkaar van dienst zijn indien nodig. Hoop van nooit.