Zo zijn gangetje - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu Zo zijn gangetje - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

Zo zijn gangetje

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

20 November 2012 | Ghana, Nandom

Hallo allemaal,

Even geleden weer,maar het internet is erg moeizaam de laatste week. We hebben alle netwerken geprobeerd.
Heb nu nachtdienst, 4 stuks.Gaat lukken, ben het gewend. Hier beginnen we alleen al om 19.30 uu tot de volgende moergen 7.30 uur, dus dat zijn wel lange nachten. Het is wel gezellig met Bertrand. En het is rustig. De patienten slapen, tenmiste tot 4 uur. Rond die tijd begint het te rommelen, familie ruimen hun slaapmatjes op en beginnen met het wassen van de patient. Het is druk met familie die dus op de vleot salpen,waar jij overheen mag springen om de patient medicatie te geven. Een gezellige drukte, :-).Om 22 uur rondje medicatie en om 5 uur weer inclusief temperaturen. In de tussentijd vermaken we ons met spelletjes op de computer of een dutje. Bertrand is er erg goed in. Maat ik moet toegeven , het is niet makkelijk als je niets hoeft te doen om wakker te blijven. Dus gister ook maar een klein dutje meegedaan.
Het is daarnaast ook warm. Gelukkig wordt het rond 3 uur wat frissre, gezien de wintertijd( harmattan).
Hier wordt alles nog op papier gedaaan, geen computer.Folders zijn vaak niet te lezen. Gelukkig kan Bertrand de meeste handschriften wel ontcijferen. Heb hem mijn nacht uitgelegd en wat wij allemaal zo doen,is toch even anders dan hier.
Verder hebben de studenten het naar hun zin. Elke avond gaan we een drankje doen bij de spot. Ik drink weer Shandy voor een heel jaar.
Het is leuk om te discusieren met de mensen van het ziekenhuis over politiek, Ghana etc.
Dus zoals jullie kunnen lezen ,heb ik het naar mijn zin.
Gister nog een lesje voeding voor babies tot 6 maanden gevolgd.En BMI 's berekend. Ik ben gezond,haha. Dus met kerst kan ik weer een lekker kerstmaal nemen.
Naast het werk gaan we ook elke dag naar het dorp,lopend, onze excercise. Heb inmiddels ook een fiets,voor de langere stukken,naar Basseble.

Nu weer wat aandacht aan mijn patienten geven.

tot volgende keer,
groetjes x carmen en Bertrand

  • 21 November 2012 - 19:30

    Suus:

    lieve car,

    je weet dat ook ik inmiddels mijn hart ben verloren in ghana! ik wil heel graag naar nandom om gebroken heupen te repareren... zal wel eens een rondje mailen wie er mee wil, kan en mag. Stuur mij eens een mailtje met hoe en wat. zit jij via een organisatie, op eigen houtje, moet ik zelf een kartonnen doos regelen of is er verblijf bij het zikenhuis, ik neem aan dat een ticket eigen rekening is enz, enz, enz?
    als jij mij die info mailt ga ik kijken wat ik er mee kan.
    Succes daar, kus, suus.

  • 21 November 2012 - 19:45

    Erna:

    Hoi Carmen,

    Wat leuk om je verslag te lezen.
    Het is voor mij niet meer voor te stellen om alles op papier te doen, en dan de familie in de gang.
    wat een drukte moet dat geven.
    maar wel gezellig allemaal.
    Nog veel succes de komende tijd.
    groetjes erna

  • 22 November 2012 - 06:10

    Eliesbeth:

    Hoi zusje,
    Hier een berichtje uit het nachtleven in het Amphia. Niet veel baby's op het moment. Dus rustige nacht.
    Fijn dat je het goed naar je zin hebt.
    Wat heb je over de voeding geleerd voor baby's nog iets nieuws waar ik ook van kan leren.
    Nog een uurtje en dan naar mijn bedje.
    Groetjes Eliesbeth

  • 22 November 2012 - 12:05

    Liesbeth Riemslag:

    Hee goeie morgen carmen. dank voor je verslag, kan het helemaal volgen. Maar wel lange nachten zeg, maar met veel afwisseling. gezellig toch overal de fam letterlijk over en op de vloer.Kan je overdag wel slapen in de hitte ? Nou voor mij nog enkele dagen en ga dan ook de lucht in. ben erg benieuwd en nu ook wel een beetje zenuwachtig. Nu ook verdrietige ervaringen(buurman overleden 72 ) vandaag een muziek vriendinneke, 2 weken geleden een muziek maat uit het verleden (ben bij zijn vrouw geweest )En gister op bezoek bij een muziekmaat die aan het dementeren is. Al bij al, hakt er toch aardig in,met de wetenschap dat deze mensen allemaal nog een rot proces,moeten gaan, met alleen zijn. OOk wel weer goed om straks weg te gaan. We spreken elkaar zeker wel vlg jaar veel succes, en nog hele moooie dagen x Liesbeth uit Breda.

  • 22 November 2012 - 17:04

    Yvette:

    Hoi Carmen,
    Ik heb in één keer al je verhalen gelezen. Je bent weer goed bezig daar in Ghana lees ik wel!
    Hier gaat ook alles zijn gangetje, maar dat had je vast niet anders verwacht.
    Geniet van het mooie weer, hier gaat het langzaam naar beneden met de temperatuur.
    Je bent alweer halverwege, maar geniet nog volop de laatste weekjes!
    Groetjes, Yvette

  • 23 November 2012 - 20:49

    Ingrid:

    Hoi Carmen,

    Leuk om je verhalen te lezen, zo blijven we hier ook een beetje bij van alle high-tech ontwikkelingen in de zorg!! En lekker in de nacht werken, helemaal jou ding toch!
    Geniet en werk ze nog met veel plezier daar...

    Tot over een maandje ongeveer al weer,
    Groetjes Ingrid

  • 24 November 2012 - 10:28

    Caro:

    hoi Carmen,


    Erg leuk om jou verslag te lezen op een druilerige zaterdagmorgen, goed begin van de dag. Je hebt er echt plezier in ondanks de warmte. De dag begint bij jullie vroeg(4uur) maar dan is het wat koeler,toch? De familie wast de patient en slaapt in het zh?,is wel even anders dan hier. En brengen ze ook het eten mee? Keep up the good work!

    Groetjes Caro

  • 27 November 2012 - 11:10

    Leonne:

    Lieve Carmen!
    Ik geniet volop van je verhalen!!!!
    Zorg goed voor jezelf!!!
    liefs xxxx Leonne

  • 27 November 2012 - 14:45

    Suzanne:

    Lieve Carmen,

    Leuk om weer van je te horen/lezen!
    Wel herkenbaar hoor, die verhalen op de 'ward'. En de mantelzorg blijft belangrijk, denk niet dat het ooit anders zal worden...
    Wij genieten hier ondertussen van alle Sinterklaas-perikelen, een ver-van-je-bed-show voor jou!
    Veel plezier en succes nog de komende weken, goed bezig!

    Kus van Suus en Chris

  • 28 November 2012 - 13:33

    Jack Maas:

    Hoi Carmen,

    Alsof je er nooit weg bent geweest.
    Mooie, indrukwekkende verhalen, maar ik had niet anders verwacht van je.
    Geniet van je dappere, nuttige, leerzame en plezierige periode in Ghana.
    Na de kerst kletesen we weer wel bij onder 't genot van een glaasje port.

    Gr,

    Jack
    x

  • 28 November 2012 - 13:33

    Jack Maas:

    Hoi Carmen,

    Alsof je er nooit weg bent geweest.
    Mooie, indrukwekkende verhalen, maar ik had niet anders verwacht van je.
    Geniet van je dappere, nuttige, leerzame en plezierige periode in Ghana.
    Na de kerst kletesen we weer wel bij onder 't genot van een glaasje port.

    Gr,

    Jack
    x

  • 28 November 2012 - 19:48

    Hanneke:

    Hoi zus,

    Hier gaat alles goed.
    De tijd gaat wel snel voor je nog maar een klein maandje.
    Wij zijn nu met Sinterklaas bezig, surprise maken.

    Maar jij geniet er nog meer even van.
    We zien je met kerst.

    Groetjes Hanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 625
Totaal aantal bezoekers 233487

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: