bloed geven - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu bloed geven - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

bloed geven

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

16 Maart 2015 | Ghana, Nandom

Bloed geven.
Zoals jullie weten, tenminste de meeste, geef ik hier elke keer een zakje bloed.
En nu ik hier een jaar ben, kan ik 3 x geven.
Vandaag de eerste. Neem mijn donorpaspoort mee, op naar het lab. Krijg mijn zak mee en ga naar de kinderafdeling, waar ze me aansluiten. Rafael durft me niet te prikken ,omdat hij bang is me 2 x te moeten prikken. Weet zeker dat hij het kan , maar we laten Mary komen. De routinier, zij zet de naald elk jaar, dus dat komt goed.
Raak , en het bloed stroomt. Een kwartiertje denk ik en we hebben een volle zak. Wetende dat deze waarschijnlijk voor de avond al gegeven is. O negatief, ze zijn er zo blij mee!!
2 weken terug was de nood hoog, maar ik was niet thuis, dus hebben ze uiteindelijk via het donorbestand iemand kunnen bellen. Gelukkig maar. Alle bloedgroepen zijn niet op voorraad, vandaar.
Even plat blijven liggen en dan naar huis. Ik verwen mezelf met een glas sap , 2 boterhammen en een gebakken ei. Een dagje vrij dus. Het is vandaag een erg warme dag dus dat is wel beter. Een beetje dizzy als ik snel opsta, dus vandaag niet op het fietsje naar town.
Een tukkie gedaan, een beetje spelletjes gespeeld en geappt. Vanavond lekker gekookt, boontjes met noedels en satésaus, heerlijk. Mijn satésaus is lekker. Jerry vindt hem lekkerder dan de groundnutsoup, die ze hier maken. Maakt me een beetje blij, gezien ik weet dat mijn kookkunsten geen masterchefkwaliteit heeft ;-).
Morgen weer fit om naar de chief te fietsen. Hij wacht op zijn massage. Dat wordt weer genieten voor hem.

Vandaag, maandag, praat ik weer bij met mijn maatje Bertje van surgical.
Blijkt gewoon dat hij ook O neg heeft. Heb ik hier een echt maatje gevonden ?!! Kunnen we elkaar van dienst zijn indien nodig. Hoop van nooit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 233509

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: