In Nandom - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu In Nandom - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

In Nandom

Door: Carmen van Loon

Blijf op de hoogte en volg carmen

08 Januari 2015 | Ghana, Nandom

Afgelopen maandag vroeg op om naar Wa te gaan. Alhassan naar Kumasi, waar hij een drukke week heeft.

Ik ga met de trotro. De weg is nu geasfalteerd en de reis duurt maar 4 ½ uur. Jaja meiden dat is wel even iets anders dan 9 uur in 2011. Jerry wacht me op in Wa. Hij heeft zijn trip naar Bolga uitgesteld voor mij. Hij heeft wat ruimte, de wedding is pas 10 januari. Heerlijk elkaar weer te zien.

De grootste verrassing is zijn huis. Hij heeft er een badkamer aangebouwd met een douche voor 2 en een flushing toilet. Wauw, supermooi. Dus niet meer poepen in de bush,☺.
We hebben veel bij te kletsen, gaan naar de markt, koken en genieten van een gezellige avond.

Dinsdag naar Nandom. We stoppen bij Basseble om te kijken hoe de bouw er voor staat. Dat gaat goed, de fundering is klaar en ze zijn bezig met het optrekken van de muren. Zo verrassend dat het nu allemaal werkelijkheid gaat worden. Dat alle giften van jullie zo goed besteedt is. Zal snel de foto’s op de site zetten.De clinic wordt groter dan die van voorheen. Er is een spreekkamer extra.

We gaan nog even naar de oma van Emanuel. Heb voor haar een boekje gemaakt met foto’s van school, het dorp en zijn laatste foto’s. Ze is ontroerd en de tranen staan in haar ogen. Ze heeft Jerry al zo vaak bedankt voor de zorg van Emanuel en ze blijft het ook nu weer herhalen. Voor mij emotioneel, omdat hij vorig jaar zei: “ ik zie je volgend jaar, en dan zie ik Helen en Marieke ook weer”. Het heeft niet mogen zijn helaas.

We nemen afscheid en gaan naar de weg om te kijken of er een auto ons mee kan nemen naar Nandom. Maar we hebben pech. We bellen Bertrand en Francis, zij pikken ons op met de motorbike, inclusief mijn koffer en tassen. Echt Ghana dus.

Ik ga logeren in de doktersbungalow on top of the hill. Maar het zal weer eens niet zo zijn, geen sleutel. Dus naar het hotel next door. Morgen zullen ze een nieuw slot zetten en kan ik “verhuizen”.

Dus vandaag, donderdag, is het gelukt. Zit nu op de bank om jullie bij te praten. Heb inmiddels zo bijna iedereen gezien. Blij dat ik er weer ben en zeker omdat iedereen mijn grijze haar zo mooi vindt en me jonger maakt. ☺

Over een paar weken ga ik naar mijn eigen huis. Het moet niet gekker worden, maar sister Juliana meent het serieus. Bijna klaar. Een klein huis, waar ik dus altijd zal wonen als ik hier ben. En waar studenten kunnen verblijven als ik weg ben.

Grote boodschappen gedaan, de was, het huis gesopt, het echte werk kan beginnen. Maandag dus.

Tot volgende keer,
Xxx carmen

  • 10 Januari 2015 - 11:53

    Wieteke:

    wat heerlijk om te lezen! Krijg er met de dag meer zin in om naar je toe te komen!
    Zo fijn dat je iedereen weer kunt zien en lekker bijkletsen!
    Wat zal iedereen je gemist hebben net zoals wij dat doen a je weg bent!
    En je eigen huis, zo fijn!
    Dikke kus van ons alle vier!

  • 10 Januari 2015 - 11:53

    Wieteke:

    wat heerlijk om te lezen! Krijg er met de dag meer zin in om naar je toe te komen!
    Zo fijn dat je iedereen weer kunt zien en lekker bijkletsen!
    Wat zal iedereen je gemist hebben net zoals wij dat doen a je weg bent!
    En je eigen huis, zo fijn!
    Dikke kus van ons alle vier!

  • 10 Januari 2015 - 15:14

    Marjon Spooren:

    Hey carmen
    Wat fijn om te horen dat je weer veilig bent aan gekomen in ghana. En ook dat je iedereen ongeveer weer gespriken hebt. Weer helemaal thuis. Groetjes hier uit het koude natte nederland.

  • 10 Januari 2015 - 18:15

    Inge:

    Hey Carmen,
    Fijn dat je goed bent aangekomen in Ghana en dat je iedereen weer hebt gezien. Een eigen huis dat zal ook fijn zijn. Geniet van je jaar in ghana. Wij zullen je missen maar zien je weer in 2016.
    Dikke kus Inge, Joost, Fenne en Jens.

  • 10 Januari 2015 - 19:29

    Eddy:

    Fijn dat je nu geïnstalleerd bent en aan t werk kunt!
    Geniet er van!
    Groetjes,
    Eddy

  • 11 Januari 2015 - 16:31

    Kristel:

    Hey Carmen,

    Fijn dat je weer veilig bent aangekomen en goed ontvangen door iedereen daar!
    En al weer lekker druk bezig lees ik.
    Ik kom het met Wieteke graag eens in het echt meemaken!

    Kus van ons xxx

  • 12 Januari 2015 - 10:47

    Marielle:

    Lieve Carmen,

    Het avontuur is begonnen! Zeker nu je ook nog eens je eigen huisje krijgt, jouw plekje in Ghana, hoe bijzonder zal dat aanvoelen!
    Heerlijk om je reisverslagen weer te lezen.
    Maak er een mooi jaar van!

    x Mariëlle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 233572

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: