we zijn er! - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu we zijn er! - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

we zijn er!

Door: carmen

Blijf op de hoogte en volg carmen

08 November 2012 | Ghana, Nandom

Hallo lieve lezers,

Aangekomen in Nandom met maar 1 dag vertraging dus dat is niet slecht.
Het heeft hier de laatste tijd veel geregend, de seizoenen verschuiven hier ook. Voor de boeren wennen, want als je net alles buiten hebt om te drogen en de bui valt, ben je te laat. Kun je de volgende dag opnieuw beginnen of, je meel is verpest.
Bijna in Nandom was het volop regen en de weg dus erg slecht,maar de buschauffeur kent de kuilen en dus veilig aangekomen. De meiden van het fontys eindhoven stonden al te wachten met een paraplu. Die heb ik niet nodig,aan mijn haar is toch geen eer te behalen. Het is weer stro,ghanadust.
Het weerzien met iedereen was een warm welkom. Enthousiast en blij dat ik 6 weken er zal zijn.
Maandag hebben Jerry en ik een meeting met de matron en administrator over het wel en wee van het ziekenhuis. We gaan kijken of we small iets voor ze kunnen doen. Ik denk nog steeds aan wondzorg met lokale producten , de honing bv. We zullen zien hoe het loopt.Ze staan er wel voor open.
Ik logeer in de bungalow met Francis , de elektricien, werkzaam voor 3 maanden in het zkh en Nadia een zwitserse vrouw, die nu 10 maanden in Ghana is en het jaar in Nandom vol maakt. Heeft 8 maanden in Tema gewoond. Is een PA- er. Een beetje wennen nog , ieder heeft zo zijn eigen leventje. Dus samen eten elke avond zal het niet worden,maar goed dat is geen probleem.
Ik heb het naar mijn zin.
Leuk om te zien hoe het met iedereen gaat: Victor wordt binnenkort vader. Zijn bruiloft hebben we gemist, was vorig jaar kerst. Michael heeft een vriendin gevonden, wat hem gegund is. Het is een lieverd. Julius doet zijn ding en geniet van het single leven. Heb hem geadviseerd toch zijn baardje en snoer te scheren,omdat vrouwen een glad geschoren man mooier vinden,haha.
Faruk is nog steeds bloedmooi en werkt nog op de childrensward . Zijn moeder is druk met midwivery en haar clinic.
Ook Bruno, de man van de matron, werkt hard. Heb hem kooklessen aangeboden. Maar volgens zijn vrouw kom ik dan nooit weg uit Ghana, :-).Volgend jaar zal ik een kookschort meenemen en misschien beginnen we met het bakken van een ei. Moet toch niet moeilijk zijn, :-). Maar goed als je de jongste bent van acht en met zeven zussen, heb je toch al acht moeders die over je waken en zorgen en je dus verwennen.
My sister Lucy was helemaal happy.
Ook mr Simon natuurlijk. BEn blij dat het goed met ze gaat.
De man die we vorig jaar 3 maanden hebben verpleegd ivm gebroken bovenbeen, is in juni overleden. Ik was zijn white woman en dus hij mijn ghanese man. Hij is in december geopereerd, wat goed is gegaan. Maar hij was ook bekend met hartproblemen en dat is hem fataal geworden.Hij was pas 59, ik dacht zelf 75. Hoe kun je je vergissen.
Heb vandaag niet gewerkt,maar gelezen,in de bieb een paar boeken gehaald. HEt is even wennen aan het warme weer. Maar ben al wel elek dag naar Nandom geweest voor boodschappen te voet. Het is mijn excercise. De fiets komt nog. Och het is niet ver, een half uurtje lopen en terug,dat is toch mooi een uurtje .

Voor zover weer,
liefs x carmen
PS nog niet 1 foto gemaakt, sorry Leonne en MArieke. Ik ga mijn best doen

  • 09 November 2012 - 14:01

    Germaine :

    Fijn dat je goed bent aangekomen .
    Succes met je werk en je verblijf .
    Gisteren zijn Marieke en Pieter Bas voor zijn verjaardag bij ons komen eten en de zusjes van PB waren er ook met aanhang en dat was erg gezellig en dat voor een donderdag !!
    Het gaat ze allemaal redelijk goed , en dat is fijn

    Groetjes

  • 10 November 2012 - 10:54

    Wilfried:

    Hoi zusje,

    Alweer op je vertrouwde plekje aangekomen. Gelukkig zijn ze blij dat je er bent, zou wat zijn als dat niet het geval was. Maar dat je nu ook kooklessen gaat geven?????? In mijn geheugen staat dat koken niet je hobby is en ik menig maaltje voor je heb bereidt. Maar goed doe je best er is altijd een online helpdesk haha. Maar geniet lekker verder. We horen van je.

    Groetjes

    Wilfired, Nathalie & Jelle

  • 11 November 2012 - 21:35

    Carmen:

    Ha broertje,

    Je hebt gelijk maar ik moet toch iemand een ei leren bakken of rijst leren koken. Ben blij met mijn rijstkoker,want dat vind k ik al moeilijk,haha.
    Maar zeker, misschien dan maar weer vanoudsmt kerst komen koken ??
    xxx je zus

  • 12 November 2012 - 19:31

    Wilfried:

    Oke zusje afgesproken.
    Maar wanneer is kerst en ben je dan al terug? ;)
    Bespreken we wel als je terug bent maar staat genoteerd.

    groetjes,

    Wilfried

  • 12 November 2012 - 19:31

    Wilfried:

    Oke zusje afgesproken.
    Maar wanneer is kerst en ben je dan al terug? ;)
    Bespreken we wel als je terug bent maar staat genoteerd.

    groetjes,

    Wilfried

  • 13 November 2012 - 20:54

    Wieteke:

    Lieve Carmen,

    Wat fijn om alles weer te lezen, zo reizen we toch met je mee.
    Tis hier erg koud een graad of 10 met mist, erg koud.
    Tim kan eindelijk in zn handjes klappen.
    Binnenkort ga ik eff bij kleine iris kijken, ik zal je een foto sturen.
    Trouwens heb er een nichtje bij of had je het al gezien op fb.
    Nou lieverd geniet er lekker van dikke kus wiet

  • 13 November 2012 - 21:58

    Caro:

    Hoi Carmen,

    heb met veel plezier je bericht gelezen en ik merk dat je al heel veel vrienden hebr gemaakt in het verre Ghana. Heb nog geen gezichten bij al die namen maar je gaat foto's maken voor de meiden, haha en dan kan ik meteen meekijken. Regen, ja daar hebben wij ook genoeg van gehad de laatste paar dagen, al zal het daar wel wat modderiger zijn als hier? Ga je volgen en een hele leuke tijd daaro.

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

carmen

Ghana, StTheresaziekenhuis Nandom. 2016 Mijn vertrek staat gepland op 3 oktober deze keer. Na mijn jaar Ghana in 2015 mag ik nu een half jaar. We gaan weer verder met de bouw van de huisartsenpost. De kennismaking met Jerry, na onze ontmoeting 8 jaar geleden ,is uitgegroeid tot een warme vriendschap. Veel mailen, bellen, appen en jaarlijks een bezoek als hij hier in Nederland is. Hij is geboren en getogen in Basseble, een man van het volk. Hij is mijn man ,die alles regelt rondom de bouw. Voor meer info zie www.laafiaghana.nl Dus giften zijn welkom. Bedankt alvast namens hen ,die het goed kunnen gebruiken. carmen

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 233462

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Nandom again

02 November 2012 - 21 December 2012

Terug naar Ghana, Nandom

29 September 2011 - 21 December 2011

Terug naar Ghana

Landen bezocht: