Weer thuis - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

18 Januari 2014 | Ghana, Nandom

En dan weer thuis.
Zondagnacht 1 uur, kom ik aan in Kumasi. Alhassan komt me ophalen met de auto. Een lange reis geweest, dus moe maar voldaan val ik in slaap. Maandagmorgen gaan we samen naar kantoor, neem de pc mee. Ook de e-reader gaat mee. Als Alhassan dan zijn werk doet , kan ik me ook vermaken. Maar oor dat we goed en wel opstarten, valt de stroom uit en kan er niet gewerkt worden. Mijn pc is opgeladen dus kan nog even verder. Iedereen loopt in en uit. Velen hebben elkaar na nieuwjaar nog niet gezien, dus nieuwjaarswensen over en weer.
Dinsdagochtend 5 uur vertrekken we met de auto naar het zuiden, naar Kosabeach. Een vriend van Alhassan rijdt, zodat we relaxed kunnen reizen. Lekker op tijd, dus niet druk op de weg en dat maakt dat we rond 10.30 uur arriveren. Fijn iedereen daar weer te zien. We ontbijten lekker, thee en een heerlijke sandwich. Heb deze keer een kamer met badkamer genomen. Een beetje privacy is ook wel eens heerlijk. NA het ontbijtje , brengen we vriendlief naar het station, zodat hij met de bus terug kan naar Kumasi. Dus even naar Cape Coast. De terugweg rijd ik. Autorijden in Ghana is een uitdaging. Heb niet het idee dat er regels bestaan. Het blijft elke keer weer goed kijken hoe er wordt ingevoegd, geritst etc. Rechts passeren is normaal. Inhalen op onoverzichtelijke punten is niet ongewoon. Dat er zo weinig ongelukken gebeuren is een wonder. Maar als het dan wel is ,is het meestal wel heftig. Donderdagmorgen was er een groot ongeluk op de weg naar Elmina, een grote VIP bus de berm in , gekanteld. Een onoverzichtelijke bocht, met een beetje helling, waar een paar auto’s dachten te kunnen passeren. De bus heeft uitgeweken, met dit tot gevolg. Vele gewonden en doden.
Heb heerlijk genoten deze paar dagen met zijn tweetjes. Lekker eten, strandwandelingen,, zwemmen , lezen, serieuze gesprekken. Dondermorgen brengt Alhassan me naar Accra. Jerry komt me als alles meezit gedag zeggen. Hij reist nu met zijn vriendin in Ghana. En ik weet zeker dat hij komt. We hebben elkaar al ruim een week niet gezien. Om 18 uur zien we elkaar op het vliegveld. Na het afscheid, check ik in en neem even de tijd, om te lezen. Om bijna 23 uur ga ik de lucht in, geen weg meer terug. De reis gaat voorspoedig en land om 4.30 uur op Lissabon airport. Het regent pijpenstelen en het onweert. Heb een stop tot 19 uur, dus ga naar mijn hotel.DE taxichauffeur naait me een oor aan € 15 voor een ritje van nog geen kwartier, maar ik ben allang blij . Pik eerst het ontbijt mee om 6 uur en ga dan na een warme douche mijn bedje in. Slaap tot 12.30 uur en neem een heerlijk bad. Lees nog even. En ga even op FB, wifi, dus gratis. Om 3 uur check ik uit en rond 17 uur vertrek ik naar het vliegveld. Kan ik nog even shoppen, je weet maar nooit . Ik koop allereerst een reep toblerone. Altijd als ik vlieg heb ik chocola nodig . En het mag na 3 maanden van sober eten. Koop een paar geurtjes, uit de aanbieding. Zal ze thuis verstoppen, want je weet het nooit met die meiden ;-). En dan ga ik eindelijk naar huis. Ben blij om iedereen weer te zien. Marieke en Pieter halen me op. Wat leuk, dat Marieke haar mooie Ghanajurk aan heeft en Piet zijn smock. Thuis wacht Irma. Stephan is onderweg naar Oostenrijk om te snowboarden me t vrienden. Hij heeft me nog gebeld voor vertrek. Helen is gigadruk met de laatste loodjes voor haar eindpresentatie as maandag. We hebben afgesproken voor dinsdag. Ben dan nog vrij. We kletsen en al snel is het 2.30 uur en tijd om te gaan slapen. Weer raar in mijn eigen bed. Morgen weer een nieuwe dag. Voel me een beetje dubbel, heerlijk thuis, maar mis Ghana all inclusive nu al. Truste,
Bedankt jullie allemaal voor jullie lieve berichtjes op FB of de blog. Tot een volgende blog, volgend jaar.
Liefs xxx carmen

  • 18 Januari 2014 - 22:05

    Suus:

    Fijn dat je weer terug bent Carmen, het zal inderdaad dubbel voor je zijn!

    Kus en tot gauw xxx

  • 19 Januari 2014 - 12:58

    Liesbeth Ghana:

    Ha die Carmen, jij nu in de koude, en ikke in de bloed hitte. Akwaaba. (goed ??)Heb nog contact met jou proberen te zoeken, maar helaas mislukt. Wat zal het wennen voor jr zijn zeg. Alles missen. buiten leven, vaak ongecompliceerd en soms uitermate Chaoties.Dan zeker je manneke missen. Je hebt nog met Mariette gesproken heb ik op faceboor gezien ?? Das ook toevallig zeg. Ik heb het giganties druk. De 2 weeshuizen terug op de rail en organiseren en opknappen. Zoveel spullen kopen, en dat alemaal in die afschuwelijke drukke stad Kumasi. Met de bus alleen al. Altijd files op iedere min. van de dag. Wat kost dt tijd zeg. Maar goed, met het weeshuis waar ik nu ben vliegt het vooruit. De knullen vanaf 9 jaar tot 18 zijn leuk, en ik lig vaak in een deuk van het lachen. Ben de enigste vrijwilligster en oude vrouw die iets doet voor ze / Praten, naaiwerk en daar waar ze mee zitten. Andere project is een complete ramp. Ga er morgen heen,maar zal er weinig energie en geld in stoppen. Nou ik ben 154 nov. weer thuis ,denk er maar effe niet aan. Ik wens jou heel veel succes met wennen weer en tot gauw horens bdikke zoen Ikke Nana , haha xxx

  • 19 Januari 2014 - 20:53

    France:

    hoi lief zusterke

    fijn dat de reis terug weer goed verlopen is !!
    nu weer effe wennen hier in het koude kikkerlandje hè
    maar bij ons is de thee altijd warm !
    liefs van ons allemaal en bedankt voor je mooie verhalen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 233609

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: